Thunderbird & Lightning » Afsnit

Træt af Thunderbird

Afsnit

Indlægaf Træt af Thunderbird » fre 4. sep 2020 19:48

Hvordan fjerner jeg afsnit når jeg skriver en mail, jeg vælger alm. tekst
og vil jeg en linje ned med enter er den igen på afsnit. jeg har bøvlet med dette problem i flere år og er træt af Thunderbird laver afsnit når jeg bruger enter.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/80.0.3987.162 Safari/537.36 Edg/80.0.361.109

ojunker

Geografisk sted: Aarhus

Re: Afsnit

Indlægaf ojunker » fre 4. sep 2020 20:41

Hej!
Du er åbenbart ikke kommet forbi det sted i Thunderbirds indstillinger, som løser dit problem.

Gå til Thunderbird - Indstillinger. Vælg Redigering - Generelt.
Fjern fluebenet ud for: "Benyt afsnitsformat som standard i stedet for ........."
Så er dit problem løst.
Mvh. Ole

Træt af Thunderbird

Indlægaf Træt af Thunderbird » fre 4. sep 2020 23:57

Mange mange tak problemet er løst og jeg beholder Thunderbird

BjornEnemark

Indlægaf BjornEnemark » søn 13. sep 2020 18:34

Jeg har samme problem, men løsningen virker ikke! Jeg fjerner fluebenet, lukker Thundermail, åbner den igen, ser på Indstillinger, og så er fluebenet tilbage.
Hvordan slipper jeg af med det #%"& flueben??
Jeg er ikke interesseret i hele tiden at få ekstra linier ind.

Jeg har også også prøvet at fjerne fluebenet, begynde direkte på en ny mail, men så snart jeg trykker ny liinie, så skifter den over til Afsnit. Jeg synes, at det er blevet værre her de seneste måneder (?)

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 14. sep 2020 11:31

Er det kun de ene indstilling, Thunderbird har problemer med at huske? Prøv at ændre en anden indstilling og se, om Thunderbird heller ikke kan huske den ændring.
Hilsen Jørgen

ojunker

Indlægaf ojunker » tirs 15. sep 2020 19:55

Der er nu ingen grund til at fortvivle.
Thunderbird kan sagtens virke, selv med fluebenet sat. Man skal blot lige vide og vænne sig til følgende:

Tast "Enter" = Nyt afsnit.
Tast "Shift+Enter" = Almindeligt linieskift
Mvh. Ole

BjornEnemark

Indlægaf BjornEnemark » ons 16. sep 2020 08:55

Tak for svar til begge. Problemet er løst!
Jeg har haft problemer med min mus, der lavede dobbeltklik 3 ud af 4 gange. Jeg tror, at fluebenet blev fjernet - og sat på igen uden at det sidste blev vist.
Nu har jeg skiftet til en Bluetooth-mus, som ikke har det problem, og så virker tingene som de skal :-)

Bjørn Enemark

Indlægaf Bjørn Enemark » ons 23. sep 2020 23:46

Det lykkedes mig på en eller anden måde at få fjernet fluebenet for Afsnit på min stationære computer, men nu har jeg samme problem på min bærbare pc, og her har jeg ingen problemer med dobbeltklik. Der ER altså et problem med den markering. Jeg kan fjerne markeringen, men næste gang jeg går ind i Thunderbird, så er det der igen!
Det skulle vel være nok at fjerne det, ikke nødvendigt at klikke OK eller Anvend, vel? Jeg har forsøgt en halv snes gange, men slipper ikke af med det!

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 24. sep 2020 17:16

Hej Bjørn.

I ældre versioner af Thunderbird skulle man klikke på OK-knappen i vinduet Indstillinger for at gemme ændringerne. Hvis du bruger en version af Thunderbird, så klik på OK-knappen. I nyere versioner vises indstillingerne ikke i et vindue, men i et faneblad. Dér burde du ikke foretage dig andet end at fjerne fluebenet.

