Firefox » Svindel

Klaus-dk

Svindel

Indlægaf Klaus-dk » fre 25. jan 2019 15:19

Denne tekst poppede uventet op:
"Kære FirefoxFirefox bruger,
Du er dagens heldige besøgende til: Januar 25, 2019Januar 25, 2019
Udfyld venligst denne korte undersøgelse, så siger vi Tak ved at give dig en chance for at vinde Samsung Galaxy S9! "

Det var spørgsmål om min brug af Firefox!!!

Det skete også for et par uger side, og jeg må advare mod at deltage. Det går ud på at franarre dig oplysninger om dit betalingskort og inden du er færdig har du tegnet et abonnement på 75 Euro om måneden (Fun4uToday). Og de forhindrer dig i at forsøge at stoppe betalingen af første rate!

Først da jeg skrev, at jeg ville anmelde dem for misbrug (abuse) af kreditkortoplysninger, fik jeg mine penge tilbage - og var blevet lidt klogere.

mvh
Klaus

Jeg ville gerne vedhæfte billede af pop-uppen, men filen blev afvist som et muligt angrebsforsøg.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:64.0) Gecko/20100101 Firefox/64.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Svindel

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 25. jan 2019 15:57

Hej Klaus

Der er desværre nogle, som forsøger at narre andre ved at bruge troværdige firma- og produktnavne. Hvis man falder for et af den slags svindelnumre, kan man henvende sig hos sin bank og gøre indsigelse mod betalingen. Banken vil så tilbageføre pengene. Det er som regel nemmere end at prøve at overtale svindlerne - det kræver dog, at man ikke er blevet gjort tydeligt opmærksom på, at man bestiller et abonnement.

Det er muligt at uploade filer her, men det er ikke alle formater, der er tilladt, så måske du har prøvet med et forkert format. Vi tillader kun billedformaterne som fx png og jpg.
Mvh. Kim

Klaus-dk

Indlægaf Klaus-dk » fre 25. jan 2019 16:38

Hej Kim,
man bliver ikke "tydeligt" gjort opmærksom på en bestilling af abn.! Muligvis slet ikke - for de insisterede ikke på at jeg bare havde at betale.

Nå, men jeg skrev egentlig for at få at vide, hvordan "Spørgeundersøgelsen" til brugere af Firefox kan poppe up lige ud af det blå. Jeg har set svindel-forsøg i e-mails, der foregiver at komme fra f.eks Aldi. Dise e-mails har jo sjove afsender-adresser! Men jeg sad jo bare og brugte Firefox som browser - og fattede ikke mistanke om at pop up-en ikke kom fra Mozilla.

mvh
Klaus

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 25. jan 2019 16:47

Når du besøger en webside, efterlader din browser et fodspor, der bl.a. fortæller, hvilken browser du benytter. Havde du benyttet Chrome, havde du sikkert i stedet fået vist en spørgeundersøgelse om Chrome.

Den besøgte webside kan være en del af svindlen, men den behøver ikke engang at være det, det kan være de blot bringer reklamer fra annoncører, og at svindlerne så har fået listet en annonce ind den vej. De er desværre meget snedige, svindlerne, og der er mange der falder for deres numre.
Mvh. Kim

Nutella Petersen

Indlægaf Nutella Petersen » tirs 29. jan 2019 20:03

Klaus-dk skrev: fattede ikke mistanke om at pop up-en ikke kom fra Mozilla.

Den slags bør anmeldes til Mozillas jurister i USA.

Følgende skema kan benyttes:
Help us safeguard Mozilla’s trademarks by reporting misuse.

Klaus-dk

Indlægaf Klaus-dk » tirs 29. jan 2019 21:45

Det rækker mit engelsk ikke rigtig til :(

Det må de danske administratorer vist tage sig af.