Thunderbird & Lightning » Slettet mail er ikke i papirkurven

uglemor

Slettet mail er ikke i papirkurven

Indlægaf uglemor » lør 4. jun 2022 09:24

Hver dag tømmer jeg min spamfolder, gendanner de mails, der ikke er spam alligevel og sletter resten.
Så går jeg til papirkurven for permanent at slette russiske damer og lignende "tilbud". Men ... der er næsten altid en spammail der IKKE er i papirkurven.
Den er der så næste dag.
Hvor var den imellemtiden, og hvorfor sker det?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:101.0) Gecko/20100101 Firefox/101.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Slettet mail er ikke i papirkurven

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 4. jun 2022 11:36

Tøm papirkurven i Thunderbird. Markér din mailkonto til venstre i mapperuden. Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på "Filer", og klik så på "Optimer mapper".
Du kan også prøve at reparere mappen Papirkurv: Højreklik på papirkurven og vælg "Egenskaber". Klik på "Reparer mappe".
Hilsen Jørgen

uglemor

Indlægaf uglemor » lør 4. jun 2022 14:43

Je har ikke brug for at tømme papirkurven ;) Nogen gange kommer jeg alligevel til at skulle bruge nogla af deslettedemails.

Det er mere de der spam-mails. Når jeg sletter dem fra "spam", er de ikke altid i papirkurven bagefter ... men hvor hulan opholder de sig så indtil de næste dag eller dagen efter behager pludselig at dukke op i papirkurven?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 4. jun 2022 17:48

Hvis en mail ikke vises i papirkurven, selvom den burde være der, kan der være noget galt med papirkurven. Det var derfor, jeg ville have dig til at udføre et par ting med den.
Du kan evt. flytte indholdet af papirkurven til en anden mappe under Lokale mapper, mens du prøvet at løse problemet.
Hilsen Jørgen

uglemor

Indlægaf uglemor » lør 4. jun 2022 18:03

Ah, Ok tak, det er vist mig, der ikke kan læse indenad. Jeg forsøger at reparere den. Tak for tålmodighed.

uglemor

Indlægaf uglemor » man 6. jun 2022 10:05

Nej det virkede ikke med at reprere papirkurven. Hvis jeg kun sletter en mail, er den i papirkurven, men hvis jeg sletter flere, er den sidst slettede ikke at finde dér.

uglemor

Indlægaf uglemor » man 6. jun 2022 11:18

uglemor skrev: Nej det virkede ikke med at reprere papirkurven. Hvis jeg kun sletter en mail, er den i papirkurven, men hvis jeg sletter flere, er den sidst slettede ikke at finde dér.

Jeg har også opdateret,og repareret spamfolderen.
Jeg har leget og testet lidt mere, og det er kun slettede mails fra Spamfolderen, der ikke dukker op i papirkurven med det samme. Og det er ydermere kun "rigtig spam" - altså ikke noget, jeg har puttet derned, men noget systemet har sorteret som spam, der forsvinder en dags tid. Meget mystisk.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 6. jun 2022 12:19

En mappe i Thunderbird udgøres af to filer på computeren. Den ene fil indeholder meddelelserne i mappen. Den anden fil er en indeksfil med info om meddelelser i den første fil. Jeg mistænker, at indeksfilen er beskadiget.
Du kan prøve at slette indeksfilen. Thunderbird vil lave en ny indeksfil.

Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på "Hjælp", og klik så på "Mere teknisk information". Det åbner fanebladet Teknisk information. Klik på "Åbn mappe" ud for Profilmappe i afsnittet Programinfo.
Afslut Thunderbird.

Hvis din mailkonto er en IMAP-konto:
Åbn mappen ImapMail i mappen, du lige åbnede. Åbn mappen med navnet på din mailkontos mailserver. Filerne, der udgør mappen Papirkurv, kan hedde Trash og Trash.msf eller Papirkurv og Papirkurv.msf.
Hvis din papirkurv i mapperuden i Thunderbird er en undermappe fx til Indbakke, skal du åbne mappen INBOX.sbd. Slet filen Trash.msf eller Papirkurv.msf.
Slet kun filer med endelsen .msf.

Hvis din mailkonto er en POP-konto:
Åbn mappen Mail i mappen, du lige åbnede. Åbn mappen med navnet på din mailkontos mailserver. Filerne, der udgør mappen Papirkurv, hedder Trash og Trash.msf. Slet filen Trash.msf
Slet kun filer med endelsen .msf.

Start Thunderbird.

Tilføjet senere: Du kan se, hvad papirkurvs-filen hedder og hvor den ligger ved at højreklikke på papirkurven i mapperuden i Thunderbird og vælge "Egenskaber".
Hilsen Jørgen

uglemor

Indlægaf uglemor » man 6. jun 2022 12:53

Tak for grundigt svar.
Det skal jeg prøve år jeg er hjemme igen :)

uglemor

Indlægaf uglemor » tors 16. jun 2022 12:29

Så fik jeg endelig spammail nok til at teste (sært at fryde sig over meget spam ;) ) og det virker.

Tak for hjælp og tålmodighed.