Thunderbird & Lightning » igen og igen og igen ikke sende mails

Lone

igen og igen og igen ikke sende mails

Indlægaf Lone » man 16. nov 2020 15:40

Hej Forum

Det sker sådan ca med 14 dages mellemrum at der ikke kan sendes mail. Jeg har yousee som udbyder - og der blev tidligere sagt at "nogle udviklere skulle arbejde på sammenhængen mellem thunderbird og yousee da der var generel fejl".

Samme fejlmelding "message considered spam." hver gang......

igen i dag - og sidst jeg ringede kundesupport om det slutning oktober ca var det en der ikke vidste andet end at "det er thunderbird - og den servicerer vi ikke".
Der kan gå op til en uge før jeg kan sende igen hver eneste gang - og det er ved ar være meget øv efterhånden......

Er der andre der oplever lignende?

vh Lone

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:82.0) Gecko/20100101 Firefox/82.0

mohafo

Re: igen og igen og igen ikke sende mails

Indlægaf mohafo » ons 18. nov 2020 17:20

Hej Lone!
Først: se lige et svar, jeg har sendt til 'arnen' i dag. Noget af det gælder også for dig.
Men for ikke længe siden havde jeg samme problem med nogle afsendelser. Du må dog lige give lidt flere oplysninger om dine mails, du ikke kan sende, f.eks.: er det helt normale mails til 1 modtager, eller sender du via mailinglister? Har du omhyggelig tjekket, at der ikke er fejl i dine mail-adresser. Når du har problemet, kan du så sende en mail til dig selv?

Jeg havde et problem med mailinglister og fandt ud af, at det skyldtes navnet på listen, som man skulle tro var ligegyldig, men ikke hos YouSee! Jeg har haft mange problemer med YouSee, men der er bestemt ikke tale om 'Generelle fejl med Thunderbird'.

Du skal, som jeg skrev til 'arnen' prøve at logge på din Web-mail hos YouSee. Hvis du ikke kan det, ligger fejlen i dine login-data, som skal rettes.

mvh. mohafo

Lone

Indlægaf Lone » tors 19. nov 2020 01:06

Hej mohafo

Det er helt alm. mail, med helt alm. titel og til 1 modtager der ikke kan sendes, og heller ikke til mig selv. Ikke noget med mail-lister o.a.

Fejlmeldingen lyder:
"Der opstod en fejl under afsendelsen. Mailserveren svarede: 550 5.7.1 message considered spam, se forklaring her http://tele.dk/23428. Kontrollér meddelelsen og prøv igen."

Så jo tydeligvis gammel tdc-fejlmeddelelse, og eftersom de har overtaget det tidligere tdc - må fejlen jo være noget de skal ind og fixe.

Jeg fik som sagt tidligere den besked fra deres egne teknikere, at problemet IKKE var thunderbird og at det var et generelt problem der angik sammenhængen mellem thunderbirdprogrammet og youseesystemet, som derfor skulle ordnes hos deres udviklere. (fik den besked efter flere x henvendelse til dem nogle dage i træk).

Men som sagt et problem on/off gennem flere måneder nu.

Ret absurd skrev de pludselig (da mailen havde virket en længere periode) at NU var udviklerne færdige med at løse problemet, og vupti dagen efter var problemet der så igen - kunne ikke sende.

Det var både i starten og ved efterfølgende henvendelse, standardsvaret hos kundeservice at "hvis webmail virker er det KUN et thunderbird problem, og vi servicerer ikke thunderbird" - og dernæst at man skal kontakte dem der laver thunderbirdprogrammet om det.
Det er jo ikke teknikere, så de har kun det svar, eller at man skal gennemgå hele opsætningen igen og igen - hvilket ikke ændrer en hujende hatfis........ så temmelig absurd at bruge tid på at kontakte dem jo efterhånden.

Jeg er kørt ret sur i det her problem - og skrev herinde for at tjekke om andre havde oplevet lignende og evt. fundet en farbar vej. Men måske er det simpelhen ikke det selskab man skal anvende hvis man ønsker at bruge thunderbird.

Ser jo unægteligt ud til at de kun ønsker kunder der anvender outlook, og /eller kunder som er helt vilde med at logge på deres webside i tide og utide.

