Thunderbird & Lightning » Kan ikke sende email

Johannes
 

Kan ikke sende email

Indlægaf Johannes » søn 10. apr 2022 10:18

Hej

Har nu fået thunderbird op at køre igen, men har
et problem med at sende email fra 2 af kontoerne.

Den skrive nedestående fejlmeddelses

Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Der opstod en fejl under afsendelsen. Mailserveren svarede: <xxxxxx@xx.dk>: Sender address rejected: not owned by user xxxx@xx.dk. Kontrollér om din mailadresse er rigtig i dine kontoindstillinger og prøv igen.

Har kontrolleret indstillingerne og de ens for alle 3 kontoer !

Har søgt i forum og andre steder - men ikke fundet nogen løsning

mvh Johannes

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/100.0.4896.75 Safari/537.36 Edg/100.0.1185.36

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 6010
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke sende email

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 10. apr 2022 13:45

Hej Johannes

Kontrollér om dine mailkonti bruger de rigtige udgående servere:
Åbn Kontoindstillinger. Klik på din mailkonto til venstre. Kontrollér at den rigtige udgående server er valgt nederst på siden ud for Server:. Kontrollér alle tre mailkonti.
Hilsen Jørgen

Gæst
 

Re: Kan ikke sende email

Indlægaf Gæst » søn 10. apr 2022 21:53

Hej Jørgen

Alle udegående server for email er opsat på samme måde !

Det er godt mystisk - kan det hjælpe at lave nye adgangskoder ?

mvh Johannes

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 6010
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke sende email

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 10. apr 2022 21:59

De tre mailkonti skal have hver deres udgående server.
Hilsen Jørgen

Johannes
 

Re: Kan ikke sende email

Indlægaf Johannes » man 11. apr 2022 09:55

Hej Jørgen

Alle 3 mailkonti har hver deres server, jeg talt med
udbyder og indstillinger er iorden - tilgengæld mente
han ikke thunderbird blev opdateret længere - hmnn.

Tilbage til problemet, kan det have noget med at den
ene konto er opsat som standard og de 2 andre ikke og
kan det så have noget med port nr. at gøre ?

mvh Johannes

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 6010
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke sende email

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 11. apr 2022 10:28

Hej Johannes

Jeg opfatter fejlmeddelelsen sådan, at du bruger en forkert udgående server (eller serverindstillingen for den udgående server, du bruger, bruger det forkerte brugernavn).
Her er et tænkt eksempel med tre mailkonto.
Kontoen alice@eksempel.dk bruger en udgående server, hvor brugernavnet er alice@eksempel.dk. Du kan sende mails.

Kontoen bob@eksempel.dk bruger den samme udgående server som kontoen alice@eksempel.dk og får fejlmeddelelsen. Eller den bruger "en anden" udgående server, med med brugernavnet alice@eksempel.dk.

Kontoen carl@eksempel.dk bruger også den samme udgående server som kontoen alice@eksempel.dk og får fejlmeddelelsen. Eller den bruger "en anden" udgående server, med med brugernavnet alice@eksempel.dk.

Hvis du har tre udgående servere under "Udgående server SMPT", skal de have forskellige brugernavne.

Jeg forestiller mig, at når du fx. prøver at sende en mail fra bob@eksempel.dk vil du få en fejlmeddelelse som denne:
Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Der opstod en fejl under afsendelsen. Mailserveren svarede: <bob@eksempel.dk>: Sender address rejected: not owned by user alice@eksempel.dk. Kontrollér om din mailadresse er rigtig i dine kontoindstillinger og prøv igen.
Hilsen Jørgen

Johannes
 

Re: Kan ikke sende email

Indlægaf Johannes » tirs 12. apr 2022 15:42

Hej Jørgen

Har kontrolleret brugernavn, som i dit eksempel og
det skulle være iorden - at hver kontonavn har det
også som brugernavn.

Jeg til gengæld fundet ud af, at når sender fra bob@eksempel.dk
til alice@eksempel.dk (standard konto) beder den adgangskode for
alice@eksempel.dk - er der noget galt med adgangskoder ?

mvh Johannes

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 6010
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke sende email

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 12. apr 2022 17:22

Hej Johannes

Hvis du har valgt de rigtige udgående servere for hver konto, så har jeg ikke rigtigt nogle bud på, hvad der er galt.

Du kan godt fjerne adgangskoderne, som er gemt i Thunderbird. Du vil blive bedt op at indtaste dem igen, første gang du vil sende og modtage mail.
Vær sikker på at du kan huske adgangskoderne inde du sletter dem.
Åbn Indstillinger i Thunderbird. Klik på "Privatliv & sikkerhed". Find afsnittet Adgangskoder. Klik på "Gemte adgangskoder". Du kan markere én eller flere logins på listen og klikke på "Fjern".
Hilsen Jørgen

Johannes
 

Re: Kan ikke sende email

Indlægaf Johannes » tors 28. apr 2022 22:18

Hej Jørgen

Der er gået lidt tid, men nu har jeg fundet ud
af hvad fejlen eller nærmer mangelen er !

Det er åbentbart ikke nok, at servenavnet står
under Udgående server (SMTP), men det skal også
være skrevet i hver kontoindstillinger (emailkonto)
under indentitet aller nederst.

:oops:

tak for hjælpen Jørgen

mvh Johannes

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 6010
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke sende email

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 28. apr 2022 22:47

Hej Johannes

Tak for tilbagemeldingen.
Hilsen Jørgen