Oversættelse af Mozilla-produkter » SLET er et udmærket ord med tradition

Michael Maardt

Geografisk sted: 4573

SLET er et udmærket ord med tradition

Indlægaf Michael Maardt » tors 17. jun 2010 14:44

Flere steder, f.eks. RYD HISTORIK, ser jeg ordet RYD. Jeg foreslår det mere anvendte og kendte ord SLET ? Tilsyneladende oversat fra CLEAR, hvilket jeg også ville kritisere, hvis jeg var engelsktalende.

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; da-DK; rv:1.9.2.3) Gecko/20100401 Firefox/3.6.3

AlleyKat
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense

Re: SLET er et udmærket ord med tradition

Indlægaf AlleyKat » fre 18. jun 2010 02:32

Jeg kan godt følge princippet, men er noget ambivalent... på den ene side vil det være mere tydeligt hvad det er der foregår, men på den anden side set - hvis jeg f.eks. 'rydder' en webside (bare for eksemplets skyld), eller en database, 'tømmer' jeg den blot for data. Hvis jeg 'sletter' den, antyder det at den er permanent væk og at der derfor ikke kan fyldes data deri igen (jvf. nævnte eksempler). Så umiddelbart hælder jeg mest til at bevare nuværende 'ryd' - men indrømmer i den forbindelse også gerne at det primært bunder i min baggrund som nørd.

Jeg er enig i tanken bag forslaget ift. at tydeliggøre og forenkle, men ikke i argumentationen - man 'sletter' heller ikke sit pulterkammer, man 'rydder' det.
[size=75]MvH
Finn Sørensen // AlleyKat[/size]

jeje

Indlægaf jeje » fre 18. jun 2010 08:21

Historikken ligger i en hukommelse. Man sletter historikken ved at rydde hukommelsen.

Michael Maardt

Indlægaf Michael Maardt » fre 18. jun 2010 11:57

IE kalder det "Slet browserdata". Opera kalder det "delete private data".

AlleyKat: Jeg har ingen anden argumentation end: Hvorfor indføre ordet "ryd"? Mig bekendt har vi i danske oversættelser af amer. software klaret os UDEN dette ord. Jeg har været med siden DOS 3, men skal også tilstå, at jeg netop af denne årsag (læs: besynderlige oversættelser) hovedsageligt har benyttet mig af orig. software, og de er jo typisk amer.

Nu benytter jeg danske versioner, fordi jeg i en periode laver undervisningsvideoer med dansk tale og i den forbindelse benytter de danske oversættelser.

Det handler for mig IKKE om at være 'korrekt' men om at vejlede flest mulig brugere i lettest muligt at opnå det, de ønsker at gøre med deres software.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 18. jun 2010 21:53

Michael Maardt skrev: Det handler for mig IKKE om at være 'korrekt' men om at vejlede flest mulig brugere i lettest muligt at opnå det, de ønsker at gøre med deres software.

Helt enig. Vores primære opgave når vi oversætter software er at gøre det så nemt som muligt for de danske brugere at forstå. Så må egne præferencer, idealer og endda nogen gange retstavning komme i anden række.

Jeg har intet imod at erstatte ryd med slet, men jeg kan ikke lige se hvordan det skulle kunne hjælpe på forståelsen.

Michael Maardt

Indlægaf Michael Maardt » fre 18. jun 2010 22:44

Hvis man som bruger er vant til ordet SLET og så pludselig møder RYD, spørger man sig - tror jeg - øh, betyder RYD nu noget andet end SLET ? Som sagt: Sådan havde jeg det i hvert fald, da jeg 1. gang stødte på ordet, og det var vist i dansk Firefox.