Thunderbird & Lightning » Hjælp mig med Tbird

cfuttrup

Geografisk sted: Horsens

Hjælp mig med Tbird

Indlægaf cfuttrup » tirs 13. sep 2005 18:44

Hej alle,

Jeg har skiftet fra Outlook Express til Thunderbird. Desværre er der nogle ting, som jeg synes fungerer meget skidt i Tbird. Inden jeg går videre til et andet program vil jeg godt lige høre, om I skulle have løsningen på mine fortvivlende problemer.

Den tydeligste ulempe er at Thunderbird er langsom. Det er ikke en "light" applikation. Er der noget jeg kan gøre, for at gøre den tilfredsstillende hurtig på min PII 400 MHz PC?

Den er langsom til at starte op, og man kan se at den skal "tænke" for f.eks. at sortere indholdet i en folder - man ser først indholdet usorteret, så bliver det sorteret (synligt for brugeren).

Jeg kan ikke lide den måde "sending mail" infoboksen dukker op i forgrunden, når jeg sender en mail. Det forstyrrer og jeg har en tendens til at sidde og vente på at den bliver færdig. Det er en dum infoboks, da man alligevel ikke kan trykke cancel eller foretage andre actions. Kan man konfigurere Tbird anderledes?

Jeg har prøvet at have en mail markeret i vinduet med mails, men en anden, som bliver vist i message vinduet.

Jeg har prøvet at slette mails - hvis man trykker hurtigt, så dropper Tbird ud, og ingen mails er markerede. Mails bliver ikke slettet.

Det lader til at man kan taste for hurtigt til at programmet kan følge med.

Når jeg sender en mail kan jeg godt lidt at vælge om den skal sendes som plain Text eller som HTML. Normal plain text. Jeg ved ikke hvilket format Tbird sender i i de enkelte situationer, og jeg kan ikke vælge imellem dem. Irriterende - kan man konfigurere Tbird så jeg får mulighed for at vælge.

Når jeg sender en mail til svigerfar, som er juridisk blind (må ikke køre bil), så skal jeg bruge HTML + font size 36 (eller deromkring). I Tbird kan jeg kun gøre det ved at vælge Preferences og "Font settings" som går ud over en hel masse andet ... og jeg ved stadig ikke om det blot er en display setting, eller om det slår igennem i mine mails. Hvor er de almindelige HTML formateringsværktøjer så som bold, italic og underlin?

Jeg har konfigureret Thunderbird til at "ask me" når mails sendes. Jeg bliver aldrig spurgt (Tbird er åbenbart ikke i tvivl). Derudover synes jeg det er usmart at blive spurgt når man trykker send ... jeg vil kunne bestemme det tidligere (og vil kunne ændre layout).

Hjælp mig, hvis du kan.

Mvh Claus
Mvh,
Claus

Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Hjælp mig med Tbird

Indlægaf Klattrup » tirs 13. sep 2005 20:33

cfuttrup skrev: Jeg kan ikke lide den måde "sending mail" infoboksen dukker op i forgrunden, når jeg sender en mail. Det forstyrrer og jeg har en tendens til at sidde og vente på at den bliver færdig. Det er en dum infoboks, da man alligevel ikke kan trykke cancel eller foretage andre actions. Kan man konfigurere Tbird anderledes?

http://www.mozilla.org/support/thunderbird/tips#beh_sendwindow beskriver hvordan du slipper for den infobox

(Jeg nøjes med at svare på den del af det som jeg kan klare)

hansen
MozillaDanmark

Re:Hjælp mig med Tbird

Indlægaf hansen » ons 14. sep 2005 02:18

Den tydeligste ulempe er at Thunderbird er langsom. Det er ikke en "light" applikation. Er der noget jeg kan gøre, for at gøre den tilfredsstillende hurtig på min PII 400 MHz PC?

Har du nogensinde prøvet at køre Compact Folder / Komprimer mapper?

Dette vil muligvis også løse nogle af de andre problemer. Husk at foretage denne handling en gang om ugen eller så'n.
File > Compact Folders
Filer > Komprimer mapper

Når jeg sender en mail kan jeg godt lidt at vælge om den skal sendes som plain Text eller som HTML. Normal plain text. Jeg ved ikke hvilket format Tbird sender i i de enkelte situationer, og jeg kan ikke vælge imellem dem. Irriterende - kan man konfigurere Tbird så jeg får mulighed for at vælge.

Hvis du kan se en værktøjslinje i tekstboksen, hvor du kan ændre skrifttype m.m., så skriver du med HTML. Thunderbird vil kun sende i HTML-format, hvis der er formatering i teksten ellers bliver mailen sendt som ren tekst.

Du kan holde SHIFT-tasten inde, når du trykker på Write/Skriv og Reply/Svar, så benytter du det modsatte af normalt. Altså, hvis du normalt skriver med HTML, så vil du skrive med ren tekst, og omvendt.

Hvis du er i HTML, så kan du skifte til ren tekst via:
Options > Format
Valgmuligheder > Format
Desværre er der en fejl, så man ikke kan skifte til HTML, hvis man er i ren tekst.

Når jeg sender en mail til svigerfar, som er juridisk blind (må ikke køre bil), så skal jeg bruge HTML + font size 36 (eller deromkring). I Tbird kan jeg kun gøre det ved at vælge Preferences og "Font settings" som går ud over en hel masse andet ... og jeg ved stadig ikke om det blot er en display setting, eller om det slår igennem i mine mails. Hvor er de almindelige HTML formateringsværktøjer så som bold, italic og underlin?

Du skal ikke pille i Fonts-dialogen - den er kun til visning, altså for dig.

Hvis du skriver i HTML, så har du måske slået formateringslinjen fra?
View > Toolbars > Formatting Toolbar
Vis > Værktøjslinjer > Formateringslinje

Eller er det mig, som ikke forstår dig?

Jeg har konfigureret Thunderbird til at "ask me" når mails sendes. Jeg bliver aldrig spurgt (Tbird er åbenbart ikke i tvivl). Derudover synes jeg det er usmart at blive spurgt når man trykker send ... jeg vil kunne bestemme det tidligere (og vil kunne ændre layout).

Hvor søren har du gjort det? Du kan sætte Thunderbird til, at spørge dig, hvis du benytter "hurtig-tasterne" til at sende mails. Altså CTRL+ENTER, men ikke generelt på alle mails.

Håber dette løser nogle af dine problemer - ellers må du skrive igen.

Og i fremtiden, så må du gerne give dine spørgsmål numre - så er det lettere, at referere til dem.

cfuttrup

Geografisk sted: Horsens

Re:Hjælp mig med Tbird

Indlægaf cfuttrup » ons 14. sep 2005 21:53

Hej,

1000 tak til jer begge to. Jeres tips er virkelig guld værd - det løsner op for alle frustrationerne.

Mvh Claus
Mvh,
Claus