Hmm....

vh
Lone

mohafo

Indlægaf mohafo » tors 19. nov 2020 11:33

Hej Lone!
Jeg forstår det sådan, at du kan komme ind på WEB-mail hos YouSee, er det korrekt?
Hvis 'ja', så tjek lige om det password, du bruger til YouSee, er det samme som det, der er vist i THB: Funktioner/sikkerhed/adgangskoder/gemte adgangskoder? Du har muligvis 2 forskellige pw til YouSee: et til login generelt + et andet til WEB-mail. Det er det sidste, der skal stemme med den, der står i THB.
Hvis de 2 pw er forskellige, skal du prøve at slette smtp-pw i THB (NB: GEM DET FØRST!) og derefter prøve at sende en test til dig selv. Du bliver så bedt om at skrive et nyt pw for 'send'(da det gamle er slettet) og skriver det, du bruger hos YouSee.
Hvis det heller ikke virker, bør vi nok tjekke dine kontoindstillinger?
Mine indstillinger, som virker er (kort fortalt) = pop3.mail.dk; port 110 (for modtag) og = (vigtigt) asmtp.mail.dk; port 587; sikkerhed: STARTTLS

mvh. mohafo

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 19. nov 2020 16:57

@mohafo

Dine indstillinger er ikke magen til dem, som YouSee opgiver på deres webside.
https://kundeservice.yousee.dk/mail/ops ... plysninger
Hilsen Jørgen

mohafo

Indlægaf mohafo » tors 19. nov 2020 17:14

Jørgen Rasmussen skrev: @mohafo

Dine indstillinger er ikke magen til dem, som YouSee opgiver på deres webside.

Det er jeg klar over, Jørgen, men det ændrer ikke på, at de virker fint!

Der er forskellige muligheder, men YouSee ændrer ofte på detaljer, måske som forsøg? F.eks. kan man bruge TDC i stedet for YouSee, og en anden port end 110, men hvad de anbefaler generelt ligger altså ikke helt fast. Jeg har ofte fået besked om at 'prøve' dit i stedet for dat o.s.v.. Den seneste ændring jeg fik var præcis STARTTLS på SMTP! Det er første gang jeg nogen sinde har haft noget at udfylde under SIKKERHED!

Jeg har brugt THB til mail i omkring 20 år med stor fornøjelse, men har i de seneste 3-4 år haft utallige problemer med at sende, som dog altid blev løst. det drejede sig oftest om kludder med log-in koder hos YouSee, og var særlig slemt her i 2018-2019, fordi de stadig laver om på diverse indstillinger. Fra Julen 2018 til 15. jan. 2020 havde jeg konstant massive problemer, men ikke siden da (har masser af eksempler på fejlmeldinger!).

Der er dog stadig mærkelige forhold, som de ikke kan gøre noget ved, f.eks. er min primære mailadresse (fra TDC's tid)kun eksisterende som et alias hos dem, og derfor står vores indbakke i min kones adresse, hvor den tidligere selvfølgelig stod i min (hun fik først en egen senere)!

mvh. mohafo

Lone

Indlægaf Lone » søn 22. nov 2020 15:39

Hej igen mohafo

Der er jo forskellige definitioner ift hvordan de to koder skal/kan laves - det skal man være kunde/logge ind for at vide, og jeg vil ikke skrive det her offentligt.

Hvis du er logget ind så fremgår det under mailindstillinger (ude til venstre) , "emails" - "skift kode" hvordan denne skal/kan sættes sammen. Som du kan se er det ikke samme der er gældende når laves web-loginkode. Jeg vælger IKKE at skrive det mere præcist i dette forum, da det kun vedrører folk der bruger den udbyder jo.

Jeg har tjekket opsætning i thunderbird og alt er præcist som foreskrevet både hos udbyder og ifølge mozillas side om opsætning hos den udbyder.

Jeg kan se hos postmaster at koden i fejlbeskeden IKKE er lig med den tekst der står i fejlbeskeden. Postmaster skriver at koden "550 5.7.1" betyder "authentication needed, relaying denied" - og at det "skyldes at der for søges at anvende en tjeneste der skræver login". Men som sagt er alt ok i opsætningen i thunderbird.

Meget besynderligt at selve fejlbeskeden der dukker op ved forsøg på at sende ikke matcher postmasters beskrivelse - men i stedet siger at "message considered spam" er årsagen ift den kode.

Min ip er tjekket og står ikke på nogen som helst spam-lister.

Jeg har ændret mine koder og tjekket at al opsætning i tordenfuglen matcher med både udbyders og mozillas anvisninger. Det virker stadig ikke - kan ikke sende noget som helst.

Så what to do...? Nogen der har andre forslag?

vh
Lone

mohafo

Indlægaf mohafo » søn 22. nov 2020 17:21

Hej igen Lone!

Jeg ville gerne lige have svar på de få spørgsmål:

1) Kan du logge på din web-mail? Det er helt nødvendigt, at du kan det.
2) Har du prøvet at anvende STRARTLS på SMTP? Og det hjalp ikke?
3) Har du tjekket, at der er overensstemmelse mellem den kode, du har stående i Thb og den, du bruger i web-mail? Er de ens?
4) Du kunne prøve at slette din SMTP-kode i Thb. Når du så prøver at sende, bliver du bedt om at indlæse din kode igen. Så har du mulighed for at prøve begge de koder, du bruger til YouSee (én ad gangen!).

