Oversættelse af Mozilla-produkter » Skype extension=udvidelse

Michael Maardt

Geografisk sted: 4573

Skype extension=udvidelse

Indlægaf Michael Maardt » søn 20. jun 2010 21:28

Jeg har netop lavet en video om download og installation af Firefox fra MozillaDanmark.dk og stødte (ca. ved tid 7:45) på menu Funktioner, Skype extension .., hvor extension ikke er blevet oversat. Vælges menupunktet er der oversat korrekt til udvidelse

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; da-DK; rv:1.9.2.3) Gecko/20100401 Firefox/3.6.3

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Re: Skype extension=udvidelse

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 20. jun 2010 21:50

Det dejligt at se alle de videoer du laver. Bliv endeligt ved med det.

Jeg vil dog lige påpege nogle ting. I videoen vises w3cshools.com. Det lyder som om du siger at siden er associeret med W3 Consortium. Det er den ikke. W3C har intet med w3schools.com at gøre, så på den måde er der intet officielt ved den. w3schools.com er "bare" en god hjemmeside til at lære om internetteknologier som dem W3C laver. En anden ting er at du går i dybden med deres browserstatistik. Vær her opmærksom på at det er en statistik for besøgende på w3schools.com, og altså ikke en generel statistik for netbrugere. w3schools.com henvender sig til udviklere, og udviklere har det med at lave nogle markant andre browservalg end "almindelige" brugere. Statistikken kan derfor på ingen måde bruges til at sige noget generelt om brugen af de forskellige browsere. Her er en af de mest præcise kilder jeg kender: http://www.netmarketshare.com/browser-m ... px?qprid=0

Desuden nævner du noget med at Mozilla og Skype skulle have en aftale og noget med nogle penge. Det er på ingen måde sandt. I Firefox kan du installere udvidelser, som du nok ved. Andre programmer på computeren, kan også installere udvidelser i Firefox. Skype er et af de programmer der gør det. Grunden til du ser Skype siden og ikonerne er at du har installeret Skype på din computer, og programmet går så ind og installerer en udvidelse som du så ser. Der har på ingen måde været nogen aftale mellem Skype og Mozilla, faktisk er Mozilla lidt træt af udvidelsen da den er dårligt lavet (du har selv prøvet afinstallationsproceduren) og han forsage fejl i Firefox. Men vi kan ikke gøre så meget ved den. Programmer du har installeret på din computer kan gøre hvad de vil. Hvis du ikke havde haft Skype ville du heller ikke se den i Firefox.

Og det bringer mig til hvad du spurgte om: Nej, vi kan ikke ændre "extension" til "udvidelse", da ordet slet ikke stammer fra Firefox med derimod fra Skype. Du skal have fat i oversætterne af Skype for at få det rettet.

Jeg vil anbefale du laver din video på en computer hvor Skype ikke er installeret, da det nok er hvad de fleste kommer ud for når de selv forsøger at installere Firefox.

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 20. jun 2010 22:03

Den efter min mening nemmeste måde at afinstallere Skype-udvidelsen på er en lidt anden end din: Funktioner->Tilføjelser->Udvidelser->Skype-udvidelsen->Deaktiver.

Michael Maardt

Indlægaf Michael Maardt » søn 20. jun 2010 22:17

Hej Jesper
Mange tak, du har sgu styr på mange ting, fantastisk. Det med Skype og Mozilla siger jeg vist "tilsyneladende", men skidt nu med det. Tak for at fortælle mig, hvorfor denne extension overhovedet optræder. Jeg kigger min video igennem og håber at jeg rimelig let kan rette. Hold da kæft, hvis jeg fik lignende feedback på mine andre videoer som jeg får af dig og andre her i dette forum, så ville de være virkelig gode ;-)

Jeg var nok lidt hurtigt med at linke konsortiet med W3 schoools og jeg piller måske hele statistikken ud. Det gider nybegyndere nok ikke se og høre om alligevel. Jeg er ski.. glad for jeres kommentarer. Jeg har besluttet at lave mange flere videoer, jeg skal bare lige også finde ud af, om jeg kan få lidt indkomst samtidigt ;-)

God aften!

Michael Maardt

Indlægaf Michael Maardt » søn 20. jun 2010 22:27

Nå, jeg var heldig ang. tid. Jeg har brugt nogle minutter og slettet de af dig, Jesper, omtalte passager, og dermed blev videoen reduceret tidsmæssigt til det halve ;-)
Mange tak.