Firefox » Generelt spørgsmål

Ehpoulsen

Generelt spørgsmål

Indlægaf Ehpoulsen » man 16. aug 2021 21:25

Hej med jer!

Allerførst så håber jeg, at jeg skriver det rette sted. Ellers må man gerne flytte mit spørgsmål til det korrekte sted.

Mit spørgsmål omhandler datahåndtering og datasikkerhed. Jeg har gennem mange år brugt Google Chrome uden bekymringer, indtil for nyligt hvor en ven gør mig opmærksom på, at Google indsamler al data om min adfærd, priser tilpasses på hjemmesider og jeg generelt ikke kan vide, hvordan mine data og dermed min adfærd håndteres.

Først tænkte jeg, at han måtte tage sølvpapirshatten af og drikke lidt koldt vand. Men nu har jeg hørt lignende synspunkter/påstande fra andre, hvorfor jeg nu er i tvivl.

Jeg kan google mig til, at Firefox er skabt af nonprofit-organisationen Mozilla Foundation, der kæmper for et sundt internet for alle.

Kan nogen bekræfte mig i, at mine data håndteres mere sikkert i en Firefox browser, eller er det utopi at tro på, at mine data ikke sælges til højstbydende?

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_5) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/92.0.4515.131 Safari/537.36

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Generelt spørgsmål

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 18. aug 2021 13:15

Mozilla sælger ikke data om brugerne. Hvis du ikke allerede har læst om Mozillas forhold til privatliv og data, så kan du læse mere her: https://www.mozilla.org/da/privacy/faq/

Mange websteder benytter teknologier til at spore brugernes færden på nettet. Firefox indeholder bl.a funktionen "Udvidet beskyttelse mod sporing" og Total Cookie Protection
Hilsen Jørgen

Ehpoulsen

Re: Generelt spørgsmål

Indlægaf Ehpoulsen » søn 22. aug 2021 20:24

Tak for svaret Jørgen! Det var også de antagelser, jeg havde på forhånd. Så det er dejligt at få bekræftet fra mere pålidelig side og ikke blot venner og bekendte.

Jeg har siden påbegyndt en flytning væk fra Chrome, sådan at alle mine bogmærker flyttes med osv.