Thunderbird & Lightning » afsendelse af mails nægtes

Lone

afsendelse af mails nægtes

Indlægaf Lone » lør 22. aug 2020 17:30

Hej Thunderbird forum

Siden torsdag aften d20/8- har jeg ikke kunnet sende mails fra nogen af mine 3 thunderbirdopsætninger m hver sin email tilknyttet. Jeg kan modtage alt, men intet sende.

Jeg bruger yousee - og kan sende fra en enkelt af mine emailadresser direkte fra deres web/ server/"yousee mail" (de andre emailadresser kan ikke opsættes til anvendelse ift afsendelse der efter at yousee overtog fra tdc, - så jeg kan ikke afprøve om disse virker evt derfra)

Jeg får flg pop up når jeg forsøger at sende emails fra min pc/thunderbird:

"Der opstod en fejl under afsendelsen. Mailserveren svarede: 550 5.6.0 message considered spam, se forklaring her http://tele.dk/23428. Kontrollér meddelelsen og prøv igen."

Ifl. yousee kundeservice medarbejder, så skulle det hjælpe at udskifte password til mail og at lave opsætningen efter deres anvisninger. (selvom opsætning har fungeret upåklageligt i årevis - så lidt underligt hvis det skulle være problemet, desuden var den ene af de 3 opsætninger allerede præcis som yousee anbefaler nu) Men det er nu forsøgt - og hjælper ingenting.

Jeg har tjekket spamhaus om min ip er listed der - det er ikke tilfældet.
Jeg har prøvet af sende fra fejlsikret tilstand - får samme advarsel.
Jeg har prøvet at slå antivirus/firewall fra og sende - får samme advarsel.
Jeg har prøvet at fjerne tunderbird outgoing tilladelsen i firewallen men det gør ingen forskel om den står der eller ej, sammen advarsel.

Jeg kan se at thunderbird senest er opdateret d30/7 - så det er ikke en konflikt med ny version der er tilfældet. Men er der mon evt. sket nogen mindre fejlrettelser i Thunderbird, dvs som ikke er deciderede opdateringer (sådan som firefox gør) ? Nogen herinde der ved noget om dette?

Jeg har tjekket det hele igennem iflg. en oversigt lavet hos postmaster tdc jeg fandt ifm. at en anden thunderbirdbruger åbenbart fik samme advarsel 2019 - jeg har ikke nogen billeder eller andet liggende i emails og heller ikke noget i udbakke der ligger og stopper.....

Kort sagt: jeg er på bar bund.

Jeg har haft kontakt med kundeservice yousee flere gange - og fået de ovenstående beskeder på at lave den opsætning de gerne vil have nu.
De vil gerne have man afkrydser at "server kræver godkendelse" - men det kan jeg ikke finde nogen steder i thunderbird....... står det et sted?

Sidste kontakt med dem var i aftes v 19.30, ny person - som fortalte at der åbenbart er problemer med flere "externe mailprogrammer " og samarbejdet med yousee serveren, og at de arbejder på at løse det. Er det noget andre er stødt på ? - (eller er det mon fordi det nu er weekend, og de ikke aner what to do :-)?

Er jo lidt underligt at problemet opstår sådan "ud af det blå".... Så har forsøgt at rekonstruere hvad jeg har foretaget på pcen dagene inden problemet startede - og derfor prøvet at afinstalleret nyeste libre office, (7.0.0.3) - men det har ingen effekt.

Jeg havde torsdag om dagen en kontrovers med en dansk webbutik m sportsudstyr jeg havde været inde på nogle dage forinden, og været ved at bestille noget, men jeg fravalgte at handle der, og lukkede browseren. Det er ikke en webshop jeg har handlet med tidligere eller besøgt. - Men så fik jeg uopfordret en mail fra firmaet at "der lå noget i min indkøbsvogn" og der var flere andre reklamer i deres mail også. Det synes jeg var dybt uetisk - for jeg havde jo ikke gennemført nogen handel, og havde heller ikke givet dem tilladelse til at sende nyheder el. andet. Så jeg kontaktede Datatilsynet for at finde ud af hvor jeg stod - fik medhold i at ift. den type direkte markedsføring kunne jeg godt bede dem fjerne alle data de evt. måtte have på mig. Så torsdag skrev jeg til dem, og fik svar at nu var data fjernet, og at de ikke delte data med andre. Men det sidste er ikke det de skriver i deres persondatapolitik, her står der opremset en del andre de faktisk deler data med - så jeg har selvfølgelig spekuleret over om der kan være en sammenhæng så de har kompromitteret min ipadresse fx- da det var efter modtagelsen af deres sidste mail med et screenshot af at data var "deleted" , at problemerne med afsendelse startede.

