Firefox » Seneste opdatering

Knitter

Geografisk sted: Holstebro

Seneste opdatering

Indlægaf Knitter » ons 23. okt 2019 11:28

Efter seneste opdatering kan jeg ikke længere åbne et nyt faneblad. "+" er halvt skjult bag det første faneblad.
Hvordan fører jeg FF tilbage til den tidligere version?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:70.0) Gecko/20100101 Firefox/70.0
Vedhæftede filer
firefox-2.JPG
firefox-2.JPG (20.72 KiB) Vist 771 gange

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Seneste opdatering

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 23. okt 2019 11:36

Det er sikkert dit tema og/eller dine ændringer i userchrome, der driller. Prøv at skifte til det almindelige tema for at se, om det hjælper.

Under alle omstændigheder kan du altid åbne et nyt faneblad med tastaturgenvejen Ctrl+T.
Mvh. Kim

Knitter

Indlægaf Knitter » ons 23. okt 2019 11:54

Tak for genvejen. Den er brugbar.
Jeg har prøvet at deaktivere alle extensions og genstarte FF. Det hjalp ikke.
Ved samme lejlighed opdagede jeg, at der ikke er en dansk version af den seneste opdatering.
Mit tema:
Vedhæftede filer
firefox-3.JPG
firefox-3.JPG (25.28 KiB) Vist 766 gange

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 23. okt 2019 12:08

Hvis du har fået opdateret til en version på et andet sprog, så har du sikkert et sikkerhedsprogram, der har opdateret for dig. Nogle af dem kan ikke finde ud af at opdatere til det rigtige sprog. Du kan læse om det problem og finde en løsning på det i denne artikel:
https://support.mozilla.org/da/kb/firef ... fter-sprog

Jeg tror dog ikke, at det vil løse problemet med den halvskjulte knap, men prøv lige først at tjekke, om problemet også er der med den danske version.
Mvh. Kim

Knitter

Indlægaf Knitter » ons 23. okt 2019 14:17

Ændrede sproget via indstillinger. Det ændrede ikke på den halvt skjulte knap.
Jeg har hverken Heimdal eller Avast.
I FF's indstillinger er den sat til at opdatere automatisk. Men der har været mange tidligere opdateringer, og de har ikke ændret sproget.
Jeg bruger Win.7 og Bullguard.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 23. okt 2019 14:39

Bruger du en tilrettet userchrome-fil til at ændre på brugerfladen? Jeg kan se, at du har buede faneblade, og dem kan man vist kun få via userchrome-filen. Jeg vil i så fald tro, at problemet med den halvt skjulte knap skal løses i userchrome.
Mvh. Kim

Knitter

Indlægaf Knitter » ons 23. okt 2019 14:54

Der må jeg blive dig svar skyldig. Jeg ved ikke, hvad userchrome er.
Dengang, da fanebladene blev ændrede til de grimme firkantede nogen, da var der en mulighed for at ændre dem til som de var før, og det gjorde jeg. Jeg husker ikke hvordan.
Gad vide, om andre har samme problem. :-)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 24. okt 2019 06:28

userchrome er en fil, man har liggende i sin profil, og den gør det muligt at ændre på udseendet i Firefox. I gamle dage kunne en udvidelse ændre på udseendet, men det tillades ikke længere. Du har nok hentet en userchrome-fil i sin tid for at få de kurvede faneblade tilbage. Jeg bruger også sådan en, fordi jeg synes, de firkantede faneblade er grimme.

Jeg ved ikke, om jeg er skrap nok til at kunne tilrette koden i din userchrome-fil, men inden vi tænker på den slags, ser jeg lige på dit skærmbillede, at du har en knap med et plus på til venstre for fanebladet på dit billede. Den skulle vel ikke åbne et nyt faneblad?

Nedenstående er til mig selv eller andre der skal hjælpe, ignorer det.
https://github.com/wilfredwee/photon-australis
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 24. okt 2019 07:25

Tilføjelse med hensyn til sprogændringen: Du har åbenbart på et tidspunkt fået installeret den engelske version af Firefox, og du har så fået tilføjet en dansk sprogpakke. Et skift kan i så fald ske, hvis sprogpakken ikke er blevet opdateret samtidig som Firefox.

