Thunderbird & Lightning » Thunderbird og Jubii mail

Gitte

Thunderbird og Jubii mail

Indlægaf Gitte » man 3. feb 2020 19:45

Hej.
jeg har thunderbird på min stationære mac p.c.
Min mailserver er Jubii og der er IMAP, så jeg kan både læse og slette mine mails så de bliver slettet både på pc. - Iphone og Ipad.
MEN i de seneste måneder er jeg blevet bombarderet med spam-mails.
Thunderbird fungerer fint går jeg ud fra, da jeg ikke ser disse spam på min mac.
På iphone og ipad ligger der bare mange. Dem flytter jeg så direkte over i REKLAME posten - og de bliver så slettet efter 1 måned. Ellers går jeg i Reklameposten og sletter efterfølgende.
Mit ikon for mail på Iphone og Ipad er en blå firkant med en hvid kuvert i midten og der står bare Mail neden under. ER det Jubii´s mailkonto?

Hvad kan jeg gøre for at disse spam-mails ryger direkte i reklameposten??
På forhånd tak og
Venlig hilsen
Gitte

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.13; rv:72.0) Gecko/20100101 Firefox/72.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Thunderbird og Jubii mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 4. feb 2020 10:46

Hej Gitte

Hvad sker der med spammailene på din Thunderbird, ryger de i spam-mappen?
Ligger spam-mailene på iPhone og iPad i indbakken?
Som udgangspunkt burde handlingen på Thunderbird blive synkroniseret til de andre enheder.

Jeg kender ikke mail-programmet på iPhone/iPad, så jeg ved ikke, hvordan programmet viser mails - kan det tænkes, at det viser alle ulæste mails, uanset hvilken mappe mailen ligger i?

Mail-ikonen, som du spørger om, er til mailprogrammet i iPhone/Pad, man kan opsætte forskellige konti i programmet, ligesom i Thunderbird. Hvis du ser dine mails fra Jubii-kontoen i programmet, så er det fordi, det er opsat til at vise den konto.
Mvh. Kim

Gitte

Indlægaf Gitte » tirs 4. feb 2020 15:10

Ja spammails på Thunderbird ryger i Spammappe. Nogen gange har de været slettet, hvis jeg sammenligner med spam i Iphone og Ipad.
Jeg markerer i spammappen at det er spam og sletter herefter.
Nogen gange er det i indbakken, Thunderbird har markeret som spam og så sletter jeg, hvis jeg er enig.
På Ihone og Ipad ligger spam i Indbakken. og jeg lægger dem så i Reklame - som det hedder på dem. Sletter herefter.
Ja der er en blå prik ud for dem jeg ikke har læst i indbakken. Enkelte gange ryger en mail direkte i Reklamebakken.
Jeg har prøvet et par gange at "afmelde på denne mailingliste", men får tilbage at det ikke kan leveres.Så sletter jeg uden af åbne.
Det gør jeg også de andre der ser mystiske ud.
Jeg får tit noget fra: &nbs p; og det er alt muligt forskelligt.
Jeg ved ikke om mailsne er fra Jubiikontoen, men det er det vel tænker jeg. Det har jeg ikke forstand på. Men det kan jeg vel ikke lave om på? Eller få nogen til at gøre det.
Jeg prøver lige at vedhæfte et par "billede"af de 2 der på min Iphone og 2 fra serveroplysninger.
Mange hilsner Gitte
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2020-02-04 kl. 14.03.43.png

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 4. feb 2020 18:10

Har du din computer med Thunderbird stående tændt? Og med Thunderbird kørende?

Hvis Thunderbird ikke kører, kan Thunderbirds spamfilter ikke flytte mailene til spammappen på iPhone/iPad - det vil den først kunne gøre, når du starter Thunderbird.
Mvh. Kim

gitte

Indlægaf gitte » tirs 4. feb 2020 19:07

Så er det måske derfor?
Computeren står som regel på vågeblus. men jeg har ikke Thunderbird åben imens.Jeg er ikke på thunderbird hver dag på min p.c.
jeg bruger Iphone og Ipad. Og en gang eller to om ugen åbner jeg Thunderbird, netop for at se om den har sat spamtegnet på i indbakken.
Men der skulle blive synkroniseret når jeg så åbner for Thunderbird
Det kan jeg skulle prøve at åbne Thunderbird næste gang jeg får spam på Iphone/Ipad ??
VH Gitte

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 4. feb 2020 20:05

Ja, det er så forklaringen. Som du skriver, så prøv næste gang der kommer spam at åbne Thunderbird, så vil jeg tro, du efter lidt tid helt automagisk får flyttet spammailene til spammappen.

