Thunderbird & Lightning » Gendan profil på en udgået mailadresse

Denras

Gendan profil på en udgået mailadresse

Indlægaf Denras » ons 5. jan 2022 10:58

Jeg har brugt en nu nedlagt mailadresse fra udbyder (dr@ishoejby.dk) på Thunderbird og vil nu se dem. Når jeg vil åbne Thunderbird bedes der om opsætning som ikke kan godkendes da mailadresse/udbyder ikke længere eksistere. Jeg har backup profiler fra 2021, som kan hentes ind men jeg får ikke lov til at komme ind i selve Thunderbird. Hvordan får jeg adgang til min profil så jeg kan se de gamle mail?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/96.0.4664.110 Safari/537.36

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Gendan profil på en udgået mailadresse

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 7. jan 2022 12:06

Hej Denras

Hvis du ikke længere kan se dine hentede mails fra din tidligere udbyder i Thunderbird, men har en backup af din profilmappe, kan du genskabe diverse mailmapper fra backuppen.
Dine mails placering i backuppen afhænger af, om der var tale om en IMAP-konto eller en POP-konto.
Hvilken mappe har du taget backup af? Giv mig navnet på mappen, så kan jeg nemmere forklare, hvordan du finder dine mails.
Hilsen Jørgen

Denras

Indlægaf Denras » søn 9. jan 2022 09:05

Hej Jørgen
Jeg har taget en backup, hvor filen hedder:
Thunderbird 91.0.3(da)-2021-09-21.pcv

Der var tale om en POP3 konto.

Jeg har taget en backup af alle mine mail som lå i en del forskellige mapper.

Hvis jeg har misforstået noget må du endelig sige til, jeg er desværre ikke den store IT nørd :-).

Vh Dennis

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 9. jan 2022 13:32

Hej Dennis

Det ser ud til, at du har taget en backup med programmet MozBackup. Hvis du genindlæser backuppen med MozBackup, overskrives din nuværende profil. Så det er nok ikke en brugbar metode.
I stedet skal du udpakke en kopi af din backup, omdøbe nogle af filerne fra din mailkonto i kopien af backuppen, og importere dem til til "kontoen" Lokale mapper i Thunderbird ved hjælp af udvidelsen ImportExportTools NG.

Sådan gør du:
Sæt først din Windows til at vise filtypenavne for kendte filtyper.
Tag en kopi af din backup. Dele at kopien skal du importere. Den gamle backup beholder du som backup.
Omdøb kopien af din backup, så filendelsen bliver ændret fra .pcv til .zip. Lav en ny mappe på dit skrivebord. Kald den Import. Udpak indholdet af din omdøbte backup til mappen Import.
I mappen Import skal du åbne mappen Mail. Åbn så mappen, der har samme navn som mailserveren, som dine gamle mails kom fra.
I mappen, du lige åbnede, skal du omdøbe filerne, der ikke har en filendelse, så Inbox kommer til at hedde 1Inbox, Sent kommer til at hedde 1Sent og Archives kommer til at hedde 1Archives osv. Hvis mappen indeholder mapper (fx en mappe, der hedder Archives, skal de også have tilføjet et 1-tal forrest i navnet.

Start Thunderbird. Klik på menuknappen i Thunderbird og vælg "Tilføjelser og temaer". Det åbner fanebladet Tilføjelser i Thunderbird. Skriv ImportExportTools NG i søgefeltet på siden, og tryk på Enter-tasten. Klik på knappen "Føj til Thunderbird".

Højreklik herefter på "Lokale mapper" i mapperuden til venstre i Thunderbird, og vælg "ImportExportTools NG -> Importer mbox-fil". Det åbner en dialogboks. Vælg mulighed nr. 2 i dialogboksen. Klik på "OK". Klik dig frem til mappen med de omdøbte filer. Markér alle filerne (ikke mapperne), hvis navne begynder med 1. (Du kan holde Ctrl-tasten nede for at markere de ønskede filer.) Klik på "Åbn".
Nu skulle "kontoen" Lokale mapper indeholde de importerede mapper og undermapper, hvis der var nogen.
Hilsen Jørgen

Denras

Indlægaf Denras » man 10. jan 2022 09:08

Hej Jørgen

Kæmpe tak for din hjælp og den udførlige vejledning.

Det er korrekt at jeg har taget en backup med MozBackup og rent faktisk har jeg forsøgt at indlæse den gamle profil og været indstillet på at overskrive eventuel nuværende profil. Problemet er, at selv om jeg er indstillet på at overskrive eksisterende profil så kommer den gamle profil ikke ind i Thunderbird.

Kan det være fordi min gamle profil relaterer sig til en mailadresse jeg havde hos KabelPlus og som jeg nu ikke længere har som mailleverandør?

Vh
Dennis

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 10. jan 2022 09:42

Hej Dennis

Jeg tvivler på, at problemet med at indlæse din gamle backup har noget at gøre med din tidligere mailudbyder. Men der er ikke blevet udviklet på MozBackup i ca. 10 år.
Hilsen Jørgen

Denras

Indlægaf Denras » tirs 11. jan 2022 13:21

Hej Jørgen

Vil lige opdatere dig med, at jeg har fulgt din vejledning og det er rent faktisk lykkedes mig, at genskabe de mail som jeg eftersøgte :-). Derfor endnu en gang stor tak for din hurtige og fyldestgørende vejledning.

Vh
Dennis

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 11. jan 2022 13:31

Hej Dennis

Tak for tilbagemeldingen.
Hvis du har brug for at rydde lidt op efter importen, kan du flytte dine mails fra mapperne (der starter med 1) til andre mapper. Hvis du efterfølgende vil slette en eller flere af de tomme mapper, der starter med 1, skal du højreklikke på dem og vælge "Slet mappe". Så flyttes de til mappen Papirkurv. Du kan derefter højreklikke på Papirkurv og vælge "Tøm papirkurv".
Hilsen Jørgen