Thunderbird & Lightning » Selvskabt problem: Ny Th.bird profil konflikter med gammel

Steen9

Selvskabt problem: Ny Th.bird profil konflikter med gammel

Indlægaf Steen9 » man 6. jun 2022 21:12

.
Jeg har begået en dum fejl.
Min kones pc-1 trængte til en reinstallation, og jeg ville derfor midlertidigt flytte hendes data over på en anden "pc-2" at arbejde på. Hun har ligesom jeg selv web hotel og mail server hos One.com.

På den anden pc-2 installerede jeg bl.a. Mozilla Thunderbird mailprogrammet og oprettede derefter en ny konto med min kones rette brugernavn og password til hendes mailserver hos One.com - i den tro at Thunderbird bare var en slags "snabel" man stak ned for at læse og skrive på One.com's mailserver.

Men sådan skal det åbenbart ikke gøres, for nu kan hun ikke tilgå sine mails fra den gamle pc-1.
Og den nye pc-2 læser kun øverste mappe af indkomne mails, og slet ikke de udgående mails.
Efter at have læst hvordan jeg skulle have gjort det ved at flytte en backup af profilen, indser jeg at jeg formentlig har ødelagt hendes adgang til sine mails med min fremgangsmåde der har skabt en konflikt mellem de nu to forskellige, konkurrerende profiler på de to pc'er.

På den første pc-1 hedder profilen nu
C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\7vw5wyf0.default-release
[ og ved siden af ligger også en mappe uqzlcx94.default - men den er helt tom ]

På den anden, nye pc-2 hedder profilen nu (og den viser endda ikke alle mails der ligger på serveren)
C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\ne6tgh87.default-release
[ ved siden af ligger også en mappe ynn6ltd4.default - men den er helt tom ]

Den nye profil synes altså at have taget magten som jeg gerne vil give tilbage til den gamle profil på pc-1.
Og den nye profil virker som sagt kun delvis, og kan derfor næppe tjene som brugbart udgangspunkt for en retablering.

Heldigvis anvender vi IMAP servere, så mail'ene ligger fortsat uskadt på one.com's mailserver.
Er løsningen derfor at slette begge Thunderbird installationer (eller måske bare deres konti) og så oprette en enkelt ny konto med rette brugernavn og password på nye pc-2.
Eller slette nye Thunderbird installation på pc-2 og derefter portere på korrekt vis med backup?
Vil pc-1 mon overhovedet blive kureret for konflikten mellem de to installationer, blot ved at slette installationen på pc-2?
Og hvordan sletter man mest korrekt en installation, ved at slette selve Thunderbird programmet?

Hvis jeg kan få den gamle profil som endnu ligger på den gamle pc-1 til at virke igen, så kan jeg bare slette Thunderbird på pc-2 og begynde forfra og denne gang gøre det på den rigtige måde med at tage backup af profilen på pc-1.

Håber at der er en dreven Thunderbird bruger der vil hjælpe mig i processen med at redde situationen, step by step.
På forhånd tak - vh Steen9

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:101.0) Gecko/20100101 Firefox/101.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Selvskabt problem: Ny Th.bird profil konflikter med gamm

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 7. jun 2022 09:00

På den anden pc-2 installerede jeg bl.a. Mozilla Thunderbird mailprogrammet og oprettede derefter en ny konto med min kones rette brugernavn og password til hendes mailserver hos One.com - i den tro at Thunderbird bare var en slags "snabel" man stak ned for at læse og skrive på One.com's mailserver.

Det er også sådan det virker, når man sætter kontoen op som en IMAP-konto i Thunderbird. Kontrollér om du har sat kontoen op som en IMAP-konto. Åbn Kontoindstillinger i Thunderbird. Find den pågældende konto til venstre på siden og klik på underpunktet "Serverindstillinger". Hvad står der som "Servertype" øverst på siden?
Hilsen Jørgen

Steen9

Indlægaf Steen9 » tirs 7. jun 2022 11:08

Tak, Jørgen

Heldigvis anvender vi IMAP servere, så mail'ene ligger fortsat uskadt på one.com's mailserver.