Du kan prøve at fjerne fluebenet via de avancerede indstillinger. (På min Thunderbird er det Indstillinger -> Avanceret -> Generelt.) Klik så på knappen "Avancerede indstillinger...". Klik på knappen "Jeg lover at være forsigtig". Det åbner vinduet "about:config". Søg efter mail.compose.default_to_paragraph. Dobbeltklik på resultatet, så værdien skifter fra true til false. Luk vinduet about:config.
Hilsen Jørgen

BjornEnemark

Indlægaf BjornEnemark » tors 24. sep 2020 18:37

Det lød som et rigtigt godt forslag! - men der står "Din browser administreres af din organisation". (måske derfor at fluebenet ikke er til at at blive af med). Men jeg er eneste bruger, administrator, og har ingen organisation!
Jeg kan skrive about:config og se mange indstillinger til Firefox, men ingen der starter med mail....
Det er måske egentlig et Windows-problem (noget med rettigheder), snarere end et Firefox problem - selv om jeg ikke forstår, at Afsnit absolut skal være default.
Ved du, hvordan jeg får lov til at ændre de indstillinger?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 24. sep 2020 18:42

Du skal i Thunderbird! Det har ikke noget med Firefox at gøre.
Hilsen Jørgen

BjornEnemark

Indlægaf BjornEnemark » tors 24. sep 2020 19:15

ok, det var selvføllgelig forkert.
Nu har jeg gjort, som du foreslår: ændret mail.compose.default_to_paragraph til false, lukket about:config, set i Indstillinger/Redigering at fluebenet er væk, lukket Thunderbird og startet Thunderbird på ny. Fluebenet er tilbage!

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 24. sep 2020 19:46

Hvilken version af Thunderbird bruger du?

Åbn vinduet about:config igen i Thunderbird. Søg efter mail.ui-rdf.version. Fortæl mig hvilken værdi, der er angivet ud for den indstilling.
Hilsen Jørgen

BjornEnemark

Indlægaf BjornEnemark » tors 24. sep 2020 19:55

Der står 11
I Hjælp/About står der 68.12.0 (32-bit)

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 24. sep 2020 20:26

Den værdi er forkert. Jeg ved ikke, om du kan ændre den værdi, mens Thunderbird kører. Du må nok hellere redigere filen når Thunderbird er afsluttet.

Tag først en sikkerhedskopi af filen prefs.js:
Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på "Hjælp", og klik så på "Teknisk information". Det åbner fanebladet Teknisk information. Klik på knappen "Åbn mappe" ud for "Profilmappe". Afslut Thunderbird. Tag en sikkerhedskopi af filen prefs.js i mappen, du lige åbnede.

Åbn herefter filen prefs.js i mappen, du lige åbnede med en teksteditor fx. Notesblok. Brug ikke Word eller lignende. Find linjen, der begynder med user_pref("mail.ui-rdf.version". Skift tallet fra 11 til 13. Gem ændringen.

Start Thunderbird. Tjek om du kan ændre indstillingen "Benyt afsnitsformat som standard i stedet for formatet for almindelig tekst", og om Thunderbird husker indstillingen.

Hvis det virker, så tjek mail.ui-rdf.version igen i Thunderbird. Hvis tallet stadig er 13, så skal du redigere i filen prefs.js igen (Med Thunderbird afsluttet). Denne gang skal du ændre værdien til 14. Gem ændringen. Start Thunderbird. Tjek mail.ui-rdf.version igen i Thunderbird. Har Thunderbird selv ændret værdien?
Hilsen Jørgen

BjornEnemark

Indlægaf BjornEnemark » tors 24. sep 2020 22:00

Det virker! Flot!
Efter fjernelse af fluebenet skete der nogle ændringer i pref.js, dels en ny linie:
user_pref("mail.compose.default_to_paragraph", false); (lovende)
dels ændring af fire linier med Lastfiltertime
Ved ny start af Thundebird var værdien af mail.ui-rdf.version ændret til 17
Så nu kom det hele vist på plads, Tak! Det havde jeg ingen chance for at finde ud af selv.

Hvordan kom mon ui-rdf.version ud af trit? Jeg har jo ment, at jeg har opdateret Thunderbird hver gang en ny version blev annonceret.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 24. sep 2020 22:32

Hej Bjørn

Godt at det virkede. Jeg faldt over en fejlrapport, der satte mig på sporet af problemet/løsningen. Jeg har ingen anelse om, hvorfor mail.ui-rdf.version kom ud af trit. Der er vist ingen, der ved hvorfor det sker for nogle brugere.

Hvis du har haft/har nogle undtagelser under Indstillinger -> Privatliv -> Meddelelsesindhold, kan filen, der indeholder disse være udtagelser være et problem. Filen hedder permissions.sqlite. Du bør slette den. Thunderbird opretter en ny tom fil. Du finder den via fanebladet "Teknisk information" -> "Åbn mappe" i Thunderbird. Husk at afslutte Thunderbird, mens du sletter filen.
Hilsen Jørgen