Thunderbird & Lightning » start meddelelse

jm3

start meddelelse

Indlægaf jm3 » lør 31. okt 2020 15:01

Hej Support,

Jeg har i dag fået denne meddelelse ved start, som spørger om jeg vil godkende samt en advarsel om muligt forsøg på ulovlig adgang. Der står samtidig, at banker og forretninger etc ikke ville bede om det - hvad betyder det og hvad gør jeg? - imap-mail.outlook.com:993

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/86.0.4240.111 Safari/537.36

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: start meddelelse

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 31. okt 2020 15:38

Hej jm3

Har du installeret nyt et sikkerhedsprogram på din computer eller har du evt. ændret på indstillingerne i sikkerhedsprogrammet?
Hilsen Jørgen

jm3

Indlægaf jm3 » søn 1. nov 2020 13:01

Nej - overhovedet ikke. Hvis jeg skiftede til outlook fik jeg ingen beskeder.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 1. nov 2020 14:11

Fejlen kan skyldes et problem med mailserverens certifikat. Den kan også skyldes, at der er noget/nogen, der udgiver sig for at være mailserveren. Det vil i de fleste tilfælde være et sikkerhedsprogram/antivirusprogram, der skanner dine mails. Sikkerhedsprogrammet skal være en "man in the middle" for at kunne skanne mails, der hentes eller sendes over en krypteret forbindelse. Det kan præsentere Thunderbird for et certifikat, men det certifikat er ikke underskrevet af en certifikatautoritet, som Thunderbird kender. Thunderbird har sit eget certifikatlager. Det er sikkert derfor, at Outlook ikke brokker sig. Outlook bruger Windows' certifikatlager. Problemet kan også skyldes, at du har malware på din computer.

I det vindue, der dukker op, er der en knap med teksten "Vis". Klik på den. Hvem er certifikatet udstedt til og hvem har udstedt det?
Hilsen Jørgen

jm3

Indlægaf jm3 » søn 1. nov 2020 15:54

Ok, men der har ikke været noget vindue de sidste 15.20 gange jeg har hentet/brugt mail program. Desværre tog jeg ikke et print af de 2 gange det viste sig. Lover at gøre det næste gang, så pt. kan jeg ikke give dig svar. Windows Defender har ikke givet noget om malware på computer. Til gengæld har jeg tilsluttet ransomware for ungefähr en uges tid siden. Og siden har den kommet med div. meddelelser om app og andre til gange. Men som sagt, er det første gang jeg ser meddelelsen når jeg starter Thunderbird.

jm3

Indlægaf jm3 » søn 1. nov 2020 17:52

Hej igen Jørgen,

Bare lige - Det er Ransomware beskyttelse i Windows 10 som jeg har tilsluttet.