Jeg har været ude for, at det ikke var mail-koden hos YouSee, der skulle bruges, men selve login-koden.

mvh mohafo

Lone

Indlægaf Lone » søn 22. nov 2020 18:45

Hej igen

som skrevet -

1. ingen problem med weblogin.

2. Alle opsætninger er korrekte - også på smtp.
følger denne:

og denne:
https://support.mozilla.org/da/kb/konto ... e#w_yousee

3. Nej de er ikke ens for det skal de ikke være - af sikkerhedsmæssige grunde (som jeg skrev tidligere i dag). Jeg følger her de anvisninger udbyder har givet mig -også mundtligt- ift dette.

- så derfor kan jeg desværre ikke bruge det du foreslår i pkt. 4.

Tak for indsparkene - men jeg må andre veje til løsning som det ser ud.

vh
Lone

Lone

Indlægaf Lone » søn 22. nov 2020 19:36

Hej igen igen

Har lige forsøgt opkald til kundesupport.

Alle opsætninger er ok.

Han mente flg.:
"når det er muligt at sende fra den ene mail de har sat som hovedmail på webmailen ( da de ændrede i webmailen ved overtagelsen fra tdc satte de en mailadresse som jeg iøvrigt kun anvender til helt specifikke sammenhænge op som "hovedmail") - så er der jo ikke sat spam-blokering på fra deres side. Derfor må problemet ligge hos THUNDERBIRD programmet."

(At opsætning med netop den specifikke mailadresse som hovedmail i thunderbird OGSÅ giver samme fejlmeddelelse - er fortsat uopklaret.....)

Han kan ikke forklare hvorfor fejlmeddelelsen der kommer er en tdc-meddelelse, og det eneste han synes var en løsning var at alle mailadresser i webmailen fik selvstændige indbakker på webserveren - og så kunne jeg jo logge på deres web hver gang jeg vil maile...... suk, suk og suk.......

Det er jo ikke et brugbart svar at skulle logge på til alle de info der ligger her om mine aftaler om alt muligt hos den udbyder, hver eneste gang jeg skal sende noget pr mail, - det er vist indlysende for enhver.

Så - hvordan kan de der laver thunderbird kontaktes - når jeg nu ikke kan sende email?

Er der nogen der har en fysisk adresse eller tlf.nummer til thunderbirds programudviklere?

vh
Lone

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 22. nov 2020 22:55

Hej Lone

Jeg ved ikke om jeg helt forstår dig, men hvis du har en mailkonto med et tilknyttet alias, som du bruger i Thunderbird, har du så angivet det rigtige brugernavn til den udgående server? Brugernavnet er vist en mailadresse hos YouSee. Måske skal der være overensstemmelse mellem mailadressen, du sender fra og brugernavnet til den udgående server.
Her er et tænkt eksempel, som måske kan give problemer: Du vi sende en mail fra en konto med mailadressen navn@eksempel.dk. Du prøver at sende mailen via den udgående server, som har brugernavnet navn1@eksempel.dk.
Det kan også være, at du har sat kontoen op i Thunderbird, så der er overenstemmelse mellem afsenderadresse og brugernavnet til den udgående server. Hvis det er tilfældet, skal der måske ikke være overensstemmelse mellem de to.

Jeg tvivler på, at du kan få en af udviklerne til at yde support. Hvid de gav sig i kast med det, ville de ikke have andet at lave.
Hilsen Jørgen

mohafo

Indlægaf mohafo » man 23. nov 2020 12:10

Lone skrev: Hej igen
Se nedenfor:

som skrevet -

1. ingen problem med weblogin.Godt, så har du altså 1 eller 2 koder, der virker!

2. Alle opsætninger er korrekte - også på smtp.
følger denne:
Nej, de er netop ikke korrekte! For os, der har kontoer fra tiden med TDC, er det langtfra sikkert, at de passer. Hvis jeg bruger de indstillinger, du henviser til, kan jeg hverken modtage eller sende mail!!! HAR LIGE TJEKKET!
og denne:
https://support.mozilla.org/da/kb/konto ... e#w_yousee

3. Nej de er ikke ens for det skal de ikke være - af sikkerhedsmæssige grunde (som jeg skrev tidligere i dag). Jeg følger her de anvisninger udbyder har givet mig -også mundtligt- ift dette.
Det forstår jeg ikke? Er det fordi du selv har ændret den ene (jeg har selvfølgelig også ændret koden til mail, så YouSee ikke kan se min inboks), men koden i Thb skal stadig være den samme, som eventuelt er ændret!?

