Oversættelse af Mozilla-produkter » Preferencer vs. Indstillinger på Mac OS X

SPIRI
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aalborg

Preferencer vs. Indstillinger på Mac OS X

Indlægaf SPIRI » fre 5. dec 2008 22:00

I Mac OS X findes menupunktet Preferencer, som svarer til Indstillinger på Windows.

er der en særlig grund til at dette menupunkt hedder Preferencer og ikke Indstillinger? Jeg ved at det på engelsk hedder Preferences, mens det på Windows hedder Options. Men når man ser på Apples egne programmer (fx QuickTime og iTunes) er Preferences oversat til Indstillinger, så det bør det vel også være i Firefox, for at det passer bedre ind.

Så vidt jeg ved hedder det også Preferener i Linux-udgaven, hænger oversættelserne i de to systemer sammen? For hvis det er tilfældet kan jeg godt se at det måske er problematisk at ændre det i OS X hvis det skal hedde Preferencer i Linux.

Under alle omstændigheder syens jeg at Preferencer bør staves ens. I tilføjelsesvinduet er det staven Præferencer (det er vel det det er korrekt dansk, eller hvad?).

Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10.5; da; rv:1.9.0.4) Gecko/2008102920 Firefox/3.0.4
Søren Hugger Møller

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Preferencer vs. Indstillinger på Mac OS X

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 5. dec 2008 22:23

SPIRI skrev: Men når man ser på Apples egne programmer (fx QuickTime og iTunes) er Preferences oversat til Indstillinger, så det bør det vel også være i Firefox, for at det passer bedre ind.

Er du sikker på, at det også er oversat til "Indstillinger" i Mac-udgaverne?

SPIRI skrev: I tilføjelsesvinduet er det stavet Præferencer (det er vel det det er korrekt dansk, eller hvad?).

Ja, det skal være med æ.
Mvh. Kim

SPIRI
MozillaDanmark

Re: Preferencer vs. Indstillinger på Mac OS X

Indlægaf SPIRI » fre 5. dec 2008 23:36

Kim Ludvigsen skrev:
SPIRI skrev: Men når man ser på Apples egne programmer (fx QuickTime og iTunes) er Preferences oversat til Indstillinger, så det bør det vel også være i Firefox, for at det passer bedre ind.

Er du sikker på, at det også er oversat til "Indstillinger" i Mac-udgaverne?

Jeps:
Billede

Screenshot fra seneste version af Mac OS X 10.5.
Søren Hugger Møller

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » lør 6. dec 2008 00:22

Men ligger Mozilla's Indstillinger/Præferencer ikke under menuen Rediger, ligesom på Linux?

Det har også altid irriteret mig med den forskel, men det nytter jo heller ikke noget, hvis Mozilla's programmer stikker ud i forhold til platformen.

SPIRI
MozillaDanmark

Indlægaf SPIRI » lør 6. dec 2008 00:26

Nej, Indstillinger/Preferences ligger altid under programmenuen (ved ikke om det er det officielle navn :)) i Mac OS X.

Billede

Som det ses på de to screenshots er der også Afslut vs. Slut. jeg mener klart at Afslut er det bedste og mest korrekte, men Apple er åbenbart ikke enige.
Søren Hugger Møller

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » lør 6. dec 2008 00:42

Selvom DK er et lille land, så har MS postet mange penge i DK, da vi åbenbart er glade for deres produkter.

Det er nok grunden til, at MS har nogle af de bedste oversættelser (siger ikke de er perfekte, men klart bedre end mange andre produkter).

Jeg ved ikke om MozillaDanmark skal ta' en holdning. Jeg fjernede i hvert fald accenter(é), da det var forvirrende.

SPIRI
MozillaDanmark

Indlægaf SPIRI » lør 6. dec 2008 11:04

Øhh, hansen. Jeg er ikke helt med på der indlæg. Hører det til i denne tråd?
Søren Hugger Møller

hansen
MozillaDanmark

Indlægaf hansen » lør 6. dec 2008 12:20

Ja.

MS laver bedre oversættelser end Apple: Slut vs Afslut vs Luk.

Skal MozDK ta' en beslutning og kalde det Indstillinger, selvom OS'et og andre programmer kalder det Præferencer?
Tænker på Linux, da jeg ikke kender Mac's danske version.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 6. dec 2008 14:41

Det er hvert fald to forskellige tekststrenge i Linux og Mac, for det er stavet rigtigt i Linux.

Mac:
http://mxr.mozilla.org/l10n-central/sou ... lay.dtd#35

Windows og Linux:
http://mxr.mozilla.org/l10n-central/sou ... er.dtd#158

Så hvis det generelt hedder indstillinger på Mac, så synes jeg også vi skal sige indstillinger. Er det tilfældet?

SPIRI
MozillaDanmark

Indlægaf SPIRI » lør 6. dec 2008 14:54

hansen skrev: Ja.

MS laver bedre oversættelser end Apple: Slut vs Afslut vs Luk.

Ah, ja fair nok. Jeg er helt enig, Apples oversættelser er meget mystisk nogle gange. Slut vs. Afslut er dog slet ikke i den slemme ende. Fx er screensaver oversat til skærmskåner og standby til vågeblus. Jeg græmmes hver gang jeg ser det...

dikrib skrev: Det er hvert fald to forskellige tekststrenge i Linux og Mac, for det er stavet rigtigt i Linux.

Mac:
http://mxr.mozilla.org/l10n-central/sou ... lay.dtd#35

Windows og Linux:
http://mxr.mozilla.org/l10n-central/sou ... er.dtd#158

Så hvis det generelt hedder indstillinger på Mac, så synes jeg også vi skal sige indstillinger. Er det tilfældet?

Det hedder Indstillinger i de danske oversættelser af Apples egne produkter, som fx QuickTime og iTunes. Størstedelen af andre programmer, som jeg har brugt, der er oversat til dansk, bruger også Indstillinger. Der er dog nogle der bruger Præferencer hist og her.

Jeg synes klart at det skal være Indstillinger, da det er det Apple selv bruger (og det ikke er en så langt ude oversættelse som fx skærmskåner).

jeg syens det ar fair nok at beholde Afslut.
Søren Hugger Møller

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 6. dec 2008 15:04