Når nu du ikke har Thunderbird åbnet så ofte, så kan du prøve at tjekke, om Jubii mail tilbyder en form for spamfilter. I så fald vil det virke på både computer og iTing med det samme. Der kan være forskel på, hvilke spammail henholdsvis Thunderbird og Jubii fanger - jeg tør ikke sige, hvad der vil virke bedst.
Mvh. Kim

Gitte

Indlægaf Gitte » tirs 4. feb 2020 20:47

Tusind tak for hjælpen. Jeg prøver begge dele.
Venlig hilsen
Gitte

Gitte

Indlægaf Gitte » lør 8. feb 2020 17:46

Hej igen.
Det virker nu med at spam går til reklamepost på min iphone og ipad.

Næste spørgsmål er så, om jeg ikke kan få thunderbird til at smide spam direkte i spammappen. Som det er nu højreklikker jeg på mailen - flyt til - min mailadresse - Spam
vedlagt screenshot
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2020-02-08 kl. 16.44.29.png

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 8. feb 2020 19:59

Du kan få Thunderbird til at flytte dem automatisk i indstillingerne. Er mailene markeret som spam af Thunderbird?

I så fald:
Klik på menuknappen (den med de tre streger).
Klik på Indstillinger.
Klik på Kontoindstillinger.
Klik på Spam-indstillinger i oversigten til venstre.
Sæt flueben ud for Flyt nye spam-meddelelser til - og vælg så hvor de skal flyttes til.

Hvis mailene ikke er markeret som spam, kan du gøre følgende:
Klik på Indstillinger.
Klik på Indstillinger.
Klik på Sikkerhed i oversigten til venstre.
Klik på Spam i menubjælken til højre.
Sæt flueben ud for Når du markerer meddelelsen som spam
Sæt mærke ud for Flyt dem.. eller Slet dem...

Når du får en ny spammail, som ikke er markeret som spam, skal du så blot markere den som spam, så flyttes den automatisk. Der er flere forskellige måder, du kan markere en mail som spam, hvis du ikke ved hvordan, så vend tilbage.
Mvh. Kim

gitte

Indlægaf gitte » lør 8. feb 2020 21:19

Det ser ud til at jeg har gjort det rigtige i Indstillinger/kontoindstillinger (jeg vedhæfter en kopi - ser den ikke rigtig ud?) men som du kan se i næste billede ligger spammailen der stadig.

I spam indstilling havde jeg også lavet prik i den øverste
Det er Thunderbird der selv laver spamtegnet (det ligner et gult/bål).

Når jeg har fået en der skulle markeres som spam, har jeg enten højreklikket - marker - som spam, eller jeg har klikket på spamikonet i mailen.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2020-02-08 kl. 20.06.52.png
Skærmbillede 2020-02-08 kl. 20.16.27.png

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 9. feb 2020 00:28

Hej Gitte

Først skal du vælge Spam-indstillinger for den rigtige konto i vinduet Kontoindstillinger. Du har valgt Spam-indstillinger for Lokale mapper. Du skal vælge Spam-indstillinger for din mailkonto længere oppe i kolonnen til venstre.
Hilsen Jørgen

gitte

Indlægaf gitte » søn 9. feb 2020 11:44

skal jeg så sætte flueben og så prik i Mappen spam på: mailadresse eller i "anden": spam på mailadresse

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 9. feb 2020 12:10

Hej Gitte

Jeg har fjernet din mailadresse fra dit indlæg.

Du skal sætte flueben ud for "Flyt nye spam-meddelelser til" og vælge "mappen Spam på mailadresse".

Husk at du også skal følge sidste del af Kims vejledning:
Klik på Indstillinger.
Klik på Indstillinger.
Klik på Sikkerhed i oversigten til venstre.
Klik på Spam i menubjælken til højre.
Sæt flueben ud for "Når du markerer meddelelsen som spam"
Sæt mærke ud for "Flyt dem til mappe Spam på kontoen"
Hilsen Jørgen

gitte

Indlægaf gitte » søn 9. feb 2020 14:43

Tusind tak for Jeres hjælp. Og det er som I nærmest svarer i døgndrift. det er da fantastisk.
Jeg regner med at jeg selv skal gå i spammappen og slette de mials der ligger der?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 9. feb 2020 15:40

Vi har skam placeret os strategisk for at kunne svare næsten døgnet rundt. Jeg sidder seks timer forskudt for jer - i Thailand - udelukkende så jeg kan svare på spørgsmål, der bliver stillet midt om natten dansk tid. Det er hårdt at sidde her hele vinteren, men nogle gange må man jo ofre sig.

Du har overset en mulighed i indstillingerne - du kan få Thunderbird til at slette spammails automatisk efter et valgfrit antal dage.
Klik på menuknappen.
Klik på Indstillinger.
Klik på Kontondstillinger.
Klik på Spam-indstillinger under den pågældende konto i oversigten til venstre.
Sæt flueben ud for Slet automatisk spam ældre end - og vælg et passende antal dage.