Hvis du ikke har brug for at kunne skifte til en engelsk Firefox, så kan du i stedet installere den danske version, så skulle den forblive på dansk. Du kan hente den danske Firefox her:
https://www.mozilla.org/da/firefox/
Det skulle ikke være nødvendigt at afinstallere den nuværende version først.
Mvh. Kim

Knitter

Indlægaf Knitter » tors 24. okt 2019 12:04

Kim Ludvigsen skrev: --ser jeg lige på dit skærmbillede, at du har en knap med et plus på til venstre for fanebladet på dit billede. Den skulle vel ikke åbne et nyt faneblad?

Den åbner et nyt vindue. Jeg ved ikke, hvorfor den er der, for selv om jeg har to skærme, så har jeg ikke brug for 2xFF.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 24. okt 2019 12:10

Knappen er en del af Firefox' forskellige knapper. Den vises vist ikke som standard, men kan tilføjes via Firefox-menuen -> Tilpas.
Hilsen Jørgen

Knitter

Indlægaf Knitter » tors 24. okt 2019 12:52

Forsøgte at finde userchrome på min computer, men det kunne jeg ikke.
Så fik jeg en mistanke. For nogle år siden byggede jeg en ny PC, og da jeg geninstallerede Harddisken, så har jeg måske ikke fået userchrome med over.
Kan det være sådan noget?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 24. okt 2019 13:12

Hvis du vil se, om du har filen userChrome.css i din Firefox-profil, så gør følgende:
Klik på menuknappen i Firefox og vælg 'Hjælp' -> 'Teknisk information'. Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet 'Programinfo' på siden 'Teknisk information'. Kan du se en mappe med navnet chrome i mappen, du lige åbnede? Hvis du kan, så åbn mappen. I mappen chrome skulle filen userChrome.css ligge, hvis det er den, der giver din Firefox runde hjørner på fanebladene.
Hilsen Jørgen

Knitter

Indlægaf Knitter » tors 24. okt 2019 13:54

Hej Jørgen
Den var ikke dër, men jeg har 3 profiler i appdata >roaming >mozilla >firefox >profiles. Dër ligger userChrome.css. Filen er fra d.24.04.2018.
Jeg fjernede ikonet foran fanebladet, men der er stadig en tom plads før fanebladet

Queen

Indlægaf Queen » fre 25. okt 2019 08:07

Jeg har lige opdateret til sidste version og har samme problem som Knitter, med "X" som er gemt som på i Knitters indlæg og derfor ikke kan bruges (min opdatering er dog stadig på dansk)- så mon ikke der er et problem et eller andet sted med den opdatering ??

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 25. okt 2019 11:13

Queen skrev: Jeg har lige opdateret til sidste version og har samme problem som Knitter, med "X" som er gemt som på i Knitters indlæg og derfor ikke kan bruges (min opdatering er dog stadig på dansk)- så mon ikke der er et problem et eller andet sted med den opdatering ??

Har du også buede faneblade?
Hilsen Jørgen

Queen

Indlægaf Queen » fre 25. okt 2019 15:58

Jørgen Rasmussen skrev:
Queen skrev: Jeg har lige opdateret til sidste version og har samme problem som Knitter, med "X" som er gemt som på i Knitters indlæg og derfor ikke kan bruges (min opdatering er dog stadig på dansk)- så mon ikke der er et problem et eller andet sted med den opdatering ??

Har du også buede faneblade?
ja (windows 7)

Knitter

Indlægaf Knitter » lør 26. okt 2019 12:01

Kunne denne tomme plads foran fanebladet ikke tyde på, at det er koden, det er galt med?
Vedhæftede filer
firefox-4.JPG
firefox-4.JPG (12.62 KiB) Vist 587 gange

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 27. okt 2019 04:55

Ja, det er sandsynligvis koden, det er galt med - men ikke koden i Firefox, det er koden, der laver de buede faneblade, som der er noget galt med. Problemet kan være opstået, fordi koden er lavet til en ældre Firefox, og nu ikke længere virker optimalt.

