Oversættelse af Mozilla-produkter » FF4b6 smårettelser og forslag til forbedringer

AlleyKat
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense

FF4b6 smårettelser og forslag til forbedringer

Indlægaf AlleyKat » ons 6. okt 2010 01:49

Ok, her er en en stribe rettelser og forslag til FF4b6 (win)'s nuværende sprog. Og før man helt taber hatten over mine rettelser og forslag vil jeg gerne lige tilføje at det var en stor fornøjelse at kravle igennem systemets menuer og dialoger, kvaliteten af den nuværende oversættelse er helt i top og fuldt på højde med - hvis ikke bedre end - de fleste færdige releases vi ellers har begået under Søren og Jespers kyndige styring gennem tiden. Firefox 4 bliver den bedste browser nogensinde, med den bedste danske sprogpakke nogensinde, uden tvivl!

Og der er ingen grund til at stirre desperat på nedenstående liste; selvom det måske ser lidt voldsomt ud ved første øjekast, er der i de fleste tilfælde kun 1 lillebitte rettelse for hvert afsnit - og en frygteligt stor del (langt over ½) drejer sig udelukkende om det obskure lille hjørne af browseren som beskæftiger sig med certifikater. Hvis jeg var presset for tid og skulle prioritere, ville jeg uden hjerteflimmer simpelthen springe hele certifikat-delen over - det er alligevel kun småting i en del af Firefox hvor de færreste brugere nogensinde vil komme overhovedet.

Jeg ser langt hellere at de første 4 afsnit og de nederste rettelser til aboutPrivateBrowsing bliver diskuteret og fikset hvor vi kan opnå enighed. Resten kan vente indtil RC-tid eller længere.

Søren / Jesper > Nu er det lidt siden vi gjorde dette sidst, og jeg kan ikke huske proceduren - er det (en af) jer der holder det kølige overblik ift. opdatering af wiki-to-do-listen, eller skal jeg selv tilføje et link til denne tråd/rettelserne her fra tråden til wiki?

Bogmærker-dialogboksen ("Arkiv")

menu Bogmærker > Administrer bogmærker -> (Arkiv >) menu Visninger* > Sorter > - herunder er nogle punkter som det 1. startende med stort, mens de efterfølgende (alle startende med "efter") er med småt. Jeg kan godt følge idéen, men det ser altså ikke mere rigtigt ud af den grund. * = Bør menupunktet ikke blot hedde "Visning"? Boksen har ganske vist 3 visningsfelter, men man vælger uanset hvad kun én visning af indholdet ad gangen.

Samme dialogboks "Arkiv", både under menu Visning(er) > Vis kolonner, i selve hovedvinduet med bogmærkelisten som kolonneoverskrift, og i element-detaljer-vinduet derunder bruges ordet "Placering". Dette mener jeg er et helt forkert ord - det kan nemt misforstås som om at bogmærket er placeret på dette sted. Jeg synes at f.eks. "Sted", "Adresse" eller slet og ret "URL" er langt mere sigende og præcise. Personligt hælder jeg mest til "Adresse" som den logisk korrekte løsning, da det jo også er hvad vi bruger andre vitalt centrale steder (eks. "Adresselinje").

Indstillinger-dialogboksen

menu Funktioner > Indstillinger -> fane Sikkerhed > "Bloker websteder, der er mistænkt for at udføre netsvindel" - lidt firkantet formulering, 'udføre' -> 'medvirke til' evt.? (ok, måske ikke, og blot en detalje)

menu Funktioner > Indstillinger -> fane Avanceret > underfane Opdateringer > knap Vis opdateringshistorik -> tekst (ved ingen opdateringer) "Der er ikke installeret nogle opdateringer endnu" - 'nogle' -> 'nogen'.

Certifikat-hejs

menu Funktioner > Indstillinger -> fane Avanceret > underfane Kryptering > knap Vis certifikater -> (Certifikatadministration >) fane Personer > under Mozilla Corporation, vælg *.mozilla-europe.org > knap Vis -> (Certifikatfremviser >) fane Detaljer > felt Certifikatfelter > punkt "Emne offentlig nøgle oplysninger" > tekst "Subject offentlig nøglealgoritme" - enten "Emne offentlig nøglealgoritme" eller "Emnets offentlige nøglealgoritme".

...sammesteds Certifikatadministration > fane Autoriteter > mit 1. certifikat på listen er "(c) 2005 TÜRKTRUST (etellerandet)" > markér underliggende objekt, samme firma > knap Vis -> (Certifikatfremviser >) fane Generelt > her er der 2 detaljer, usikker på om det er fejl eller ej: 1) tekst i 5. tekstfelt fra oven "Status Besvarer Certifikat" - dette lyder simpelthen bare forkert, hvad er den oprindelige engelske tekst? Eller er dette udtryk sammensat af 3 strenge så det uundgåeligt ender med at lyde som/ligne noget miskmask? Eller er det bare mig der ved hat om certifikater... 2) Undersektion "Udstedt af" > Organisatorisk enhed (OU) > tekst "Er ikke en del af Certifikat" - certifikat unødvendigt med stort, eller måske også sætning sammensat af flere strenge?

