MozillaDanmark generelt » Låst konto

HFBP

Låst konto

Indlægaf HFBP » man 9. sep 2019 15:15

Hejsa,

Jeg har det problem, at min konto er blevet låst. Jeg havde trykket glemt adgangskode, men får efterfølgende af vide, at den bekræftelsesmail som Firefox havde afsendt, var kommet retur og dermed var kontoen blevet låst.

Jeg fik så af vide, at jeg skulle kontakte Firefox, hvis jeg alligevel mente at kontoen var min. Og det er den, men hvordan kontakter jeg dem, så jeg kan få ordnet det med bekræftelsesmailen?

Mange hilsner
Henrik Pedersen

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:69.0) Gecko/20100101 Firefox/69.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Låst konto

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 9. sep 2019 15:29

Hej Henrik

Står der følgende:
"Vi har låst din konto"
"Bekræftelsesmailen, vi sendte til xxx, kom retur, så vi har låst din konto for at beskytte dine Firefox-data."
"Hvis det er en gyldig mailadresse, så fortæl os det, så vi kan hjælpe med at låse din konto op."

Så skulle du kunne klikke på teksten så fortæl os det.
Hilsen Jørgen

HFBP

Indlægaf HFBP » man 9. sep 2019 15:35

Ja, det gør der lige nøjagtig...

HFBP

Indlægaf HFBP » man 9. sep 2019 16:06

Men problemet er, at når jeg klikker på "Så fortæl os det", så bliver jeg bare guidet ind på en side med spørgsmål og svar. Ikke noget sted hvor jeg kan give jer besked....

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 9. sep 2019 16:24

Jeg ved ikke, hvor det link fører hen.

Jeg går ud fra, at mailadressen er korrekt. Der kan af en eller anden grund være et problem med at få bekræftelsesmailen frem til dig. Prøv at vente 24 timer - og prøv så at klikke på "Glemt adgangskode" igen.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 9. sep 2019 17:52

Undskyld, hvis jeg spørger dumt - jeg har ingen ide om, hvordan den pågældende meddelelse vises. Er det på en hjemmeside/i indstillingerne i Firefox? Giv os evt. et link til siden med spørgsmål og svar (hvis det er muligt).

Når Mozilla får mailen retur, kan der vist kun være to forklaringer:

1. Adressen eksisterer ikke. Tjek, om du har angivet adressen korrekt.

2. Mails fra Mozilla afvises af din mailudbyders mailserver. Det kan fx være, at mailserveren fejlagtigt opfatter den som værende spam.
Mvh. Kim

HFBP

Indlægaf HFBP » man 9. sep 2019 18:28

Mailen er rigtig nok og fungerer fint.

Når jeg vælger at logge ind på sync i Firefox og taster mine oplysninger, kommer følgende frem (se vedhæftede billede).
Vedhæftede filer
Fejl Firefox.jpg

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 9. sep 2019 22:14

Det er lidt irriterende, at Mozilla ikke giver os den meddelelse, der er i bounce-mailen. Den kan fortælle, hvorfor mailen ikke blev afleveret. Hvis det fx er et spamfilter, kunne du henvende dig til din mailudbyder og få rettet problemet.

Nå, men las os prøve at løse problemet:

Har du opsat din Firefox-konto på andre enheder? Fx på en mobiltelefon? Og kan du i så fald få adgang til kontoen derfra?

Hvis du har alle dine data i den Firefox, du ikke kan logge på med, så kan du reelt bare oprette en ny Firefox-konto, så vil dine data blive synkroniseret over i den nye konto. Men det kræver selvfølgelig, at bekræftelsesmailen til den nye konto ikke blokeres af din mailudbyder.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 9. sep 2019 22:22

Jeg fandt en "artikel" på support.mozilla.org, hvor problemet beskrives.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/fo ... -email-faq

Det er den nederste del af siden i afsnittet "You have received a message that your account has been locked", som er at standardsvar, man giver brugere, der har problemer med deres Firefox-konto.
Hilsen Jørgen

HFBP

Indlægaf HFBP » tirs 10. sep 2019 16:21

Hmm, har desværre nok efterhånden opgivet. Der er intet af det der vil lykkedes. Uanset hvad, så kommer de mails der bliver sendt ikke frem (og der er tjekket både blokerede afsendere med mere). Jeg har også tjekket med at få afsendt mails andre steder fra, og der kommer der mails lige med det samme.

Den bliver ved med at skrive låst konto og har stadig ikke fundet nogen som helst steder, hvor jeg kan komme i kontakt med Mozilla - æv æv. Så alle mine data fra synkroniseringen ser desværre ud til at være gået tabt....