I har sikkert begge fået indsat den samme kode i filen userChrome.css.

Kniter, jeg forstår ikke, hvad du skriver her:

Den var ikke dër, men jeg har 3 profiler i appdata >roaming >mozilla >firefox >profiles. Dër ligger userChrome.css. Filen er fra d.24.04.2018.

Hvor helt præcist ligger din userChrome.css?

Jørgens beskrivelse til at finde userChrome.css skulle gerne finde den - filen skal nemlig ligge på den placering for at virke. Og I bør begge have filen på den placering, for ellers ville I ikke have buede faneblade.

Hvis I finder userChrome.css, så prøv at omdøbe den til userChrome.css-gammel. Genstart så Firefox. Nu vil de buede faneblade sikkert være erstattet af firkantede faneblade, og plus-knappen skulle gerne være fuldt synlig.

I så fald har I fået bekræftet årsagen til problemet. Næste skridt er så at få erstattet den fejlagtige kode i filen, det kan vi vende tilbage til, når I har fundet og omdøbt filen.
Mvh. Kim

Queen

Indlægaf Queen » søn 27. okt 2019 07:52

Kim jeg har lige prøvet efter Jørgens henvisning,
Jeg har ikke noget der hedder nøjagtigt som Jørgen skriver, mit ser sådan ud
screenshot.13.jpg

når jeg åbner så ser det sådan ud - og her finder jeg ikke den fil som der nævnes
screenshot.11.jpg

inden under denne er der kun en masse tegn :-)

Hvad gør jeg forkert ???

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 27. okt 2019 08:46

Jeg kan ikke se det ud fra dit skærmbillede nummer to, om du har åbnet mappen chrome - men du har filen userChrome.css på dit billede. Din Windows skjuler filtypen, så du ser ikke filtypen (.css).

Prøv at omdøbe filen userChrome til noget andet, fx gammel-userChrome. Genstart så Firefox og tjek, om de buede faneblade forsvinder og om plus-knappen bliver fuldt synlig.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 27. okt 2019 10:12

Løsning til Knitter og Queen (og andre som render ind i problemet).

Første skridt er som tidligere skrevet at få fundet filen userChrome.css - evt. blot userChrome, hvis jeres styresystem skjuler filtypen.
Omdøb filen og genstart Firefox, hvis de buede faneblade forsvinder, er det den rigtige fil, I har fundet og omdøbt.

Næste skridt er at erstatte filen med en anden, hvor koden virker:
Opret en ny fil i samme mappe som den omdøbte fil. Giv den nye fil navnet userChrome.css.
Åbn filen med Notesblok eller en lignende tekst-editor - ikke Word eller et andet avanceret skriveprogram.
Gå ind på denne side:
https://raw.githubusercontent.com/wilfr ... -light.css
Kopier alt indhold på siden med tastaturgenvejen Ctrl+A.
Indsæt det kopierede i den tomme userChrome-fil, og gem filen.
Genstart Firefox.

I skulle nu atter have buede faneblade, og plus-knappen skulle gerne være synlig.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 27. okt 2019 10:37

@Kim

Der er en bruger, der har i oprettet et issue vedrørende +-knappen efter den seneste opdatering af koden, så jeg regnede ikke med, at den var opdateret. https://github.com/wilfredwee/photon-au ... /issues/80

Bemærk også, at der er forskellig kode alt efter hvilket tema, man bruger i Firefox.
Kims link er til brugere, der bruger Lyst tema i Firefox.
Dette er koden til brugere, der bruger temaet Standard i Firefox: https://raw.githubusercontent.com/wilfr ... efault.css
Dette er koden til brugere, der bruger temaet Mørkt i Firefox: https://raw.githubusercontent.com/wilfr ... e-dark.css

Jeg tjekker koden på en Windows-computer senere i dag.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 27. okt 2019 10:56

Jeg tjekkede github-koden, og den virkede fint her. Men jeg må erkende, at min Firefox er mærket af den kommende Halloween - det spøger i den. Så måske det har været et tilfælde, at github-koden virkede.