Det er også derfor jeg umiddelbart hælder mest til den løsning simpelthen at slette begge pc Thunderbird installationerne på de to pc'er og så begynde helt forfra med at installere Thunderbird på den ene af dem (og eventuelt derefter også på den anden pc med den korrekte backup fremgangsmåde).
Vil en sådan helt ny forfra installation mon virke, uden påvirkning fra de gamle, slettede profiler?
Eller efterlader de gamle profiler noget "snavs" enten på pc'erne eller på mailserveren?

Hvad er i så fald den korrekte måde at slette Thunderbird programmet på?
Der foresvæver mig et eller andet om, at jeg undervejs er stødt på et "Thunderbird Uninstall" element; men nu kan jeg hverken huske hvor, eller finde det igen.
Skal jeg i stedet bare på klassisk vis i Windows 10 gå til >> Start >> Indstillinger >> Apps >> Apps og funktioner >> Mozilla Thunderbird >> Fjern ?

Tak for din deltagelse i at finde en løsning, Jørgen.
Det er meget værdsat.
Vh - Steen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 7. jun 2022 11:20

Men sådan skal det åbenbart ikke gøres, for nu kan hun ikke tilgå sine mails fra den gamle pc-1.
Og den nye pc-2 læser kun øverste mappe af indkomne mails, og slet ikke de udgående mails.

Når jeg læser dit første indlæg, får jeg mistanke om, at du har sat mailkontoen på pc-2 op som en POP-konto. Derfor skal du lige tjekke om det er tilfældet.
Forskellen mellem en POP og en IMAP-konto er bl.a, at på en POP-konto hentes mails ned til indbakken på Thunderbird, hvorefter de slettes fra indbakken på mailserveren. Thunderbird har ikke adgang til andre mapper på mailserveren, hvis du sætter kontoen op som en POP-konto.
Hilsen Jørgen

Steen9

Indlægaf Steen9 » tirs 7. jun 2022 12:52

Ja, godt spottet.

Når jeg går ind under >> Funktioner >> Kontoindstillinger >> Serverindstillinger >> på pc-2, så står der faktisk som overskrift "Servertype: POP-mailserver" uanset at der i det redigerbare felt "Servernavn" står imap.one.com (som er korrekte ident for den indgående server hos One.com).

Så noget kunne godt tyde på at du har ret i, at jeg under den guidede oprettelse af kontoen er kommet for skade at acceptere (eller vælge) en POP-mailserver, uden at det ser ud til at være noget jeg nu efterfølgende kan ændre / redigere.
(Men som sagt ligger alle mail'ene heldigvis stadig intakte på mailserveren, har jeg konstateret med webmail).

Dét taler jo bare endnu mere for at jeg som minimum skal slette Thunderbird installationen fuldstændig på pc-2.

Og hvis det ikke bringer pc-1 installationen til at fungere, så må jeg vel også slette Thunderbird installationen på pc-1 - for derefter at begynde helt forfra med en spritny Thunderbird installation på den valgte fortsættende pc?
Er det ikke konklusionen?

Vh - Steen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 7. jun 2022 13:59

Det er ikke muligt at ændre en POP-konto i Thunderbird til en IMAP-konto. Men det er muligt at have flere mailkonti i Thunderbird. Så jeg tror, du kan oprette kontoen igen - denne gang som IMAP-konto.
Når du har tjekket, at alt er som det skal være med IMAP-kontoen, kan du slette POP-kontoen fra Thunderbird.

Ny IMAP-konto: Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på "Ny" -> "Eksisterende mailkonto".

Slet POP-konto: Åbn Kontoindstillinger. Markér POP-kontoen til venstre på siden. Klik på "Kontohåndtering" i kolonnen til venstre og vælg "Fjern konto".
Hilsen Jørgen