Det vil være en god ide at vælge 7 eller 14 dage og ikke fx 0 eller 1 dag. Du kan få brug for at tjekke spammappen, hvis en legitim mail ved en fejl er blevet fanget af spamfiltret.
Mvh. Kim

Gitte

Indlægaf Gitte » søn 9. feb 2020 19:15

Hej igen. Ja lang vinter, men sikkert mere varmt her i DK. Men det er virkelig flot synes jeg.
Nu har jeg så lavet de indstillinger, så skal det nok blive godt. allersidste spørgsmål: Er det ikke muligt at blokere for mails man ikke ønsker flere af - ligesom jeg kan blokere et telefonnr. på Iphone?

VH gitte

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 9. feb 2020 19:40

Du mener fra en bestemt afsender? I så fald:

Marker en mail fra vedkommende.
Klik på menuknappen.
Klik på Meddelelse.
Klik på Opret filter.
En dialogboks til oprettelse af et filter åbnes. Angiv et navn på filtret ud for Filternavn (fx navnet på afsenderen).
Der er automatisk blevet oprettet et filter for mailadressen, så du skal blot ignorere valgene i det første felt.
Vælg Slet meddelelse i den første rullemenu under Udfør disse handlinger. Du kan evt. i stedet vælge at markere mailen som spam (sæt spam-status til => Spam), så bliver den flyttet til spammappen, så du har mulighed for at læse den, hvis du vil.
Klik på knappen OK.

Mails fra vedkommende vil nu automatisk blive slettet (eller flyttet til spammappen).
Mvh. Kim

gitte

Indlægaf gitte » man 10. feb 2020 15:13

Tak for hjælpen. Det er alle disse spammails jeg så gerne vil af med som f.eks. tjen millioner på bitcoins, og fra noget der hedder SSitcoin o.s.v,
alle tilsyneladende fra en eller anden mailingliste som jeg ikke kan afmelde

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 10. feb 2020 17:35

Den slags kan være meget svære at slippe af med. Hvis du markerer dem som spam, lærer Thunderbird måske at fange i hvert fald nogle af dem med tiden.

Du kan også bruge filtre til at fange nogle af dem, men du risikerer så også at få fanget legitime mails. Engang for meget længe siden har jeg skrevet lidt om at bruge filtre til at stoppe uønskede mails, måske du kan bruge den som inspiration til at lave dine egne spamfiltre:

https://kimludvigsen.dk/programmer-inte ... filtre.php
Mvh. Kim

Gitte

Indlægaf Gitte » ons 12. feb 2020 19:53

Jeg siger igen så mange tak for hjælpen.
Er det ikke ok at jeg kopier mailadressen fra spam og sætter den ind i filteret og så enten beder om at det slettes eller flyttes til spam. Det fleste har jeg sat til at blive slettet, da det virkelig er mærkelige mails.
jeg vedhæfter to screenshot.
>Mange hilsner Gitte
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2020-02-12 kl. 18.52.24.png
Skærmbillede 2020-02-12 kl. 18.46.41.png

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 12. feb 2020 20:13

Problemet med den slags mails er, at de sjældent bruger samme afsenderadresse flere gange. Du kan øge chancen for at fange flere ved at ændre lidt på filtrene. I stedet for er og så hele mailadressen, så vælg indeholder og angiv så kun den sidste del af mailadressen, fx @uhnresearch.ca. Men det skal du selvfølgelig kun gøre, hvis adressen efter @ er en underlig adresse - endelig ikke, hvis de bruger @gmail.com.

Hvis mailene ofte indeholder bestemte ord i emnelinjen, som du og dine bekendte ikke ville bruge, kan du også oprette filtre på dem, jeg har fx et filter på emne - indeholder - michael kors.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 12. feb 2020 21:04

Du behøver ikke lave ét filter for hver mailadresse. Du kan fx lave ét filer, som du kalder for "Mit spam-filter".
I vinduet Filterregler vælger du "Match en af følgende". Når du har lavet en regel (fx Fra indeholder @uhnresearch.ca), klikker du på + til højre for reglen, så du får tilføjet en ny linje. I den kan du oprette den næste filterregel i filteret efter samme opskrift (Fra indeholder @eksempel.dk).
Under filterhandlinger kan du vælge "Slet meddelelse". Du kan også vælge "Sæt spam-status til Spam". Det flytter meddelelsen til Spam-mappen og lærer Thunderbirds indbyggede spamfilter, hvad der er spam.
Hilsen Jørgen

