Thunderbird & Lightning » Mails forsvinder fra indbakken når de slettes på serveren

Helle

Mails forsvinder fra indbakken når de slettes på serveren

Indlægaf Helle » man 3. jan 2022 10:13

Hej.

Jeg har installeret Thunderbird på min arbejdscomputer.
Mails bliver kun hentet til denne computer, der er altså ikke andre opsætninger som kan forstyrre, heller ikke til smartphone og tablet.

Opsætningen er en IMAP konto.

Mit problem er at selvom jeg under synkronisering og lager har sat flueben ved "Behold meddelelser i alle mapper for denne konto på denne computer" (og jeg har tjekket at de rigtige mapper er valgt), så sletter den mine mails i indbakken når de slettes på serveren efter 30 dage.

Hvordan får jeg den til at gemme en kopi på computeren også når mailen slettes på serveren?

Hilsen Helle

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/96.0.4664.110 Safari/537.36 Edg/96.0.1054.62

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Mails forsvinder fra indbakken når de slettes på servere

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 3. jan 2022 13:40

Hej Helle

Når man bruger en IMAP-konto, synkroniserer Thunderbird og mailserveren indholdet.
Sletter du en mail i Thunderbird, slettes den på mailserveren (eller markeres til sletning), når der synkroniseres.
Sletter mailserveren eller en anden enhed (fx telefon) en mail, slettes den i Thunderbird, når der synkroniseres.
Indstillingen "Behold meddelelser i alle mapper for denne konto på denne computer" er lidt forvirrende. Er dén indstilling valgt, henter Thunderbird hele meddelelsen fra serveren, så den kan læses, når Thunderbird er offline. Hvis man fravælger indstillingen, henter Thunderbird kun dine mails headers, og ikke selve indholdet af meddelelsen, med mindre du klikker på dem. Når Thunderbird er offline, vises kun afsender, modtager, emne og dato/klokkeslæt osv - men altså ikke selve indholdet af mailen.

Hvis du ikke kan indstille mailserveren til at gemme alle dine mails (ældre end 30 dage), kan du gemme mails lokalt på din computer fx under "kontoen" Lokale mapper.
Hilsen Jørgen