Oversættelse af Mozilla-produkter » Konvertering fra Front Page til KompoZer

Flemming Thorbye

Konvertering fra Front Page til KompoZer

Indlægaf Flemming Thorbye » man 17. jan 2011 12:01

Min hjemmeside er lavet i Front Page og det giver
åbenbart problemer for Firefox-brugere. Derfor overvejer
jeg at gå over til KompoZer.
Kan mine data fra Front Page umiddelbart overføres til dette program?

Venlig hilsen
Flemming Thorbye

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; GTB6.6; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; InfoPath.2; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Konvertering fra Front Page til KompoZer

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 17. jan 2011 15:49

Det kommer an på, hvad du mener med data. HTML- og CSS-koder og indhold på siderne burde burde kunne redigeres i KompoZer, men der kan være funktioner, du ikke kan bruge i KompoZer.

KompoZer er gratis, så det nemmeste er nok at installere programmet og så prøve, om der er noget der giver problemer. Og hvis der er, kan vi hjælpe med at få løst problemerne.

Hvis du får brug for hjælp til enkelte problemer, vil det gøre det nemmere for os, hvi du giver os en adresse, hvor vi kan se den pågældende side, og hvis du fortæller så præcist som muligt, hvad problemet er. Altså hvad du forventer af opførsel, og det resultat du i stedet får.

P.S. Problemerne i Firefox skyldes sikkert, at Frontpage ikke er så god til at overholde standarderne. Det kan også give problemer i andre browsere og såmænd også i nyere versioner af Internet Explorer.
Mvh. Kim

Flemming Thorbye

Indlægaf Flemming Thorbye » man 17. jan 2011 16:24

Med data mener jeg bare alle de sider der danner grundlag for hjemmesiden (html-koder). Jeg mener ikke at bruge specielle funktioner. Besøgstælleren har jeg blandt andet måttet opgive da mit web-hotel (one.com) holdt op med at understøtte sådan en funktion.
Den webside jeg har fået reklamation på er www.srbjazz.com, hvor en amerikansk Firefox-bruger siger at han ikke kan klikke på linkene på siden.

mvh
Flemming

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 17. jan 2011 19:51

Du kan desværre ikke redigere siden i KompoZer. Problemet er, at Frontpage i dette tilfælde har benyttet en teknik, som ikke er en del af standarderne.

Da Frontpage blev lavet, gik man ikke så højt op i standarder, og Microsoft benyttede kode, så det virkede i deres egne programmer (Internet Explorer). Det er også muligt at lave sider i Frontpage, der virker mere bredt, men det er desværre ikke sket i dit tilfælde.

Du må enten slå dig til tåls med, at din hjemmeside kun virker hos cirka halvdelen af netbrugerne, eller du er nødt til at lave siden om fra bunden.

Bemærk, at du på ingen måde kan være sikker på, at din hjemmeside vil virke i fremtidige versioner af Internet Explorer, da Microsoft i dag også gør en ære i at overholde standarderne. Hidtil har de valgt at understøtte en del af de gamle koder, men flere og flere af dem udfases. Du risikerer derfor meget nemt, at siden ikke vil virke i Internet Explorer 9 eller nyere udgaver.

Det kunne måske derfor være en god ide at prøve at starte forfra, hvis du alligevel sidder og keder dig i løbet af vinteren. KompoZer laver kode, der overholder standarderne, og som derfor også vil virke i fremtidige browsere og som også vil kunne redigeres i fremtidige hjemmesideprogrammer.
Mvh. Kim

Flemming Thorbye

Indlægaf Flemming Thorbye » tirs 18. jan 2011 09:55

Hej Kim

Mange tak for dine svar - det har hjulpet mig meget.
Kunne du gøre mig endnu en tjeneste - at tjekke om min egen hjemmeside (www.thorbye.net) lider af samme skavank som den anden.

mvh
Flemming

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 18. jan 2011 10:29

Den side virker fint nok i Firefox, og den kan også redigeres i KompoZer. Der er blot en enkelt lille ulempe, og det er, at siden er lavet med rammer. Den slags kunne være praktisk i gamle dage, da hastigheden på nettet var langsom, og da browserne ikke var så gode som i dag.

Rammer har en del ulemper, hvoraf de største nok er, at den besøgende ikke kan bogmærke en underside, og at man ikke kan navigere, hvis man havner direkte i en ramme. Prøv fx at besøge din side via denne google-søgning:
http://tinyurl.com/4nljae5

Lidt mere om rammer: http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.php#rammer. Siden indeholder også en række andre gode råd, til når man laver hjemmesider.

Hvis du opdaterer dine sider eller vil lave en ny side - og ligegyldigt, hvilket program du bruger hertil - så vil det være en rigtig god ide at installere firefox og løbende tjekke siden her. Virker det i Firefox, vil det sandsynligvis virke i alle browsere. Du kan sagtens have både Firefox og Internet Explorer installeret samtidigt.

Først til allersidst bør du tjekke siden i andre browsere, herunder Internet Explorer, for at rette op på eventuelle forskelle i programmerne.
Mvh. Kim

Flemming Thorbye

Indlægaf Flemming Thorbye » fre 28. jan 2011 11:35

Hej Kim

Jeg er utrolig glad for din assistance.
Da jeg fik lavet siderne om til at være uden rammer, virker det nu også
i Firefox, bortset fra en enkelt lille ting:

Det billede, der er indsat øverst til højre på forsiden kommer ikke med når man kører websiden i Firefox (da jeg havde rammer med, blev det faktisk vist!)

