Thunderbird & Lightning » To afsendt mapper til hver konto

T-buch

To afsendt mapper til hver konto

Indlægaf T-buch » tirs 25. jan 2022 13:59

Nu skal står jeg over for at skal lave en geninstallation af min computer og ville lige høre, om nogen ved, hvordan jeg kommer af med mine to "mapper" i "afsendt mail" Se venligst vedhæftningen

De er alle Gmail konti

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:96.0) Gecko/20100101 Firefox/96.0
Vedhæftede filer
¤PC2103-.jpg
¤PC2103-.jpg (42.16 KiB) Vist 1095 gange
Thomas B

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: To afsendt mapper til hver konto

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 25. jan 2022 14:58

Hej Thomas

Gmail anbringer som standard en kopi af afsendte mails i mappen "Sendte mails". Thunderbird er sikkert sat til at anbringe en kopi i mappen "Send". Derfor har du afsendte mails i begge mapper.
Du kan indstille Thunderbird til ikke at anbringe en kopi i mappen "Sendt" og efterfølgende stoppe med at abonnere på mappen:

Åbn Kontoindstillinger i Thunderbird. Find din Gmail-konto til venstre på siden. Klik på underpunktet "Kopier & mapper". Fjern fluebenet ud for "Anbring en kopi i:" under "Gør følgende ved afsendelse af meddelelser:". Gentag for samtlige Gmail-konti.

Højreklik herefter på den øverste Gmail-konto i mapperuden til venstre i hovedvinduet i Thunderbird og vælg "Abonner". Det åbner vinduet "Abonner". Fjern fluebenet ud for mappen "Sendt". Vælg den næste Gmail-konto i rullemenuen øverst i vinduet "Abonner" og fjern igen fluebenet ud for mappen "Sendt". Gentag proceduren for alle dine Gmail-konti, og klik så på "OK" for at gemme indstillingerne.
Hilsen Jørgen

T-buch

Indlægaf T-buch » tirs 25. jan 2022 15:22

Tak
er der noget smart ved at gemme en kopi? (Det ligger så på harddisken også)?
Thomas B

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 25. jan 2022 15:36

Gmail gemmer automatisk en kopi af afsendte mails. (De originale mails ender hos modtagerne). Så kan du se, de mails du har sendt. Den ligger både på mailserveren og i mappen "Sendte mails", da der er tale om en IMAP-konto. Ved at fjerne fluebenet har du kun én kopi af den afsendte mail. Ved kun at abonnere på den ene af mapperne, slipper du får at se begge mapper i mapperuden.
Hilsen Jørgen

T-buch

Indlægaf T-buch » tirs 25. jan 2022 15:50

Jørgen Rasmussen skrev: Den ligger både på mailserveren og i mappen "Sendte mails", da der er tale om en IMAP-konto.

Så altså på den her måde gemmes der også EN udgave fysisk på min harddiske (hvor der før var to udgaver)?

Undskyld, hvis jeg r lidt fatsvag ;)
Thomas B

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 25. jan 2022 16:05

Så altså på den her måde gemmes der også EN udgave fysisk på min harddiske (hvor der før var to udgaver)?

Ja.
Når der er tale om en IMAP-konto, du tilgår fra Thunderbird, ligger mails både på mailserveren og på din computer (i Thunderbird). Da Gmail automatisk gemmer en kopi af dine afsendte mails, behøver du ikke have Thunderbird til også at gemme en kopi. Det er ikke alle IMAP-konti, der gemmer en kopi af afsendte mails. Derfor er Thunderbird som standard sat til at gemme en kopi af afsendte mails.
Hilsen Jørgen

T-buch

Indlægaf T-buch » tirs 25. jan 2022 16:06

Det giver mening - Fornemt
Thomas B