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 10. sep 2019 16:37

Hvis du har dine bogmærker i din Firefox, så er de ikke gået tabt. Du skal så bare have fundet en løsning til at låse kontoen op, oprette en ny konto, eller lave manuel backup/synkronisering.

Problemet skyldes nok et spamfilter af en art hos din mailudbyder. Bemærk, de kan have spamfiltre som du ikke kan se eller har indflydelse på.

Løsning:
Du kan oprette en ny mailadresse, fx hos Gmail, som du så kan bruge til at oprette en ny konto til Firefox. Hvis du har alle dine bogmærker og andre data i din Firefox, vil de så bare blive synkroniseret til den nye konto i stedet.
Mvh. Kim

HFBP

Indlægaf HFBP » tirs 10. sep 2019 16:55

Jeg har prøvet at lave en anden mailkonto og dermed logge ind på Firefox på ny. Men der er desværre ingen af mine tidligere bogmærker med mere, at synkronisere med. Den siger at der ikke findes noget.

Lidt øv, at der ikke er andre måder at kunne få låst sin konto op på, end via en mail, når den åbenbart skaber problemer hos visse udbydere.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 10. sep 2019 17:21

Hvad mener du med tidligere bogmærker?

En ny konto kan ikke hente noget fra den gamle konto - lageret på den nye Firefox-konto er tomt, indtil du får synkroniseret noget over på den. Det burde ikke betyde noget, for du burde have alle dine data i din Firefox, som så bliver synkroniseret over i den nye konto.

Har du ikke dine bogmærker og andre data i din Firefox? De burde ikke forsvinde fra din Firefox, bare fordi du bliver låst ude fra din Firefox-konto.

Som tidligere spurgt: Har du andre computere eller enheder (fx en mobil), som du har opsat til at synkronisere via din gamle Firefox-konto?
Mvh. Kim

HFBP

Indlægaf HFBP » ons 11. sep 2019 07:51

Hele min Firefox er tom - den har smidt alle data væk og jeg er ikke på noget tidspunkt blevet bedt om, hvorvidt jeg vil gemme data eller slette dem.

Jeg er desværre ikke logget ind på andre enheder. Så den synkroniserer ikke noget som helst, når jeg er logget ind med den nye konto.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 11. sep 2019 08:50

Se lige efter om der er en sikkerhedskopi af dine bogmærker:
Åbn vinduet Arkiv (Tryk på Ctrl+Skift+B). Klik på Funktioner -> Gendan. Kan du se nogle sikkerhedskopier?

Klik også på Historik til venstre i vinduet Arkiv. Er der historik fra før du fik problemer?

Har du hentet og installeret en ny version af Firefox lige inden du fik problemer?

Skriv about:profiles i adressefeltet og tryk på Enter-tasten. Det åbner fanebladet Om profiler. Kan du se andre profiler end "Profil: default"

Har du kørt et oprydnings-program på din computer lige inden du fik problemer?
Hilsen Jørgen

HFBP

Indlægaf HFBP » ons 11. sep 2019 16:20

Se mine svar herunder markeret med fed skrift.

Jørgen Rasmussen skrev: Se lige efter om der er en sikkerhedskopi af dine bogmærker:
Åbn vinduet Arkiv (Tryk på Ctrl+Skift+B). Klik på Funktioner -> Gendan. Kan du se nogle sikkerhedskopier? Ja, men kun fra den nye konto, som blev oprettet den anden dag. Der ligger ikke andet.

Klik også på Historik til venstre i vinduet Arkiv. Er der historik fra før du fik problemer? Der ligger ingen historik

Har du hentet og installeret en ny version af Firefox lige inden du fik problemer? Nej, det har jeg ikke

Skriv about:profiles i adressefeltet og tryk på Enter-tasten. Det åbner fanebladet Om profiler. Kan du se andre profiler end "Profil: default". Der ligger en der hedder default og en der hedder default-release

Har du kørt et oprydnings-program på din computer lige inden du fik problemer?
Nej, det har jeg ikke

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 11. sep 2019 16:52

Måske har Firefox en en eller anden grund skiftet fra den ene profil til den anden. Du kan prøve at skifte til den anden profil for at se, om det gør nogen forskel. Du kan altid skifte tilbage igen.

Skriv about:profiles i adressefeltet og tryk på Enter-tasten. Klik på knappen 'Angiv som standardprofil' under den profil, der ikke benyttes. Genstart Firefox. Firefox skulle nu starte op med den anden profil.
Hilsen Jørgen

HFBP

Indlægaf HFBP » ons 11. sep 2019 21:10

Det så ud til at hjælpe, i hvert fald fik jeg mange af alle mine bogmærker med mere tilbage.
Tror kun det er mine gemte logins, der mangler. Men det må jeg klare med tiden.

Mange tak for hjælpen :-)