Thunderbird & Lightning » Danske bogstaver

Gæst

Danske bogstaver

Indlægaf Gæst » søn 9. jun 2019 09:54

Når jeg skriver mails i Thunderbird bliver æ, ø og å kun til spørgsmålstegn hos modtageren. På min skærm er alt korrekt. Hvordan retter jeg det?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/64.0.3282.140 Safari/537.36 Edge/17.17134

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Danske bogstaver

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 9. jun 2019 10:35

Problemet ligger hos modtageren. Vedkommendes mailprogram benytter en skrifttype uden de specielle danske bogstaver, og så vises spørgsmålstegn eller andre tegn i stedet.

Hvis andre mails vises korrekt hos modtageren, kan det skyldes, at du har benyttet en bestemt skrifttype, som modtageren ikke har. Modtagerens mailprogram vil så prøve at bruge en skrifttype, der ligner, og den kan så mangle de specielle danske bogstaver. Altså: Modtagerens almindelige skrifttype er god nok, men "erstatnings"-skrifttypen mangler æ, ø og å.

Modtageren skal i så fald opsætte sit mailprogram til at bruge en anden erstatnings-skrifttype - eller du skal bruge en anden skrifttype, når du skriver en mail til vedkommende.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 9. jun 2019 11:50

Problemet kan også skyldes, at modtagerens mailprogram afkoder mailen med en forkert tegnkodning. Hvis en mail er forfattet med tegnsættet Vestligt, men modtagerens mailprogram afkoder den som Unicode UTF-8, vises danske bogstaver som spørgsmålstegn.
Også det problem skyldes modtagerens mailprogram.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » man 10. jun 2019 09:16

Tak for hjælpen.
Det er alle modtagere, der får fejlen, incl. mig selv. Hvis jeg skriver til min egen mailadresse får jeg spørgsmålstegn, når jeg åbner mailen, men ikke når jeg ser den i sendt bakken. Så jeg formoder, det ligger hos afsender. Jeg har prøvet både indstilling Unicode og Vestlig - ingen forskel.
Jeg har prøvet at ændre skrifttypen, heller ikke det hjælper.
Alle forslag modtages med tak.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 10. jun 2019 11:19

Hvor har du prøvet at skifte mellem Unicode og Vestlig? Det er ikke i skrivevinduet, du skal skifte, det er når du ser mailen i indbakken => menuknap => Vis => Tegnkodning.

Hvis det er der, du har prøvet, så prøv at starte Thunderbird i fejlsikret tilstand, hvor alle udvidelser deaktiveres og visse indstillinger midlertidigt ændres til standard-valgene. Prøv så at sende en mail til andre/dig selv, og tjek, om de danske bogstaver nu vises.

Du kan læse, hvordan du starter Thunderbird i fejlsikret tilstand i denne artikel:
https://support.mozilla.org/da/kb/thund ... t-tilstand
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 10. jun 2019 11:54

Kontroller lige følgende: Højreklik på din indbakke og vælg Egenskaber. Sørg for, at der ikke er flueben ud for indstillingen Anvend som standard på alle meddelelser i denne mappe (individuelle tegnkodningsindstillinger og auto-opdagelse vil blive ignoreret).

Det burde ikke ske, men jeg har oplevet, at en mailudbyder har ændret tegnkodningen på meddelelser. Prøv følgende:
Opret en ny mail. Klik på menuen Valgmuligheder -> Tegnkodning. Vælg Unicode. Skriv Unicode i meddelelsens emnelinje. Skriv æøå i meddelelsesteksten. Send meddelelsen til dig selv.
Opret en ny mail. Klik på menuen Valgmuligheder -> Tegnkodning. Vælg Vestlig. Skriv Vestlig i meddelelsens emnelinje. Skriv æøå i meddelelsesteksten. Send meddelelsen til dig selv.
Når du har modtaget meddelelserne, så markér meddelelsen med emnet Unicode, klik på menuen Vis -> Tegnkodning. Står der Unicode ud for Tegnkodning. Vises æø og å korrekt i meddelelsen?
Markér meddelelsen med emnet Vestlig, klik på menuen Vis -> Tegnkodning. Står der Vestlig ud for Tegnkodning. Vises æø og å korrekt i meddelelsen?

Hvis du ikke kan se menulinjen, så tryk på Alt-tasten. Det vil frembringe menulinjen midlertidigt.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » man 10. jun 2019 17:06

Tak for forslagene:
Fejlsikret tilstand ændrer ikke noget, desværre.
Så har jeg prøvet at sende både i vestlig og unicode. De modtagne mails har samme kodning som de afsendte, den eneste forskel er at den ene indeholder 6 spørgsmålstegn og den anden kun 3, et for hvert æøå.
Kan det mon hjælpe at geninstallere programmet?

Gæst

Indlægaf Gæst » man 10. jun 2019 17:15

Jeg installerede forfra fra thunderbird.net/da. Det løste problemet, men vi fik selvfølgelig ikke opklaret, hvad fejlen var.

Tak for jeres indsats Jørgen og Kim.

mvh Henning

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 10. jun 2019 17:35

Hej Henning

Godt at du fik løst problemet. Det er yderst sjældent, at en geninstallation af Thunderbird løser nogle problemer.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 10. jun 2019 18:21

Henning, slettede du din profil i forbindelse med geninstalleringen?

En geninstallation løser normalt kun fejl i selve programmet, og fejlen her lyder ikke som en programfejl, men som en fejl i opsætningen af Thunderbird. Opsætningen ligger i profilen, og medmindre du har slettet profilen, så vil sådan en fejl normalt følge med i den nye installation.
Mvh. Kim