Thunderbird & Lightning » Kan ikke sende mails.

Nene2312
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 24. nov 2020 16:28

Kan ikke sende mails.

Indlægaf Nene2312 » ons 23. jun 2021 11:53

Hej :-)

jeg kan ikke sende mails fra Thunderbird. Jeg har tjekket min SMTP-opsætning og rettet den til. Men kan stadig ikke sende mails.

Min mailydbyder er Thunderbird? Yousee/TDC
Internetudbyder er Yousee/TDC
Firewall er slået, men jeg kan ikke finde versionen
Antivirusprogram er You see sikkerhedspakke version 18.0
Windows version er Windows 10 Home 21H1
Thunderbird version er 78.11.0

Kan nogen hjælpe mig?

Med venlig hilsen
Mette Green Nielsen

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/91.0.4472.114 Safari/537.36

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5816
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke sende mails.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 23. jun 2021 12:02

Hej Mette

Hvad sker der, når du prøver at sende en mail? Får du en fejlmeddelelse?
Hilsen Jørgen

Nene2312
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 24. nov 2020 16:28

Re: Kan ikke sende mails.

Indlægaf Nene2312 » ons 23. jun 2021 12:08

Hej Jørgen,

Inden jeg rettede ASMTP fra 465 til 587 kom der en besked: Der opstod en fejl ved afsendelse af meddelesen: serveren sendte en forkert besked. Skal jeg uploade beskeden? Da jeg rettede ASMTP ril 587 står den bare og sender.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5816
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke sende mails.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 23. jun 2021 12:38

Yousee er ikke min mailudbyder, så jeg ved ikke med sikkerhed, hvilke kontoindstillinger du skal bruge.
Jeg tror det er:
Port 587
Forbindelsessikkerhed: STARTTLS
Godkendelsesmetode: Almindelig adgangskode

Fejlmeddelelsen, du fik, indeholder normalt en meddelelse fra serveren. Det er den, der burde fortælle dig, hvad der er galt.

Hvis problemet er opstået i forbindelse med en opdatering af Thunderbird, kan problemet skyldes din Firewall eller sikkerhedsprogram. Det er ikke sikkert, at Firewallen/sikkerhedsprogrammet genkender den nye version af Thunderbird. Fjern Thunderbird fra dit sikkerhedsprograms eller firewalls liste med betroede programmer, tilføj Thunderbird igen manuelt, eller når du bliver bedt om det.
Hilsen Jørgen

Nene2312
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 24. nov 2020 16:28

Re: Kan ikke sende mails.

Indlægaf Nene2312 » ons 23. jun 2021 12:47

Der kom følgende fejlmeddelse efter skiftet til STARTTLS - se vedhæftede fil.
Vedhæftede filer
Fejlmeddelse 01.png

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5816
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke sende mails.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 23. jun 2021 13:06

Hej Mette

Ifølge fejlmeddelelsen bliver din computers IP-adresse blokeret, da den bruges til at afsende spam.
Din computer kan være inficeret.
Følg linket i fejlmeddelelsen og læs mere.
Kontakt din mailudbyder og giv dem linket i fejlmeddelelsen.
Hilsen Jørgen

Nene2312
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 24. nov 2020 16:28

Re: Kan ikke sende mails.

Indlægaf Nene2312 » ons 23. jun 2021 13:51

Jeg er i panik!! Jeg er kommet på en eller anden liste, hvor jeg kun kan bliver slettet fra af yousee....

Min mail udbyder siger, yousee sikkerhedspakke ville have stoppet spamen. De var ikke interesseret i linket...

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 5816
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke sende mails.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 23. jun 2021 15:37

Jeg har ikke nogen erfaring med Spamhaus. Men så vidt jeg kan forstå, administrerer de flere blokeringslister. Det ser ud til, at din IP-adresse er på listen XBL, men ikke på SBL.

Linket i fejlmeddelelsen fører til en side med et afsnit om, hvad du gør ved problemet, og et afsnit om, hvad du gør for at undgå, at problemet opstår igen. Når du har fulgt anvisningen, kan du sætte et flueben nederst på Spamhaus-siden og klikke på "Next steps".

Bemærk, at du kan have flere enheder, der har samme IP-adresse. Fx enheder, der er koblet på dit trådløse netværk (mobil, bærbar osv.). Du skal sikre at alle enheder er rene.

Måske kan du få hjælp til at rense din computer på https://forum.spywarefri.dk/
Hilsen Jørgen