Thunderbird & Lightning » adressbog ?

røllum

adressbog ?

Indlægaf røllum » man 19. okt 2020 11:22

Hej alle,

har efter lidt leg med betaudgaverne gennem et par uger (TB 81.xx) kunne downgrade til release igen, takket være vejledningen i

viewtopic.php?f=2&t=13373

da der var for store problemer især med kalenderen og andre tilføjelser.

(Takker mange gange for det, "-allow-downgrade" kendte jeg ikke endnu!)

Alt fungerer fint, på nær adressbogen - stort set samtlige indsamlede adresser er væk, dvs. at jeg - når jeg begynder at skrive en ny mail - får jeg ingen forslag.

Er der en venliig sjæl som kan hjælpe? Hvor gemmer TB adressbogen, og hvordan kan jeg få den "importeret"?

Har profilbackup både fra gamle "release", samt fra de to eller tre betaudgaver.

På forhand mange tak, Rolf

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:81.0) Gecko/20100101 Firefox/81.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: adressbog ?

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 19. okt 2020 12:19

Hej Rolf

Som jeg skrev i den tråd, du henviser til, kan det give problemer at gennemtvinge en nedgradering.

Er det kun den ene adressebog, du ikke får vist forslag fra?

Indsamlede adresser gemmes i filen history.mab. Normalt kan Thunderbird genkende den fil og associere den med adressebogen Indsamlede adresser. Filen ligger i Thunderbirds profilmappe. Der findes også de andre standard-adressebogsfiler, som Thunderbird genkender uden videre. Det er abook.mab og ldap.mab. Det er ikke sikkert, at den sidste findes i alle profilmapper. Der kan være yderligere adressebogsfiler i profilmappen (abook-1.mab, abook-2.mab abook-3.mab osv.).

Det er muligt at eksportere og importere adressebøger i Thunderbird. Du kan bl.a importere og eksportere adressebøgerne (filerne) i formaterne LDIF og vCard, men ikke i formatet .map. Det burde heller ikke være nødvendigt, da Thunderbird som sagt genkender standardfilerne history.mab og abook.mab.
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 19. okt 2020 12:27

Jeg har lige set, at adressebøgerne muligvis er blevet konverteret til et andet filformat. Indeholder din profilmappe filen history.mab.bak?
Hilsen Jørgen

røllum

Indlægaf røllum » man 19. okt 2020 19:17

Hej Jørgen,

tak for svaret.
Ja, jeg havde set (og måske også frygtet ...) probemer med nedgraderingen. Men bøvlet med betavrsionerne var for stor ttil at jeg ville fortssætte, desuden var der som sagt problemr med for mig vigtig udvidelser ...

Jeg har seks adressbøger under "Personlig adressebog", hvor de fem er grupper jeg kommunicerer med, disse er allesammen med. Derudover har jeg "indsammlede adresser" - den er tom.

Ja, jeg har en fil med navnet history.mab.bak

Tror du jeg "bare" kan erstatte history.mab i min aktuelle profil med den fra en sikkerhedskopi?

Hilsen, Rolf

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 19. okt 2020 21:19

Jeg ved ikke, hvad der er gået galt hos dig. Konverteringen af adressebogsformat fra .mab til .sqlite skete ved opdateringen til version 78. Du har også kun problemet med den ene adressebog. Jeg tror ikke Thunderbird kan læse den sikkerhedskopifil, du har gemt. Det er desværre ikke muligt at importere .mab-filer i den nuværende version af Thunderbird.

Kan det være en udvidelse, der er skyld i problemet?
Hilsen Jørgen

røllum

Indlægaf røllum » man 19. okt 2020 22:00

Hej igen,

ingen forskel mht. udvidelser - har prøvet i fejlsikker tilstand.