Har du også en naturlig forklaring på dette fænomen?

Websiden jeg omtaler er www.srbjazz.com

Mange hilsener fra Flemming

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 28. jan 2011 12:26

Hm, du har da stadig rammer. Menuen ligger i en ramme i toppen, mens indholdet ligger i en ramme nedenunder. Og det er muligvis rammerne, der driller.

Åbn siden med billedet i kildekodevisning. Næsten nederst har du denne kode-stump, der angiver placering af billedet. Jeg er lidt usikker på, hvad der helt nøjagtigt står i koden hos dig, enten er det:
style="position: absolute; left: 366; top: -304">
eller:
style="position: absolute; left: 366px; top: -304px">

Hvis px ikke er der, er det en fejl, linjen skal se ud som den nederste. Altså, inden vi retter fejlen.

Det mnglende billede skyldes angivelsen top: -304px, der fortæller hvor langt fra toppen af siden, billedet skal placeres. Bemærk, at du har angivet en negativ værdi med minusset - billedet placeres derfor over indholdsruden, hvorfor du ikke kan se det.

Den rette angivelse er 0px, altså: top: 0px - jeg er dog ikke helt sikker på, om dette kan give problemer i Internet Explorer. Noget kan tyde på, at de to browsere udregner placeringen forskelligt, at IE måske regner fra toppen af hele siden, mens Firefox regner fra toppen af rammen med indholdet.

Prøv i første omgang at rette til 0px og tjek, om det så stadig virker i Internet Explorer.
Mvh. Kim

Flemming Thorbye

Indlægaf Flemming Thorbye » fre 28. jan 2011 12:57

Inden jeg går i gang med disse tekniske ting, vil jeg bare spørge,
hvordan det kan være at billedet var med i første omgang? Det eneste jeg har gjort nu, er at oprette nye sider UDEN ramme og kopiere indholdet over i. Jeg har INTET ændret i koden. Således har jeg gjort med forsiden og alle undersider og kan konstatere at alt kan køre i Firefox uden problemer.

Når du siger at jeg stadig har rammer på forsiden, forstår jeg det ikke rigtigt. Jeg mener kun at der er tale om tabeller, som jeg generelt kører med for bedre at kunne styre layoutet, og det virker vist korrekt alle andre steder.

Tak for din tålmodighed med mig (jeg er langtfra nogen ørn til dette)

mvh
Flemming

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 28. jan 2011 16:16

Du har stadig rammer på forsiden. Dette er rammen med menuen:
http://www.srbjazz.com/top.htm
Og dette er rammen med selve indholdet:
http://www.srbjazz.com/forside.htm
Mvh. Kim

Flemming Thorbye

Indlægaf Flemming Thorbye » fre 28. jan 2011 16:48

Jeg afprøvede din opskrift med top: 0px og det virkede perfekt i Firefox
men i Explorer går det helt galt med billedet, som ryger ned midt i teksten.

Det er noget makværk, jeg har lavet m.h.t. forsiden, så jeg starter forfra med denne del og skal nok få det hele til at virke i begge browsere.

Endnu engang tak for assistancen - super!

mvh
Flemming

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 28. jan 2011 17:10

Ingen du går i gang med at rette siden, så skal du være opmærksom på at din hjemmeside specifikt beder om at den skal se forskellig ud i Firefox og Internet Explorer. Det gør den ved at undlade en Doctype. Når du bruger KompoZer burde doctypen så vidt jeg har forstået automatisk blive sat ind, men måske er det kun når du opretter nye sider.

Jeg bruger ikke selv KompoZer, så jeg ved ikke om der er nogen knap til at indsætte doctype. Hvis der ikke er, så skift til kildekode-visning og indsæt følgende stump helt øverst:

<!DOCTYPE html>

Og det var altså helt øverst, det vil sige oven over der hvor der står <html>. Den skal indsættes i alle html-filerne, altså både i ramme-siden og i hver enkelt ramme.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 28. jan 2011 17:52

Den burde blive indsat automatisk, hvis der ikke er en.

Jeg har ikke prøvet, men jeg tror ikke, KompoZer vil acceptere doctypen til HTML5.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » fre 28. jan 2011 18:11

Kim Ludvigsen skrev: Den burde blive indsat automatisk, hvis der ikke er en.

Det har du nok mere forstand på en jeg har. Jeg læste bare på nettet at KompoZer ikke ændrer på doctypen for et eksisterende dokument.

Jeg har ikke prøvet, men jeg tror ikke, KompoZer vil acceptere doctypen til HTML5.

Off topic: Hvis den ikke vil det er det da lidt dumt. Den burde vel bare redigere siden uanset hvilken doctype den har. Jeg foreslog den fordi den er nemmest at huske og fordi det ikke har nogen betydning i browserne hvilken variant man bruger.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 28. jan 2011 19:07

Jeg skulle have tjekket i stedet for at gætte. HTML5-doctypen ændres ikke.
Mvh. Kim