Jeg ved bare ikke hvor jeg skal lede, for at undersøge om det er min ipadresse der er blevet blacklistet et eller andet sted fx....
Er der andre steder end spamhaus jeg kan tjekke om min ipadresse er sat i en eller anden form for blokering?

Er der måske nogen herinde der har en manual til hvordan man selv kan gennemtvinge en fornyelse af ipadressen i kommandoprompt fx.- for så kunne jeg jo prøve om det gjorde en forskel at skifte ip. ? (jeg har 2 dynamiske ip adresser hos yousee, men det ser ikke ud til at de udskiftes - og selvom jeg har forsøgt med slukning af modem og router så er det samme ip efterflg. når jeg tjekker ipconfig i kommandoprompten)

Lige et tillægsspørgsmål: Ift opsætningen af thunderbird - så var min gl. opsætnings brugernavn i to af mine opsætningerm en 12 cifret kode / helt tilbage fra opasia v. tdc tror jeg. Jeg kan godt ændre brugernavnet til min emailadresse - sådan som yousee foreslår, i Kontoindstillinger. Men når jeg efterflg. kigger under Indstillinger for at tjekke sikkerhed kodeord, så står brugernavnet her ift indgående /pop3 - til det gl. 12 cifrede brugernavn. Har fjernet både ind og udgående, men efterfølgende skriver den igen det samme. Nogen herinde der har et bud på hvordan det kan være, og evt.bud på hvordan jeg får den til at acceptere emailadresse som brugernavn, også under ift indgående/pop3 i indstillinger /sikkerhed?
Jeg har spurgt yousee kundeservice - de ved det ikke.

De ved heller ikke om der i deres regi er lavet en blokering på min ipadresse, eller på de porte der anvendes til at sende. De ved heller ikke hvor man evt. kan tjekke om en ipadresse er sat i blokering et eller andet sted.....

Nå - det var en del spørgsmål, men det er jo ikke til at vide hvilken retning der skal ledes efter en forklaring /løsning - så derfor prøvet at skrive hvad jeg allerede har prøvet af, - desværre uden virkning. Måske nogen her inde der ved noget eller har ideer til hvad jeg ellers kan forsøge? :-)

vh
Lone

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:79.0) Gecko/20100101 Firefox/79.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: afsendelse af mails nægtes

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 22. aug 2020 18:22

Hej Lone

Har du læst denne siden fra YouSee? https://postmaster.tdc.dk/fejlmeddelser ... 5-6-0-spam

Indstillingen "server kræver godkendelse" hedder noget andet i Thunderbird. Du skal vælge "Almindelig adgangskode" under "Godkendelsesmetode" for den udgående server, hvis det ikke allerede er gjort. (Det skal du også gøre for den indgående server)

Når du ændrer brugernavnet for en konto i Thunderbird, slettes det fra oversigten med adgangskoder/logins i Thunderbird. Du vil blive bedt om at indtaste adgangskoden første gang du vil sende eller modtage mails fra den pågældende konto. Bemærk at der er brugernavn/adgangskode til begge servere - både den indgående og den udgående server.
Hilsen Jørgen

Lone

Indlægaf Lone » lør 22. aug 2020 19:04

Hej Jørgen
Tak for responsen.

Ja - det er den side fra postmaster jeg har tjekket alle punkter igennem ift., udover hvad der står på mozillas hjælp v thunderbird der ikke vil sende.
Jeg har også prøvet at ringe til det tlf.nr der står, men tlf.svarer siger at de (tdc) ikke længere yder support til private.

Ja - den vælger selv "almindelig adgangskode" - når SSL/TLS eller STARTTLS vælges , så det er i orden. :-)

Ja - der er bleved bedt om kode til begge dele,ved brug af thunderbird i alle 3 opsætninger så det er i orden.

Hvis du mener "server kræver godkendelse " hedder noget andet - kan du så evt fortælle hvad det hedder og hvor det står?

vh Lone

Lone

Indlægaf Lone » lør 22. aug 2020 19:21

Lige en anden ting:

Jeg har nu fundet flere steder man kan tjekke om ipadresse er blacklistet - fx. denne webside https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx

og min ip er ikke blacklistet nogen steder så vidt jeg kan se.
Så det er åbenbart ikke det der er problemet........

vh
Lone

Lone skrev: Hej Jørgen
Tak for responsen.

