Thunderbird & Lightning » sort baggrund i de enkelte mails

Keld_M

sort baggrund i de enkelte mails

Indlægaf Keld_M » fre 20. nov 2020 18:56

Hej
Jeg har et kæmpe problem - min indbakke er normal med mørk skrift på hvid baggrund - men men på de enkelte mails er baggrunden sort -gælder også i indstillinger og tilføjelser - og teksten kan kun ses, hvis jeg laver en 'markering' af alt. I indstillinger og tilføjelser kan man intet se, så jeg er helt på herrens mark. Jeg kan dog godt skifte tema, men det ændrer kun på indbakken - ikke på de enkelte mails.
Jeg har selvfølgelig fået trykket på en eller anden indstilling, men kan ikke finde ud af at komme væk/tilbage til 'normalen'.
Hvad gør jeg? - jeg har version 78.5.0
På forhånd tak
Keld_M

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/86.0.4240.183 Safari/537.36 OPR/72.0.3815.320

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: sort baggrund i de enkelte mails

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 20. nov 2020 21:10

Hej Keld_M

Prøv følgende:
Åbn vinduet Indstillinger. Klik på "Generelt". Rul ned til afsnittet "Sprog og udseende". Klik på knappen "Farver". Det åbner vinduet Farver. Fjern fluebenet ud for "Anvend systemfarver". Vælg "Aldrig" i rullemenuen ud for "Tilsidesæt de angivne farver i indholdet og brug i stedet mine valg ovenfor".
Du kan selvfølgelig også vælge andre indstillinger i vinduet, hvis de passer dig bedre.
Hilsen Jørgen

Keld_M

Indlægaf Keld_M » fre 20. nov 2020 23:12

Hej Jørgen

Når jeg klikker på 'indstillinger' får jeg også et billede med sort baggrund, og der kan jeg ikke 'markere' eller på anden vis få teksten at
se, så det du'er ikke.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 21. nov 2020 12:07

Jeg ved ikke, hvordan dit problem er opstået, og det er ikke nemt at rette, når du ikke kan læse siderne med Thunderbirds indstillinger, men jeg har et forslag til, hvordan du måske kan løse det.

Det er muligt at redigere i filen, der indeholder de indstillinger, du har fået ændret, så du har samme forgrunds- og baggrundsfarve. Det er dog ikke noget, jeg lige vil anbefale, at man gør. Det er også muligt at lave en ekstra fil, der indeholder indstillingerne. Indstillingerne i den fil vil så have forrang over de nuværende indstillinger. Det betyder også, at hvis du efterfølgende vil ændre på standardindstillingerne for farve, kan du ikke gøre det i Thunderbirds indstillinger.

Du skal lave en tekstfil i programmet Notesblok (ikke MS Word eller lignende). Filen skal hedde user.js. Da jeg ikke ved præcist, hvilke farveindstillinger du har valgt pt, skal filen indeholde følgende linjer:

Kode: Vælg altuser_pref("browser.display.use_system_colors", false);
user_pref("browser.display.document_color_use", 1);
user_pref("browser.display.background_color", "#FFFFFF");

Vær sikker på, at filen har det rigtige navn. Windows skjuler som standard filendelser for kendte filtyper. Det betyder, at filen kan se ud til at hedde user.js, men reelt kan hedde user.js.txt. (Du kan sætte Windows til at vise filendelser for alle filtyper).

Filen skal anbringes i Thunderbirds profilmappe. Den kan du finde via fanebladet "Teknisk information", som skulle være til at læse, da det er muligt at markere al tekst på siden med tastaturgenvejen Ctrl+A.

Klik på menuknappen i Thunderbird, klik på "Hjælp", og klik så på "Teknisk information". Det åbner fanebladet Teknisk information. Marker teksten på siden med tastaturgenvejen Ctrl+A. Klik på knappen "Åbn mappe" ud for "Profilmappe". Det åbner Thunderbirds profilmappe. Afslut Thunderbird.

Tag en sikkerhedskopi af filen prefs.js fra mappen, du lige åbnede. Læg filen user.js i mappen. Start Thunderbird.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » lør 21. nov 2020 18:54

Hej Jørgen
Synes ikke lige, at det ligner noget, sådan en som mig tør kaste sig over - så går det bare helt galt. Prøvede for et par dage siden at køre 'exe'filen' igen (med rystende hånd) det hjalp bare ikke.
Kan man ikke downloade en udgave, der ligesom 'nulstiller' de ændringer, man har lavet, så man ligesom starter fra scratch?
Mvh
Keld

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 21. nov 2020 22:12

Hej Keld

Min vejledning ser måske lidt skræmmende ud, men det er den mest sikre måde, at få løst dit problem på.

Det er muligt at lave en ren installation af Thunderbird, men du mister kontakterne i din adressebog, kontoindstillinger, mails, der ikke er fra en IMAP-konto, meddelelsesfiltre osv.

Min vejledning består måske af to dele, der er uvante for dig:
1. Åbn Thunderbirds profilmappe.
2. Lav en fil.

Prøv først at se, om du kan åbne profilmappen, som jeg har beskrevet det i ovenstående indlæg.
Hilsen Jørgen

Keld_M

Indlægaf Keld_M » lør 21. nov 2020 22:49

Det lykkedes tilsyneladende fint -

prøver resten i morgen