Thunderbird & Lightning » Thunderbird og nye Google login krav

JohannesElkjærMadsen

Thunderbird og nye Google login krav

Indlægaf JohannesElkjærMadsen » fre 29. apr 2022 16:25

Hej
Er der nogen (eller blot en enkelt) her der ved om Thunderbird lever (eller kommer til det) op til de nye Google krav om ekstra sikkerhed omkring login til services fra tredjeparts apps. Jeg ved at der skal være godkendt "tillad mindre sikre apps" i Google for at det fungerer nu, men ryger denne mulighed nu så tiden efter 30. maj hedder en anden mail klient end Thunderbird ? Eller kan man være så heldig at der kommer en opdatering til Thunderbird inden da ? Måske endda inkl. opdatering til 64 bit ??
Venlig hilsen
Johannes Elkjær Madsen

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/100.0.4896.127 Safari/537.36 Edg/100.0.1185.50

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird og nye Google login krav

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 29. apr 2022 16:35

Hej Johannes Elkjær Madsen

Læs denne artikel (på engelsk): https://support.mozilla.org/en-US/kb/au ... ts-oauth20

De seneste versioner af Thunderbird findes både i 32-bit-versioner og 64-bit-versioner.
Hilsen Jørgen

JohannesElkjærMadsen

Indlægaf JohannesElkjærMadsen » fre 29. apr 2022 18:03

Hej Jørgen
Tak for hurtigt og præcist svar. Jeg har tilladt Google at forurene min PC med cookies og ser så hvad der sker 30.maj.
Jeg kører 91.8.1 i 32 bit og kan ikke umiddelbart finde appen i 64 bit. Når jeg går ind på Release notes siden er der blot en enkelt download knap som (jeg forventer) er 32 bit version. Men det er måske her jeg tager fejl - jeg bliver holdt på 32 bit versionen ved hver opdatering fordi jeg er på den version. Hvis jeg downloader en ny får jeg 64 bit versionen og vil så fremover blive opdatert på den version ??
Venlig hilsen
Johannes Elkjær Madsen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 29. apr 2022 18:39

Hej Johannes Elkjær Madsen

Du kan hente 64-bit-versionen her: https://www.thunderbird.net/da/thunderbird/all/#D

På et tidspunkt blev 64-bit-versionen installeret i mappen med 32-bit-versionen, så man kunne bare installere 64-bit-versionen oveni 32-bit-versionen. Jeg ved ikke om det stadig forholder sig sådan. Så det er måske bedst at afinstallere 32-bit-versionen først. Dine mailkonti, mails, adressebøger mv. ligger et andet sted på din computer end selve programmet, så det berøres ikke af en afinstallation.

Men du kan tage en sikkerhedskopi af dine Thunderbird-data, inden du afinstallerer 32-bit-versionen, hvis du vil:
Afslut Thunderbird, hvis programmet ikke allerede er afsluttet. Tryk på Windows-tasten+R. Dialogboksen "Kør" åbnes. Skriv: %APPDATA% og tryk på OK. Tag en sikkerhedskopi af mappen "Thunderbird" i mappen, du lige åbnede.

Måske bliver bedt om at oprette en mailkonto, når du starter Thunderbird første gang efter du har installeret 64-bit-versionen. Hvis det sker, er det fordi 64-bit-versionen har fået sin egen nye profil. Hvis det sker, kan du skifte til den "gamle" profil, der indeholder dine mailkonti, mails mv:
Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på "Hjælp", og klik så på "Mere teknisk information". Det åbner fanebladet "Teknisk information". Klik på about:profiles næsten nederst i afsnittet Programinfo. Det åbner fanebladet "Om profiler". Den "gamle" profil hedder sandsynligvis "default". Klik på "Angiv som standardprofil" ud for den. Afslut Thunderbird.
Når du starter Thunderbird næste gang, skulle programmet starte op med dine "gamle" mailkonti, mails, adressebøger mv.
Hilsen Jørgen

JohannesElkjærMadsen

Indlægaf JohannesElkjærMadsen » søn 1. maj 2022 15:22

Hej igen
Endnu en tak for svar. Jeg kigger på det i den kommende uge.
Venlig hilsen
Johannes Elkjær Madsen

JohannesElkjærMadsen

Indlægaf JohannesElkjærMadsen » søn 8. maj 2022 15:50

Hej
Så er det på plads. Efter installationen af 64-bit versionen (91.9.0) åbnede appen som i de gamle 32-bit dage, alle mine mails på plads i folder-strukturen uden nogen form for indblanding fra min side. Hertil kommer at der også er logget på Gmail så jeg modtager mine mails i den nye version.
Alt i alt en success historie. Tak for hjælp.
Venlig hilsen Johannes Elkjær Madsen