Spøgeriet:
Jeg bruger en anden kode til buede faneblade, og min plus-knap var synlig. Men da jeg åbnede et ekstra vindue, var knappen halvt skjult i det nye vindue.

Efter at have testet koden fra github, skiftede jeg tilbage til min egen userChrome-kode, og nu var knappen halvt skjult i alle vinduer, jeg åbnede. Det vil sige, efter at have brugt browseren lidt, flyttede knappen af sig selv ud på sin synlige plads.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 27. okt 2019 11:22

Jeg har testet koden i Firefox Windows 8 med Firefox-temaet Standard, og det ser ud til at virke. +-knappen er helt synlig. Der er dog et problem med fastgjorte faneblade og knappen < til at rulle mellem fanebladene. Så vidt jeg husker, er det ikke et nyt problem.
Hilsen Jørgen

Queen

Indlægaf Queen » søn 27. okt 2019 21:21

Puha, jeg er godt nok på glat is nu,
det kan da undre mig hvis der er kun Knitter og jeg - der har dette problem af alle Firefox brugere :roll:

Kim har testet og har/ser "spøgelser" :)

Jørgen har efter en masse krumspring fået en virkning og testet på win 8 !!!

Så nu sidder jeg her med Win7 og det hele virker uoverskueligt - jeg er helt på herrens mark :shock:

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 27. okt 2019 21:36

Det er ikke alle Firefox-brugere, der har problemet. Det er kun nogle af dem, der har lavet en ændring, så de har buede faneblade. Langt de fleste har ikke lavet den ændring.

Det fungerer helt på samme måde i Windows 7 som i 8'eren og 10'eren. Og for den sags skyld også i Linux, som jeg bruger. Så kom tilbage fra mark-besøget og prøv at følge den tidligere beskrevne fremgangsmåde.

Altså:
Omdøb userChrome-filen til gammel-userChrome.
Genstart Firefox for at se, om de buede faneblade forsvinder.
Opret i så fald en ny tom fil, og giv den navnet userChrome.css.
Kopier koden fra en af de sider, som Jørgen og jeg har linket til, og indsæt koden i den tomme fil.
Genstart Firefox, og alt skulle nu virke.
Mvh. Kim

Knitter

Indlægaf Knitter » søn 27. okt 2019 21:57

Det fungerede for mig, jeg er nu tilbage til hvor jeg var før opdateringen.
Efter at have omdøbt den gamle fil, kopierede jeg filen fra GitHub over i Notebook++, omdøbte den fra new1 til Userchrome.css, og gemte den i mappen Chrome, startede FF, og det virker perfekt.

Tak for hjælpen.

Queen

Indlægaf Queen » søn 27. okt 2019 22:44

Kim - så kom jeg tilbage fra markvandringen og klar til din simple forklaring :D

"Omdøb userChrome-filen til gammel-userChrome"
Ændret til userChrome-old

"Genstart Firefox for at se, om de buede faneblade forsvinder"

Der er nu nogle grimme faneblade, men X kan bruges nu - funktionalitet frem for skønhed 8-)

"Opret i så fald en ny tom fil, og giv den navnet userChrome.css"
Skal jeg det hvis det virker ?????

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 27. okt 2019 23:26

Queen, hvis du kan leve med de grimme faneblade, behøver du ikke gøre mere. Hvis du vil have de pæne, buede faneblade tilbage, skal du bare have kopieret koden over i en fil med navnet userChrome.css. Det er ikke så svært, som man måske kan tro.

Jeg har nok gjort det lidt sværere end nødvendigt med omdøbning og oprettelse af en ny fil. Reelt kunne du/I også bare have slettet indholdet i userChrome-filen og så kopieret den nye kode over i filen. Men så ville I ikke have en backup af den gamle kode, hvis noget drillede.

Bemærk, at Firefox skal genstartes, efter userChrome-filen er blevet oprettet/ændret, før det får effekt.
Mvh. Kim