Thunderbird & Lightning » Afsendelse af krypteret mail igen igen

idanie

Afsendelse af krypteret mail igen igen

Indlægaf idanie » lør 15. aug 2020 19:39

Hej gæve Thunderbird brugere.

Jeg har med stor interesse læst mange af de tråde som drejer sig ovenstående emne.

Jeg sidder på en Windows 10 maskine, just opdateret.
Thunderbird er 78.32.1.1

Jeg har fuldt den gode vejledning fra NemId.nu
Jeg har tjekket om alle certifikaterne er til stede og installeret dem som manglede.

Pt. kan jeg modtage og læse krypterede og signerede mails - men jeg kan ikke få lov til at sende.

Her ud over så har jeg oprettet adresse bogen til certifikat databasen, men jeg kan ikke få Thunderbird til at returnere nogen navne eller emails når jeg søger.

For at teste afsendelse af krypterede mails, har jeg sendt en mail fra en anden mail adresse krypteret - sådan at jeg kunne få certifikatet den vej igennem.
Det certifikat er godkendt, har haft det "åbnet" og ingen steder står der at der mangler nogen former for godkendelse.

SÅ hvad er det jeg over ser - et flag et eller andet sted eller hur.

Fejlmeddelsen jeg får er den samme som alle andre - at der er et problem med enten afsender eller modtager certifikatet.

Venlig hilsen

Ida Nielsen

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/84.0.4147.125 Safari/537.36

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Afsendelse af krypteret mail igen igen

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 16. aug 2020 10:38

Hej Ida

idanie skrev: Her ud over så har jeg oprettet adresse bogen til certifikat databasen, men jeg kan ikke få Thunderbird til at returnere nogen navne eller emails når jeg søger.

Hvis du refererer til opsætning af LDAB-server, så tvivler jeg på, at det virker.

Hvis du skal sende en krypteret mail til fx Alice, skal du have hendes offentlige certifikat i Thunderbirds certifikatlager. Det kan du få ved at modtage en digitalt underskrevet mail fra Alice eller ved at hente hendes certifikat hos NemID og installere det i Thunderbirds certifikatlager.
Hvis du har det, og stadig ikke kan sende en krypteret mail til hende, kan det være, at du mangler et mellemliggende certifikat.

idanie skrev: Fejlmeddelsen jeg får er den samme som alle andre - at der er et problem med enten afsender eller modtager certifikatet.

Giv os den korrekte ordlyd af fejlmeddelelsen.
Hilsen Jørgen

idanie

Indlægaf idanie » søn 16. aug 2020 15:35

Hej Jørgen.
Tak for dit svar.

Fejlmeddelsen er som følger

Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Du bad om at signere denne meddelelse digitalt, men programmet kunne enten ikke finde det signerende certifikat, som du har angivet i indstillingerne for din mail-/nyhedsgruppe-konto, eller også er certifikatet udløbet.

Den mail jeg sender til - der har jeg modtaget Certifikatet i en mail.

Jeg har alle certifikaterne fra I til IV installeret.

LDAP er sat op efter den vejledning jeg har fundet på nettet..

Skal lige siges jeg har fået det hele sat op i en MS Outlook - men en bekendt af mig køre Thunderbird

I og med jeg godt kan få TB til at modtage og dekrypterer - så er vi over i afsendelsen.
Det certifikat jeg vil "sende" til stå som godkendt alle steder :)

Varme hilsener
Ida

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 16. aug 2020 18:10

Jeg har set vejledningen hos NemID, men så vidt jeg husker, har jeg aldrig kunne få LDAP-serveren til at virke - heller ikke selvom jeg har fulgt vejledningen.

Hvis man skal importere en persons offentligt certifikat i Thunderbird fra NemID's hjemmeside, skal man hente det som et certifikat - ikke som et
vCard. (Heller ikke selvom NemID skriver, at man kan importere det som vCard i Thunderbirds adressebog.

Hvis du kan dekryptere en mail, du har modtaget, burde du også kunne signere en mail.
Åbn Kontoindstillinger i Thunderbird. Find den pågældende konto til venstre på siden og klik på "End to end-kryptering". Find S/MIME. Klik på knappen "Vælg" ud for "Personligt certifikat til digital signering". Vælg dit certifikat.

Jeg bruger ikke selv Windows 10 og har heller ikke installeret den seneste version af Thunderbird, så jeg kan desværre ikke teste, om der er noget galt med kombinationen NemID + Win 10 og Thunderbird 78.1.1.
Hilsen Jørgen

idanie

Indlægaf idanie » lør 22. aug 2020 07:15

Hej Jørgen
Tak for dit forsøg :)

Som nævnt kan jeg desværre ikke sende til en hvor jeg kan se certifikatet - men vi er da nået til at jeg kan modtage :)
Venlig hilsen
Ida