Ja - det er den side fra postmaster jeg har tjekket alle punkter igennem ift., udover hvad der står på mozillas hjælp v thunderbird der ikke vil sende.
Jeg har også prøvet at ringe til det tlf.nr der står, men tlf.svarer siger at de (tdc) ikke længere yder support til private.

Ja - den vælger selv "almindelig adgangskode" - når SSL/TLS eller STARTTLS vælges , så det er i orden. :-)

Ja - der er bleved bedt om kode til begge dele,ved brug af thunderbird i alle 3 opsætninger så det er i orden.

Hvis du mener "server kræver godkendelse " hedder noget andet - kan du så evt fortælle hvad det hedder og hvor det står?

vh Lone

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 22. aug 2020 19:46

Den indstilling, der i nogle mailprogrammer hedder "server kræver godkendelse", svarer til at vælge "Almindelig adgangskode" under "Godkendelsesmetode".
Hilsen Jørgen

Lone

Indlægaf Lone » lør 22. aug 2020 20:27

Hej Jørgen

Nåeh, det var sådan det skulle forståes. OK. Tak for den information. Det kan jeg jo fortælle yousee kundeservice så.... :-)

vh Lone

Lone

Indlægaf Lone » tirs 25. aug 2020 17:37

Hej igen

Blot til information hvis andre har lignende problem med advarsel/ fejl pop-op når det forsøges at sende mails fra thunderbird, og udbyderen er yousee:

- har netop talt med Yousee kundeservice igen igen, og der er nu lagt besked ud til kundeservisefolkene fra den tekniske afd. at der er en GENEREL FEJL - og at kundeservice skal oprette sag for hver enkelt kunde der ikke kan sende mail. Det drejer sig om "fejl i yousees udgående server post" og det er blevet lovet at det vil være fixet i løbet af i morgen, onsdag.

Det var lang vej, og med megen ansvarsfralæggelse fra deres side undervejs, og given thunderbird o.a. skylden, - men nu altså præciseret at "problemet ligger hos yousee, og KUN kan rettes i deres regi". (direkte citeret udtalelse fra kundeservice )- Så det er jo dejligt :-)

Jeg vender tilbage i morgen med besked om det er fixet.

venlig hilsen
Lone

Lone

Indlægaf Lone » tors 27. aug 2020 08:11

Hej forum

Lovede at vende tilbage ift. hvorvidt problem løst, men case is - at selvom det ikke var blevet løst til middag onsdag som lovet, og jeg ringede til kundeservice og spurgte hvad foregik, /rykkede for at få den reperation fixet som det var blevet lovet, - så er det stadig ikke løst.

Ved samtalen tirsdag aften blev det lovet det ville være ordnet til middag onsdag. - Lige efter samtalen kom så en mail hvor der stod at der nu var "oprettet en sag" og "du kan forvente at høre fra os indenfor 5 hverdage" - hvilket jeg jo undrede mig over, da det ikke svarede til det han lige havde sagt pr telefon i kundeservice. Men gik ud fra det var en "prototype mail".

Har andre herinde oplevet at yousees kundeservice og teknikafd. har så dårlig ajourføring, at den ene afd. lover noget mens den anden afd. har helt andre agendaer??

Det her er ikke brugbart. Er der nogen herinde der har gode erfaringer med en stabil udbyder der får ordnet tingene og har styr på det - og som fungerer med win 10/ thunderbird/ firefox?

vh Lone

Lone

Indlægaf Lone » tors 27. aug 2020 10:33

Hej igen igen

Nu er det tilsyneladende løst - så jeg kan sende emails.

Får se om det holder. Har lige modtaget sms fra yousee at der åbenbart er "brug for yderligere fejlretning" - og at de "sender det videre til deres udviklere".

Håber ikke det bliver noget der laver mere ravage - det de mener skal "rettes/udvikles".

Tak for indspark undervejs Jørgen.

(Det andet - at brugernavn i Indgående / Indstillinger ikke følger/duplikerer hvad der indføjes manuelt i Kontoindstillinger må jeg lade være for nu. Orker simpelthen ikke mere bøvl, - og jeg kan jo godt modtage emails heldigvis, no problem med det.)

Så wish me luck - at der ikke bliver mere kludder med thunderbird/yousee og mail - hverken mht at sende eller modtage - fra nu. :-)

venlig hilsen
Lone

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 27. aug 2020 17:12

Hej Lone

Tak for tilbagemeldingen.
Hilsen Jørgen