Thunderbird & Lightning » Fælles adressekartotek

Rude

Fælles adressekartotek

Indlægaf Rude » ons 3. aug 2005 10:52

Jeg har behov for at kunne delle adresselisten i Thunderbird med mine kolleger. Såvidt jeg kan se er det kun muligt hvis man har en LDAP server. Jeg har derfor prøvet at installere LDAP på vores server (SuSE 9.1) men har ikke kunnet få det til at fungere.
Jeg vil derfor være glad hvis der er nogen som kender en god og simpel howto til hvordan dette gøres, eller som kan beskrive processen for mig.

Mvh Peter

hansen
MozillaDanmark

Re:Fælles adressekartotek

Indlægaf hansen » ons 3. aug 2005 11:32

Bare lige før jeg giver dig en guide; man kan ikke redigere/tilføje i Thunderbird endnu, så hvis du har behov for det, så ville jeg næsten hellere anbefale et webinterface som adressebog.

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » ons 3. aug 2005 11:34

For resten, så er LDAP ikke simpelt - det kræver lidt overhovedet at opsætte serveren.

Hvilken server bruger du?

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » ons 3. aug 2005 11:38

Der eksisterer et extension - ret dårligt, hvis du spørger mig - som giver dig mulighed for at synkronisere adressebog m.m. via en IMAP mappe.

https://addons.mozilla.org/extensions/m ... =10&id=519

Rude

Indlægaf Rude » ons 3. aug 2005 11:46

Tak for dit svar!

Serveren er en SuSE Linux 9.1, klienterne er Windows XP.

Du skriver at tilføje/redigere ikke er muligt endnu, betyder det at det vil blive muligt i en senere version?

"For resten, så er LDAP ikke simpelt - det kræver lidt overhovedet at opsætte serveren." - Men der er ikke andre måder at dele adresser på i Thunderbird?

Med webinterface, mener du så et hvor det kan tiføjes/rettes i LDAP adresserne som derefter vises i Thunderbird? - Det vil være fint

Mvh Peter

Rude

Indlægaf Rude » ons 3. aug 2005 12:14

Har kigget på http://www.gargan.org/extensions/synckolab.html og det ser umiddelbart interessant ud. Så hvis du mener at LDAP er for kompliceret at installere, bare for en delt adressebog tror jeg at jeg vil bruge lidt energi på "Sync Kolab" når ver. 05 bliver frigivet.

/Peter

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » ons 3. aug 2005 12:18

Jeg mente, hvilken LDAP-server bruger du?

Der er en røv-gammel bug om redigering af LDAP:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=86405

Et webinterface kan give to muligheder;
1. Rediger/tilføj via webben og benyt LDAP til at se adresserne i Thunderbird.
2. Benyt slet ikke Thunderbird til noget adresse-værk, men hold det hele i webinterfacet.

Rude

Indlægaf Rude » ons 3. aug 2005 12:24

[quote="hansen"]Jeg mente, hvilken LDAP-server bruger du?

openldap2 (ver 2.1.22)

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » ons 3. aug 2005 12:27

Tja...jeg kan huske, at det var den sværeste daemon at opsætte - måske fordi vi aldrig havde prøvet det før, men det er ikke lige-til, hvis man ikke kender til LDAP.

Jeg mener ikke, at du skal bruge en anden daemon, for det er den bedste, men det er svært, så jeg ville anbefale en hver anden løsning, når du alligevel har brug for redigering.

Rude

Indlægaf Rude » ons 3. aug 2005 12:37

Jamen så satser jeg på at "Sync Kolab" snart bliver reelt brugbar. Ideen er i hvert fald god, og kan måske blive et stærkt alternativ til Exchange.

Tak for de gode råd.

/Peter