Thunderbird & Lightning » Flytte mails til ny mailserver

ps76

Flytte mails til ny mailserver

Indlægaf ps76 » tirs 1. dec 2020 20:54

Har hidtil været hos Simply. com - men påtænker at flytte til Nemmehjemmesider.dk.

Jeg ønsker stadig at bruge TB, men jeg vil helst beholde alle mine mails og de mange mapper, de er fordelt i. Kan det lade sig gøre? Kan kun finde artikler om skift af mailprogram, synes jeg.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/86.0.4240.198 Safari/537.36
P Sørensen

jfm

Geografisk sted: Odense

Re: Flytte mails til ny mailserver

Indlægaf jfm » ons 2. dec 2020 10:10

Du burde kunne lave en backup, og så kopiere mail-mapperne ind i profilmappen, når din nye konto er oprettet.
Hvis du f.eks. har en Gmail-konto, så kan du også tilføje kontoen til Thunderbird. Herefter trækker du alle mails ned i din Gmail, og så ellers tilbage igen, når ny konto er oprettet. Så er du sikker på, at de ikke bliver væk.
Alternativt en kopi alle af mails ned i lokale mapper.

Hilsen

Jørgen Madsen

ps76

Indlægaf ps76 » tors 3. dec 2020 12:01

Ok lave en backup..Du mener med f.eks. Mozbackup? Kan ikke lige se en direkte backup funktion i TB.
P Sørensen

jfm

Geografisk sted: Odense

Indlægaf jfm » tors 3. dec 2020 13:13

Jeg må indrømme, at jeg springer over hvor gærdet er lavest og går uden om backup-programmer.
Vil du have din aktuelle profil med mails, adresse kartotek, så åbn Thunderbird -> Hjælp -> Teknisk information

Der kan du kopiere hele mappen.

Men om mails automatisk uploades når du skifter udbyder er jeg lidt usikker på. Derfor jeg for en sikkerheds skyld vil gøre den gennem f.eks. gMail.

Hilsen
Jørgen Madsen

ps76

Indlægaf ps76 » søn 6. dec 2020 10:24

Ok, har i processen med flytning til gmail fået slettet en større gruppe mails fra en af mine konti, dog kun fra "sent" mappen af en eller anden grund. Jeg KAN få brug for disse, og vil gerne have dem tilbage. De FINDES faktisk på en bærbar computer i huset, men er også slettet fra serveren. Derfor har jeg sat den bærbare computer off-line, så de ikke forsvinder derfra også, hvis den skulle synkronisere med serveren.
Hvordan får jeg dem tilbage på min primære pc? Kan jeg evt. kopiere SENT mappen fra den sekundære og sætte ind på den primære?
MEN - i så fald har jeg vel stadig problemet med at de vel også vil forsvinde derfra ved første synkronisering?
Så jeg tænkte at det må være muligt at fortælle TB at netop denne konto, eller disse mails, IKKE skal synkroniseres, men bare have lov at blive liggende, eller hvad?
P Sørensen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 6. dec 2020 11:27

Forbliv offline med den bærbare computer. Opret en mappe under Lokale mapper på den bærbare. Kopier filerne fra Sendt-mappen til den nye mappe. Når du en gang har fået synkroniseret dine computere, kan du kopiere de pågældende mails til deres endelige destination.

Hvis du holder Ctrl-tasten nede, mens du trækker mails fra én mappe til en anden, kopieres de.
Hilsen Jørgen

ps76

Indlægaf ps76 » søn 6. dec 2020 12:13

Tak - lød ellers som en god plan, men der er noget mere grundlæggende galt, ser det ud til. Jeg har jo pgl. Sent mappe og mails på en kopi, som jeg indlæser på min bærbare via Mozbackup. Når jeg har gjort det, kan jeg se alle mails`ne i sent mappen i TB. De vil dog IKKE lade sig flytte fra denne mappe og ned i en lokalmappe. Intet sker når jeg prøver, lige meget om jeg trækker eller vælger højreklik og kopi/indsæt. Og jeg opdager nu, at hvis jeg kortvarigt lukker TB og åbner igen, så er de væk...Så kræver det jeg indlæser kopien fra mozbackup igen for at få dem tilbage i Sent mappen.
Spooky...?!
P Sørensen

ps76

Indlægaf ps76 » søn 6. dec 2020 12:43

Måske kræver det at man er online for at kunne flytte på mails? Jeg kunne jo også godt gå online - hvis bare den ikke synkroniserer? Er der ikke en måde at forhindre sync? Jeg kan se at der er mulighed for at vælge flueben i "Behold altid stjernemarkede meddelelser" - det kunne måske også være en mulighed, hvis jeg nu stjernemarkerer dem alle sammen?
P Sørensen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 6. dec 2020 13:03

Kan du logge på mailserveren med din browser? Hvis du kan, så afslut Thunderbird. Se om du kan finde de forsvundne mails på serveren.
Hilsen Jørgen

ps76

Indlægaf ps76 » søn 6. dec 2020 13:12

Jørgen Rasmussen skrev: Kan du logge på mailserveren med din browser? Hvis du kan, så afslut Thunderbird. Se om du kan finde de forsvundne mails på serveren.

Kan jeg sagtens. De ligger ikke på serveren. Det er derfor jeg tror, at hvis jeg synkroniserer, så vil den slette dem - fordi de er væk fra serveren. TB retter vel til efter hvad der ligger på serveren.
P Sørensen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 6. dec 2020 13:19

Jeg forstår ikke hvordan de mails kan forsvinde. Har du tjekket Gmail i din browser?

Når der er tale om en IMAP-konto, viser Thunderbird de mails, der ligger på mailserveren.
Hilsen Jørgen

ps76

Indlægaf ps76 » søn 6. dec 2020 17:13

Jørgen Rasmussen skrev: Forbliv offline med den bærbare computer. Opret en mappe under Lokale mapper på den bærbare. Kopier filerne fra Sendt-mappen til den nye mappe. Når du en gang har fået synkroniseret dine computere, kan du kopiere de pågældende mails til deres endelige destination.

Hvis du holder Ctrl-tasten nede, mens du trækker mails fra én mappe til en anden, kopieres de.

Det lykkedes langt om længe at få flyttet dem til en lokalmappe - men ikke før den var online. Så nu har jeg dem dér - og kan referere til dem, når der er brug for det. Case closed - tak for hjælpen.
P Sørensen