Thunderbird & Lightning » geninstallation af thunderbird

eiver

geninstallation af thunderbird

Indlægaf eiver » fre 9. apr 2021 12:25

Problemer med yousee webmail. Yousee anbefaler at afinstallere og geninstallere thunderbird. Download af thunderbird går fint, men ved åbning af exe-filen fås kun hvid side, med cirkulerende cirkel midt på. Hvad er det der blokerer for installation. Hverken HP eller yousee kan hjælpe.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/89.0.4389.114 Safari/537.36

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: geninstallation af thunderbird

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 9. apr 2021 17:04

Jeg ved ikke, hvorfor du ikke kan geninstallere Thunderbird. En geninstallation af programmet løser sjældent på problemer.

Hvilket problem har du med Thunderbird? Får du nogen fejlmeddelelse?
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 9. apr 2021 17:44

Der var periodiske problemer med at modtage og sende mails, både med yousee webmail og thunderbird på stationær pc, og samsung e-mail på mobil. Yousee mente problemet kunne løses ved at skifte kodeord på yousee webmail efterfulgt af afinstallation og geninstallation af thunderbird og mobil e-mail system. I dag fungerer webmail og mobiler - men det er ikke muligt at geninstallere Thunderbird som beskrevet ovenfor.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 9. apr 2021 19:06

Hvis du har afinstalleret Thunderbird, er der måske nogle filer tilbage, som ikke er blevet fjernet.

Slet mappen Mozilla Thunderbird i mappen C:\Program Files
Hvis du også har en mappe med navnet Mozilla Thunderbird i mappen C:\Program Files (x86), så slet også den.
Prøv så at installere Thunderbird igen. Du kan evt. hente en frisk installationsfil her: https://www.thunderbird.net/da/
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 9. apr 2021 19:22

De mozilla-mapper der var i programfiler slettede jeg forud for forsøget på geninstallation, så det må være noget andet, der blokerer. Cache er også fjernet

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 9. apr 2021 19:34

Jeg ved ikke, hvad der blokerer for installationen af Thunderbird. Det kunne evt. være et sikkerhedsprogram.
Hvis du har et antivirusprogram installeret på din computer, kan du så deaktivere det midlertidigt, og prøve at installere Thunderbird?
Har du prøvet et genstarte din computer?
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » lør 10. apr 2021 09:01

Det hjalp ikke at deaktivere sikkerhedspakke

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 10. apr 2021 11:29

Der findes to forskellige installationsfiler. Hvis du har prøvet at installere Thunderbird med exe-filen, kan du prøve med MSI-filen.
https://www.thunderbird.net/da/thunderbird/all/#D
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » lør 10. apr 2021 11:58

tak for dine mange fine bemærkninger. Jeg orker ikke at bruge mere tid på det problem. Jeg bruger yousee webmail i stedet. Den fungerer også fint.

eiver

Indlægaf eiver » ons 14. apr 2021 10:58

Prøvede efter en uge på at geninstallere Thunderbird og nu fungerede det (???). Et andet problem er dukket op. Den vil ikke gemme mit kodedeord, så jeg er nødt til at taaste det ind hver gang. Hvis jeg under sikkerhed/adgangskoder trykker på gemte koder er listen tom. Nogen der kan hjælpe?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 14. apr 2021 11:15

Du kan prøve at slette filen pkcs11.txt fra din Thunderbird-profil. (Du kan evt. nøjes med at omdøbe den.)

Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på 'Hjælp', og klik så på 'Teknisk information'. Det åbner fanebladet Teknisk information. Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet Programinfo. Afslut Thunderbird. Slet/omdøb filen pkcs11.txt. Start Thunderbird.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 14. apr 2021 16:40

Det hjalp desværre ikke. Filen gendannes automatisk ved start

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 14. apr 2021 16:52

Det er meningen, at Thunderbird laver en ny standardfil, når du genstarter programmet.

Hvis fejlen ikke var i filen pkcs11.txt, så prøv at slette eller omdøbe filerne logins.json og key4.db. Du finder filerne på samme måde, som beskrevet i mit tidligere indlæg.

Når du sletter de to filer, slettes alle gemte adgangskoder i Thunderbird.
Hilsen Jørgen

eiver

Indlægaf eiver » ons 14. apr 2021 20:08

Hjalp desværre heller ikke

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 15. apr 2021 15:30

Jeg kan desværre ikke regne ud, hvad der er galt.
Hilsen Jørgen