KompoZer / Nvu » Temaer

Louis

Geografisk sted: Sydsjælland, Danmark

Temaer

Indlægaf Louis » tirs 5. jul 2005 01:34

Jeg har et yndningstema til Firefox. Det hedder: Abstract PC og jeg vil også gerne lave det tema til Thunderbird, Nvu og Sunbird. Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg gør?
Mvh. Louis
Mail: louis@louis.dk
MSN: louis@louis.dk
Jabber: louis@jabber.dk
Registreret Linuxbruger nr.: 405248
FSF medlem nr.: #7287
FSFE medlem nr.: #1398

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Temaer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 5. jul 2005 11:52

Louis skrev: Jeg har et yndningstema til Firefox. Det hedder: Abstract PC og jeg vil også gerne lave det tema til Thunderbird, Nvu og Sunbird. Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg gør?

Du kan læse, hvordan du gør her:
http://xulplanet.com/tutorials/xultu/intro.html

Siden fortæller lidt overordnet om opbygningen af Mozilla-produkterne, og i menuen til venstre på siden kan du finde mere konkret hjælp til at lave skins, tjek især afsnit 10.3 og 10.4 under Skins and Locales.
Mvh. Kim

Louis

Indlægaf Louis » tirs 5. jul 2005 14:17

Findes der et program til at fortolke de temafiler så man kan rette i dem?
Mvh. Louis

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 5. jul 2005 14:24

Louis skrev: Findes der et program til at fortolke de temafiler så man kan rette i dem?

Notesblokken burde kunne bruges. Jeg har ikke set nærmere på fremgangsmåden, men du skal muligvis først pakke alle filerne ud fra en eller flere jar-filer. Jar-filer er almindelig zip-filer, bare med et andet navn.
Mvh. Kim

Louis

Indlægaf Louis » tirs 5. jul 2005 17:58

Kim Ludvigsen skrev:
Louis skrev: Findes der et program til at fortolke de temafiler så man kan rette i dem?

Notesblokken burde kunne bruges. Jeg har ikke set nærmere på fremgangsmåden, men du skal muligvis først pakke alle filerne ud fra en eller flere jar-filer. Jar-filer er almindelig zip-filer, bare med et andet navn.

Jeg har hentet filen med Internet Explorer og den siger når man downloader den at den er zip-fil men på Skrivebordet er det en .jar-fil og den opføre sig også som en jar-fil og kan ikke pakkes ud. I Firefox siger den at den er en .jar-fil når man henter den.
Mvh. Louis

ole

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf ole » tirs 5. jul 2005 18:58

Winzip og andre pakkeprogrammer burde kunne åbne den alligevel. Ellers bare omdøb den til .zip

Louis

Indlægaf Louis » tirs 5. jul 2005 23:14

ole skrev: Winzip og andre pakkeprogrammer burde kunne åbne den alligevel. Ellers bare omdøb den til .zip

Har udpakket det med Total Commander.
Nu til trin 2 hvordan får jeg det (et Firefox tema) til at blive et Thunderbird tema og Nvu tema og måske Sunbird tema?
Mvh. Louis

ole

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf ole » tirs 5. jul 2005 23:29

Har du læst afsnit 10.3 og 10.4 i Kims link?

Louis

Indlægaf Louis » tirs 5. jul 2005 23:33

ole skrev: Har du læst afsnit 10.3 og 10.4 i Kims link?

Ja, så godt jeg kunne. Engesk er ikke lige min stærkeste side. Så har behov for en dans forklaring.
Mvh. Louis

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 6. jul 2005 00:27

Louis skrev:
ole skrev: Har du læst afsnit 10.3 og 10.4 i Kims link?

Ja, så godt jeg kunne. Engesk er ikke lige min stærkeste side. Så har behov for en dans forklaring.

Jeg tror, du skal opgive det - eller blot prøve dig frem. Det er svært, også selvom man er skrap til engelsk, og jeg tvivler på, nogen har lyst til at dels oversætte til dansk og dels forsyne oversættelsen med forståelige forklaringer.

Hvis du stadig har lyst til at lege med det, så kræver det, som hansen skrev i Thunderbird-forummet, at man skal være skrap til CSS, så du kan starte med at gennemgå css-lektionerne på http://html.dk/tutorials/css og på http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp. De er begge på dansk, og henvendt til begyndere. Derefter vil du have større chance for at gennemskue koderne til at ændre temaerne.

Du kan også starte med at prøve at udskifte knap-ikonerne, uden at ændre i CSS-koderne. Find ikonerne til det nuværende tema, og udskift dem så med ikonerne fra det tema, du vil benytte. Du kan dog ikke være sikker på, at resultatet bliver brugbart, hvis fx størrelsen på ikonerne er forskellig.

Det vil nok være en god ide at tage en backup, så du kan komme tilbage, hvis du får ødelagt noget.
Mvh. Kim