- Steen9
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: man 6. jun 2022 12:47
Selvskabt problem: Ny Th.bird profil konflikter med gammel
.
Jeg har begået en dum fejl.
Min kones pc-1 trængte til en reinstallation, og jeg ville derfor midlertidigt flytte hendes data over på en anden "pc-2" at arbejde på. Hun har ligesom jeg selv web hotel og mail server hos One.com.
På den anden pc-2 installerede jeg bl.a. Mozilla Thunderbird mailprogrammet og oprettede derefter en ny konto med min kones rette brugernavn og password til hendes mailserver hos One.com - i den tro at Thunderbird bare var en slags "snabel" man stak ned for at læse og skrive på One.com's mailserver.
Men sådan skal det åbenbart ikke gøres, for nu kan hun ikke tilgå sine mails fra den gamle pc-1.
Og den nye pc-2 læser kun øverste mappe af indkomne mails, og slet ikke de udgående mails.
Efter at have læst hvordan jeg skulle have gjort det ved at flytte en backup af profilen, indser jeg at jeg formentlig har ødelagt hendes adgang til sine mails med min fremgangsmåde der har skabt en konflikt mellem de nu to forskellige, konkurrerende profiler på de to pc'er.
På den første pc-1 hedder profilen nu
C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\7vw5wyf0.default-release
[ og ved siden af ligger også en mappe uqzlcx94.default - men den er helt tom ]
På den anden, nye pc-2 hedder profilen nu (og den viser endda ikke alle mails der ligger på serveren)
C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\ne6tgh87.default-release
[ ved siden af ligger også en mappe ynn6ltd4.default - men den er helt tom ]
Den nye profil synes altså at have taget magten som jeg gerne vil give tilbage til den gamle profil på pc-1.
Og den nye profil virker som sagt kun delvis, og kan derfor næppe tjene som brugbart udgangspunkt for en retablering.
Heldigvis anvender vi IMAP servere, så mail'ene ligger fortsat uskadt på one.com's mailserver.
Er løsningen derfor at slette begge Thunderbird installationer (eller måske bare deres konti) og så oprette en enkelt ny konto med rette brugernavn og password på nye pc-2.
Eller slette nye Thunderbird installation på pc-2 og derefter portere på korrekt vis med backup?
Vil pc-1 mon overhovedet blive kureret for konflikten mellem de to installationer, blot ved at slette installationen på pc-2?
Og hvordan sletter man mest korrekt en installation, ved at slette selve Thunderbird programmet?
Hvis jeg kan få den gamle profil som endnu ligger på den gamle pc-1 til at virke igen, så kan jeg bare slette Thunderbird på pc-2 og begynde forfra og denne gang gøre det på den rigtige måde med at tage backup af profilen på pc-1.
Håber at der er en dreven Thunderbird bruger der vil hjælpe mig i processen med at redde situationen, step by step.
På forhånd tak - vh Steen9
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:101.0) Gecko/20100101 Firefox/101.0
Jeg har begået en dum fejl.
Min kones pc-1 trængte til en reinstallation, og jeg ville derfor midlertidigt flytte hendes data over på en anden "pc-2" at arbejde på. Hun har ligesom jeg selv web hotel og mail server hos One.com.
På den anden pc-2 installerede jeg bl.a. Mozilla Thunderbird mailprogrammet og oprettede derefter en ny konto med min kones rette brugernavn og password til hendes mailserver hos One.com - i den tro at Thunderbird bare var en slags "snabel" man stak ned for at læse og skrive på One.com's mailserver.
Men sådan skal det åbenbart ikke gøres, for nu kan hun ikke tilgå sine mails fra den gamle pc-1.
Og den nye pc-2 læser kun øverste mappe af indkomne mails, og slet ikke de udgående mails.
Efter at have læst hvordan jeg skulle have gjort det ved at flytte en backup af profilen, indser jeg at jeg formentlig har ødelagt hendes adgang til sine mails med min fremgangsmåde der har skabt en konflikt mellem de nu to forskellige, konkurrerende profiler på de to pc'er.
På den første pc-1 hedder profilen nu
C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\7vw5wyf0.default-release
[ og ved siden af ligger også en mappe uqzlcx94.default - men den er helt tom ]
På den anden, nye pc-2 hedder profilen nu (og den viser endda ikke alle mails der ligger på serveren)
C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\ne6tgh87.default-release
[ ved siden af ligger også en mappe ynn6ltd4.default - men den er helt tom ]
Den nye profil synes altså at have taget magten som jeg gerne vil give tilbage til den gamle profil på pc-1.
Og den nye profil virker som sagt kun delvis, og kan derfor næppe tjene som brugbart udgangspunkt for en retablering.
Heldigvis anvender vi IMAP servere, så mail'ene ligger fortsat uskadt på one.com's mailserver.
Er løsningen derfor at slette begge Thunderbird installationer (eller måske bare deres konti) og så oprette en enkelt ny konto med rette brugernavn og password på nye pc-2.
Eller slette nye Thunderbird installation på pc-2 og derefter portere på korrekt vis med backup?
Vil pc-1 mon overhovedet blive kureret for konflikten mellem de to installationer, blot ved at slette installationen på pc-2?
Og hvordan sletter man mest korrekt en installation, ved at slette selve Thunderbird programmet?
Hvis jeg kan få den gamle profil som endnu ligger på den gamle pc-1 til at virke igen, så kan jeg bare slette Thunderbird på pc-2 og begynde forfra og denne gang gøre det på den rigtige måde med at tage backup af profilen på pc-1.
Håber at der er en dreven Thunderbird bruger der vil hjælpe mig i processen med at redde situationen, step by step.
På forhånd tak - vh Steen9
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:101.0) Gecko/20100101 Firefox/101.0