Gitte

Indlægaf Gitte » tors 13. feb 2020 15:28

Mange tak til Jer begge for svarene. Jeg kunne ikke lige finde ud af dette med Mit spamfilter - jeg var nødt til at lave et filternavn hver gang - indtil jeg fandt frem til "Meddelelsesfilter" under Funktioner i Menulinjen.
Så kunne jeg åbne den og sætte de uvelkomne mails ind. Jeg har ellers ikke fået spammails, efter min IT-søn skiftede for mig til Thunderbird. Men der så sneget sig en masse ind.
Tak og så håber jeg ikke, at jeg skal belemre Jer foreløbig.
Venlig hilsen Gittew

Gitte

Indlægaf Gitte » tirs 18. feb 2020 19:26

Hej igen.
Hold da op, hvor jeg får mange spammails nu. Indtil nu har jeg sat spamfilter på 75. Det er som om der kommer flere, for hver gang jeg sætter filter på.!!
Så finder "de" bare på et nyt afsendernavn?
Det ville da være skønt, hvis I en dag kunne lave sådan, at man kan blokere disse mails.
Venlig hilsen
Gitte

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 18. feb 2020 19:50

Har du valgt at lade filtret sætte spam-status til spam? Så skulle filtret efterhånden blive bedre og bedre til selv at fange dem. Husk også selv at markere dem, der slipper igennem, som spam.

Men når du får så mange, så får jeg en mistanke om, at du på et tidspunkt har deltaget i en konkurrence eller lignende på nettet. Ved mange af dem står det med meget småt, at man giver dem og deres samarbejdspartnere lov at sende reklamer. Og det kan være meget svært at slippe af med dem igen.

Gammeldags spam skal man aldrig svare på, men hvis dine spammails er resultatet af en konkurrence eller lignende, så kan du rent faktisk godt benytte deres afmelde-funktion, som er nederst i mailen. De vil sikkert blive ved med at sende fra nye adresser, men efterhånden skulle det tynde ud, hvis man bare er vedholdende nok.
Mvh. Kim

Gitte

Indlægaf Gitte » ons 19. feb 2020 14:27

Ja jeg har sat spam-status ---til spam.
Jeg har nok deltaget i noget konkurrence - når jeg gør det er det "kun" fra dem jeg får nyhedsmails fra f.eks. Samvirke fra brugsen, rejse, krydsord fra Hus forbi og lignende "rigtige afsendere" synes jeg. Hvis jeg har været på vej til at deltage og har set det med småt, at jeg tillader o.s.v. så har jeg stoppet.
Jeg gør som jeg mener du sagde, åbn mail, hø.klik og kopierer mailen.
Vælger Funktioner - Meddelelsesfiltre - finder "Mit spamfilter" og åbner det.
Klikker på + og sætter kopien ind - og sletter det der står foran @. og jeg gør det HVER gang, selv om jeg kan se at det er samme afsender.

Men jeg er vel nødt til at åbne mailen for at kopiere mailadressen ikke? Kan det være derfor, at der så bare kommer endnu flere?
Venlig hilsen
Gitte

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 19. feb 2020 15:32

Der sker ikke noget ved at åbne mails i Thunderbird. Spammerne kan ganske vist skjule ting i en mail, så de kan spore, om den er åbnet, og i værste fald så de kan hacke en computer, men Thunderbird stopper alle den slags numre - det er derfor du får vist en meddelelse om, at Thunderbird har forhindret billeder i at blive indlæst i mails fra ukendte modtagere.

Filtre ud fra mailadressen er lidt af et sisyfos-arbejde, når det gælder spammere. Du får måske bremset nogle, men de skifter mailadresse oftere, end vi andre skifter undertøj.

Hvis spammerne er "legitime", altså den slags der kun sender spam, når man mere eller mindre bevidst har givet dem lov, så brug afmelde-funktionen, det er den mest effektive metode, omend den også kræver tålmodighed. Du kan typisk kende de legitime ved, at de reklamerer for danske produkter, og så har de alle en afmelde-tekst og et afmelde-link nederst i mailen.
Mvh. Kim

Gitte

Indlægaf Gitte » ons 19. feb 2020 19:14

Jeg åbner ikke helt, men ser dem i det store felt under mailsne.
og jeg har opdaget at de hersens spammail kan jeg ikke afmelde, selv om der står afmeld mailingliste, eller nederst at jeg kan afmelde. Så får jeg bare en mail retur "delivery mm".
Jeg har især stor fornøjelse af denne her p.t.: Dit Webpanel Team noreply@r.peterwilbers.nl - det er et nyt navn foran @ hver gang - så nu kopierer jeg hele navn og adresse og smider den i spamfiltermappen.
Men endnu en gang tak for din/Jeres tålmodighed

Venlig hilsen
Gitte