Træls - man skal nok lade være med at eksperimentere for meget med betaversionerne. Fejlen ligger naturligvis hos mig, men TB- udviklrne tænker sig heller ikke altid om :-)

Jeg mindes at have set noget om konvertering mellem mab og sqlite på den tyske side https://www.thunderbird-mail.de? Prøver ved lejlighed at se om jeg kan finde noget.

Men mange tak for forsøget!
Bedste hilsner, Rolf

røllum

Indlægaf røllum » tirs 20. okt 2020 13:28

Hej igen,

lige et tillægsspørgsmål - det ser ud til at der heller ikke "indsamles" adresser, der er helt tomt i adressbogen "Indsamlede adresser", selv om der er kommet ca. 40 mails fra div. forskellige "nye" adresser. Gælder både med og uden tilføjelser aktiveret ...

Nogen ideer?

vh, Rolf

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 20. okt 2020 15:21

"Indsamlede adresser" indeholder adresser, du har sendt til, hvis du har valgt indstillingen "Tilføj automatisk modtageres mailadresser i: Indsamlede adresser".
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 20. okt 2020 15:30

Hvis adressebogsfilen, der indeholder "Indsamlede adresser", er blevet beskadiget, kan du prøve, om du kan få Thunderbird til at generere en ny fra en god sikkerhedskopi. Jeg har ikke kunne teste nedenstående, da jeg ikke har version 78 installeret.

Tag en kopi af din sikkerhedskopi af filen history.mab. Omdøb den til abook-test.mab og læg den i profilmappen.
I Thunderbirds indstillinger skal du finde knappen "Avancerede indstillinger...". Jeg har ikke version 78, så jeg er ikke sikker på, hvor den knap er. Men prøv under Indstillinger ->Avanceret ->Generelt. Når du klikker på knappen, åbnes et nyt vindue. Klik på "Jeg lover at være forsigtig".
Du skal oprette tre nye indstillinger. Man laver en ny indstilling ved at højreklikke i vinduet og vælge Ny nøgle.
Den første indstilling skal være en streng. Navnet skal være ldap_2.servers.test.description og værdien skal være test migrated book.
Den anden indstilling skal være en streng. Navnet skal være ldap_2.servers.test.filename og værdien skal være abook-test.mab.
Den tredje indstilling skal være et heltal. Navnet skal være ldap_2.servers.test.dirType og værdiet skal være 2

Genstart Thunderbird og se, om du har fået en nye adressebog med navnet "test".
Hilsen Jørgen

røllum

Indlægaf røllum » tirs 20. okt 2020 21:56

Jørgen Rasmussen skrev: "Indsamlede adresser" indeholder adresser, du har sendt til, hvis du har valgt indstillingen "Tilføj automatisk modtageres mailadresser i: Indsamlede adresser".

Tak for svaret Jørgen,

det er jeg klar over, har bare udtrykt mig forkert.
Jeg har valgt indstillingen "Tilføj automatisk ..." - men det sker bare ikke.

Jeg prøver dit næste forslag (kopi af history.mabs ...) så snart jeg har mulighed for de tom vender tilbage, når det lykkes! Men så vidt jeg kan se ud fra filstørrelse har jeg ingen bedre sikkerhedskopier lige nu, skal søge lidt dybere i systemet ...

Tak for din indats, vh, Rolf

røllum

Indlægaf røllum » ons 21. okt 2020 22:34

Lidt update:

ved hjælp af forslagene her:

https://support.mozilla.org/da/questions/1306811

især:

"01.10.2020 16.50

If you find mab files besides abook and history, e.g. impab.mab, there is a way to add them to Address Book. Rename the existing abook.mab to abook.mab.bak, then rename impab.mab to abook.mab. When you restart TB, the contacts in impab will be in Personal Address Book. You can then move the contacts to a new address book, close TB, delete abook.mab, and rename abook.mab.bak to abook.mab to have the original Personal Address Book shown when TB is restarted. ..."

Tippet her hjalp en del - har stort set samtlige adresse igen!

mvh, Rolf