...sammesteds Certifikatadministration > fane Autoriteter > mit 2. certifikat på listen er "AC Camerfirma SA (noget)" > markér 1. underliggende objekt "Chambers of Commerce Root" > knap Vis -> (Certifikatfremviser >) fane Detaljer > felt Certifikatfelter > punkt "Udvidelsesmoduler" > 2 tekster: 1) "Certificat emnes nøgle ID", ret '..cat' -> '..kat'; 2) "Certificat enmes alternative navn", igen '..kat' + 'enmes' -> 'emnes'.

I de til ovenstående tilhørende tekster i feltet "Feltværdi" er jeg stødt på følgende blandede bolcher; igen ved jeg ikke om nogle af disse er grundet eksterne data fra selve certs indhold, nogle på grund af sammensatte strenge eller bevidste undladelser i oversættelsen, men her er i hvert fald et par stykker der faldt i øjnene:
"Nøgle Encipherment" (Nøglekryptering?)
"Data Encipherment" (Datakryptering?)
"CRL Underskriver" (2. ord ikke med stort, men måske sammensat streng)
"Maximalt antal midlertidige certifikater:" (Maksimalt)
"Microsoft Server Gated kryptering (xx)", næste linje i samme felt "Netscape Server Gated Crypto (xx)" - hvis overhovedet strenge, bør disse vel hvis muligt enten bruge 'kryptering' eller 'Crypto'.
"Bruger notits:" (1 ord? evt. bedre udtryk ala "Brugermeddelelse:" eller "Brugernotifikation:"?)

Tilsvarende er der under en del af teksterne i "Certifikatfelter" og mindst et par af teksterne i "Feltværdi" manglende sammentrækning af (eller bindestreg imellem) ord - eks. "Certifikat basis begrænsninger" (basisbegrænsninger), "CRL Underskriver" (CRL-underskriver) - men på den anden side set er vi inde i noget sikkerhedsteknisk på højt niveau langt over hvad 99,999% af brugerne nogensinde får eller ønsker at komme til at se, så jeg er stærkt fristet til at stemme for at vi simpelthen lader disse småting fare. Hvis man kan læse sådanne oplysninger (som et par af jer nok kan, har jeg mistanke om) véd man sikkert fuldt ud hvad der menes, mellemrum, bindestreg, eller ej. Jeg føler i hvert fald at jeg nu har læst certifikat-relateret korrektur nok for det næste år eller 2...

chrome\da\locale\browser\aboutPrivateBrowsing.dtd

Linje 5:
<!ENTITY privatebrowsingpage.issueDesc.normal "&brandShortName; er lige nu ikke i Privat browsing-tilstand.">
- lidt skidt formulering ("lige nu ikke") - hvad med "er ikke i Privat browsing-tilstand i øjeblikket." eller "er ikke længere i Privat browsing-tilstand."? Lidt afhængigt af hvornår strengen vises...

Linje 12:
<!ENTITY privatebrowsingpage.clearRecentHistoryInner "ryde historikken for den nuværende session">
- 'ryde' -> 'rydde'

Linje 19:
<!ENTITY privatebrowsingpage.howToStart "For at state Privat browsing kan du også vælge &toolsMenu.label; &gt; &privateBrowsingCmd.start.label;.">
- 'state' -> 'starte'

Håber ikke der var for mange gengangere i ovenstående liste ift. tidl. / andres tilbage-/fejlmeldinger.

Herefter håber jeg at I vil sende mig en PB, mail, IM eller whatever hvis I ønsker korrekturlæsning el. lign. på en eller flere filer, jeg gi'r gerne en hånd med.

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; da; rv:1.9.2.10) Gecko/20100914 Firefox/3.6.10
[size=75]MvH
Finn Sørensen // AlleyKat[/size]

Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Re: FF4b6 smårettelser og forslag til forbedringer

Indlægaf Karl Erik » ons 6. okt 2010 17:37

AlleyKat skrev:
Indstillinger-dialogboksen

................"Der er ikke installeret nogle opdateringer endnu" - 'nogle' -> 'nogen'.

Forslag; "Der er ingen opdateringer installeret endnu".
Karl Erik

sskroeder
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense, Danmark

Re: FF4b6 smårettelser og forslag til forbedringer

Indlægaf sskroeder » søn 17. okt 2010 18:31

Så er alt undtagen Certifikat teksterne rettet på central - dvs. det kommer til at have effekt fra Firefox 4
/Søren Munk Skrøder