Oversættelse af Mozilla-produkter » To ting: Valg/markering og bogmærkning

Ask Hjorth Larsen

To ting: Valg/markering og bogmærkning

Indlægaf Ask Hjorth Larsen » tirs 28. dec 2010 15:04

Hej

Anders Jenbo gør opmærksom på at der i udskriftsdialogen, som f.eks. nås med Ctrl+p, kan vælges bl.a. "Alle sider", "Nuværende side" og "Valg". Det vil måske være bedre at bruge ordet "Markering" til den sidste, jf. "Marker alt"-funktionen, da "Valg" kan betyde så meget og måske vil være mere forvirrende.

En anden ting: Trykker man Ctrl+d, får man en dialog med overskriften "Side bogmærket", som jeg i lang tid troede var en fejl (indtil det faldt mig ind at "bogmærke" blev brugt som verbum med vilje). Evt. kan man skrive "Siden blev bogmærket", hvilket signalerer at ordene er valgt med vilje.

Mvh Ask

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; da-DK; rv:1.9.2.13) Gecko/20101206 Ubuntu/10.10 (maverick) Firefox/3.6.13

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: To ting: Valg/markering og bogmærkning

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 28. dec 2010 16:53

1.
Enig i, at "Markering" er bedre.

2.
Jeg er til gengæld ikke enig i, at "Siden blev bogmærket" er bedre end "Side bogmærket". Hvis vi skal ændre teksten, kunne det måske gøres med: "Bogmærke gemt" eller "Bogmærke gemt som:". Havde vi haft mere plads ville "Siden bogmærket med følgende oplysninger:" måske have været bedre.
Mvh. Kim

askhl

Indlægaf askhl » lør 8. jan 2011 04:08

Jeg synes "Bogmærke gemt" virker læsevenligt og godt.

Mvh Ask

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 6. mar 2011 13:16

Der er opstået en lille diskussion på wiki-siden og Ctrl+D (oprettelse af bogmærke), som jeg vil flytte hertil:

Når man opretter et bogmærke med Ctrl+D, kommer en boks op. Bliver bogmærket oprettet når boksen åbnes eller når den lukkes? Jeg har set på mailinglister at UX-teamet gerne vil give indtrykket af at bogmærket allerede er oprettet når boksen åbnes, og at man ikke behøver gøre yderligere. Men interaktionen er lidt inkonsekvent. På engelsk er overskriften i datid (Page bookmarked), og når man klikker uden for boksen forbliver bogmærket oprettet. Men der er en Annuller-knap, som sletter bogmærket, og bogmærket slettes også hvis man trykker på Escape-tasten.

Forslagene:

"Siden bogmærket" - Egentligt korrekt, men det kan se ud som om der er stavet forkert, hvis brugeren ikke opdager at "bogmærket" er brugt som udsagnsord.
"Siden er bogmærket" - Noget bedre
"Bogmærke gemt" - Endnu bedre efter min mening
"Bogmærke gemt som:" - For klodset. Teksten hentyder også lidt til at man skal læse det der står neden under, hvilket den helst ikke bør.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 6. mar 2011 13:40

Den pågældende boks kan også frembringes med genvejsmenuen "Bogmærk denne side".
"Siden er bogmærket" vil passe godt sammen med teksten i den genvejsmenu.
Hvis vi vælger løsningen "Bogmærke gemt", skal vi så også have ændret teksten i genvejsmenuen?
Hilsen Jørgen

sskroeder
MozillaDanmark

Geografisk sted: Odense, Danmark

Indlægaf sskroeder » søn 6. mar 2011 21:51

Jeg stemmer for enten "Bogmærke gemt", eller sekundært, "Siden er bogmærket"

Jeg er dog ikke enig at vi behøver at ændre teksten i kontekstmenuen, hvis vi vælger at bruge "Bogmærke gemt". "Bogmærke gemt" kan sagtens være et svar på "Bogmærk denne side"

Jeg vil gerne have at folk melder ind ret hurtigt med deres mening da vi arbejder mod uret.
Mange af vores seneste rettelser er først registreret efter første Release Candidate blev bygget, så vi går lidt og håber på at der bliver rullet en ny - men der er ikke nogen garanti for hvor mange RC'ere vi får op til denne udgivelse, og ej heller, hvornår de vælger at bygge en ny RC..
/Søren Munk Skrøder

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 6. mar 2011 21:57

Jeg er dog ikke enig at vi behøver at ændre teksten i kontekstmenuen, hvis vi vælger at bruge "Bogmærke gemt". "Bogmærke gemt" kan sagtens være et svar på "Bogmærk denne side"

Så synes jeg "Bogmærke gemt" lyder bedst.
Hilsen Jørgen

jeje

Indlægaf jeje » søn 6. mar 2011 23:31

Går også ind for "Bogmærke gemt".

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 6. mar 2011 23:50

Så lad os da tage "Bogmærke gemt".
Mvh. Kim