- så derfor kan jeg desværre ikke bruge det du foreslår i pkt. 4.
Jo, det kan du da, du bestemmer jo selv, hvad koden skal være i Thb!

Tak for indsparkene - men jeg må andre veje til løsning som det ser ud.

vh
Lone

mvh mohafo
Senest rettet af mohafo man 23. nov 2020 12:33, rettet i alt 1 gang.

mohafo

Indlægaf mohafo » man 23. nov 2020 12:20

Jørgen Rasmussen skrev: Hej Lone

Jeg ved ikke om jeg helt forstår dig, men hvis du har en mailkonto med et tilknyttet alias, som du bruger i Thunderbird, har du så angivet det rigtige brugernavn til den udgående server? Brugernavnet er vist en mailadresse hos YouSee. Måske skal der være overensstemmelse mellem mailadressen, du sender fra og brugernavnet til den udgående server.
Her er et tænkt eksempel, som måske kan give problemer: Du vi sende en mail fra en konto med mailadressen navn@eksempel.dk. Du prøver at sende mailen via den udgående server, som har brugernavnet navn1@eksempel.dk.
Det kan også være, at du har sat kontoen op i Thunderbird, så der er overenstemmelse mellem afsenderadresse og brugernavnet til den udgående server. Hvis det er tilfældet, skal der måske ikke være overensstemmelse mellem de to.

Hej begge!
Blot for at nævne, at Jørgen har ret i navnespørgsmålet! Mit brugernavn i Thb-kontoen er ikke det samme, som jeg logger ind med hos YouSee, og det har netop tidligere voldt problemer, da de ikke mente, det kunne være rigtigt! Nu kan jeg i stedet så (sandsynligvis?) ikke ændre mit brugernavn (NB: som IKKE er en mailadresse!) hos YouSee, og jeg har i hvert fald ikke lyst til at prøve!

hilsen mohafo

Jeg tvivler på, at du kan få en af udviklerne til at yde support. Hvid de gav sig i kast med det, ville de ikke have andet at lave.

Lone

Indlægaf Lone » ons 25. nov 2020 18:13

Hej både Jørgen og mohafo

Tak for alle forslag. Jeg bliver nød til at stoppe dialogen her for jeg synes simpelthen ikke at det der nødvendigvis må spørges om og forklares og skrives, hører til i offentligt forum.

Det I skriver er ikke så ligetil at forstå og omsætte - dvs. det rejser spørgsmål og svar der ikke hører til i et offentligt forum, fordi det potentielt både kan gøre egne og andres opsætninger skrøbelige ift. hacking mv. Og det ønsker jeg simpelthen ikke at være medvirkende til.

Tak for hjælpen hertil.

vh
Lone

mohafo

Indlægaf mohafo » tors 26. nov 2020 11:17

Lone skrev: Hej både Jørgen og mohafo

Tak for alle forslag. Jeg bliver nød til at stoppe dialogen her for jeg synes simpelthen ikke at det der nødvendigvis må spørges om og forklares og skrives, hører til i offentligt forum.

Det I skriver er ikke så ligetil at forstå og omsætte - dvs. det rejser spørgsmål og svar der ikke hører til i et offentligt forum, fordi det potentielt både kan gøre egne og andres opsætninger skrøbelige ift. hacking mv. Og det ønsker jeg simpelthen ikke at være medvirkende til.

Tak for hjælpen hertil.

vh
Lone

Hej Lone!

Jeg forstår ikke dine betænkeligheder? Både Jørgen og jeg er helt klar over, at der her ikke skal omtales konkrete navne, koder, adresser m.v., og det er efter min opfattelse heller ikke sket.

Det gælder også svarene fra dig, og dine eventuelle svar på mine seneste spørgsmål. Du skal ikke oplyse koder, navne eller andet fortroligt, det er jo rene procedurer, vi taler om, som du selv skal gennemprøve derhjemme for at se, om noget kan hjælpe. Men det er min klare menig, at din YouSee-profil/kontoindstillinger er forkerte, da jeg ikke kan sende mail, hvis jeg bruger dine indstillinger!!!

Men det er helt op til dig, problemet er vel kun, at du ikke kan anvende dit mail-system, og det hjælper ikke at prøve en anden 'mailklient' (f.eks. Outlook). Du må så nøjes med web-mail.

NB: Jeg hjælper i fritiden mange lokale med div. IT-problemer, heriblandt også Thb, så hvis du på en eller anden måde kunne give mig en kontaktmulighed (telefon måske? Har du adgang til et ikke-privat nummer, jeg kunne ringe til?), kunne jeg skrive mail direkte til dig, så vi måske kunne få problemerne løst?

mvh mohafo