Thunderbird & Lightning » Thunderbird kan ikke se profiler

Peter Herstoft

Thunderbird kan ikke se profiler

Indlægaf Peter Herstoft » fre 23. jul 2021 15:56

Jeg har kopieret min Thunderbird-profil til "samme" placering på min nye PC efter vejledningerne på Thunderbirds supportsider. Når jeg derefter installerer Thunderbird 78.12.0, laver den en ny profil i stedet for at bruge den gamle og vil have mig til at konfigurere en ny konto. Ny og gammel profil ligger i samme mappe, så den gamle må være rigtigt placeret.

Hvorfor?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/92.0.4515.107 Safari/537.36 Edg/92.0.902.55

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird kan ikke se profiler

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 23. jul 2021 16:57

Hej Peter

Er det denne vejledning, du har fulgt? https://support.mozilla.org/en-US/kb/mo ... w-computer

Hvis du kopierer mappen, der hedder Thunderbird, burde Thunderbird starte med din gamle profil. Den mappe indeholder din profilmappe.

En anden måde, at finde mappen på:
Afslut Thunderbird.
Tryk på Windows-tasten + R. Det åbner dialogboksen "Kør". Skriv %APPDATA% og tryk på Enter-tasten. Det åbner en mappe.
Kopiér mappen Thunderbird i mappen, du lige åbnede.
Indsæt mappe samme sted på din nye PC.
Hilsen Jørgen

Peter Herstoft

Indlægaf Peter Herstoft » fre 23. jul 2021 17:30

Hej Jørgen,

Nej, jeg fulgte den på den danske supportside. Men da jeg opdagede den engelske, prøvede jeg at åbne profilmappen som beskrevet, men der får jeg den nye (tomme) profil, som Thunderbird har lavet.

Er meningen, at jeg skal kopiere data fra den gamle profil ind i den nye og så køre videre med de gamle data under det nye profilnavn?

Og hvad med den ekstra profil, Thunderbird laver? Jeg har jo kopieret hele Thunderbird-mappen fra den gamle PC, hvor der også var en "ekstra" profil.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 23. jul 2021 17:58

Hvis Thunderbird startede op med den rigtige profil på din gamle PC, vil den også starte op med den rigtige profil på din nye PC.

Det burde ikke være et problem med en "tom" profil.
Hilsen Jørgen

Peter Herstoft

Indlægaf Peter Herstoft » fre 23. jul 2021 18:14

Når jeg installerer Thunderbird efter at have kopieret Thunderbird-mappen til den nye PC, vil den have at jeg konfigurer en mailkonto. Det gør jeg så ikke, men den laver alligevel en ny profil ved siden af den gamle profil, altså i den Thunderbird-mappe, jeg har flyttet fra den gamle PC. Når jeg så prøver at finde profilen ved at gå via 'Teknisk information' viser den den nye profil, hvor der jo ingen information er.

Lidt historik: Oprindelig havde jeg læst vejledningen og installerede Thunderbird, MEN jeg havde glemt at kopiere min kopi af Thunderbird-mappen til den nye PC - jeg troede, jeg havde gjort det, men... Jeg afinstallerede så Thunderbird, kopierede Thunderbird-mappen ind, men samme resultat ved geninstallation. Jeg gik så tilbage til gendannelsespunktet, som jeg da havde husket at lave, fjernede alt andet Thunderbird-relateret, jeg kunne finde, og startede helt forfra. Men jeg kan stadig ikke få Thunderbird til at bruge den gamle profil.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 23. jul 2021 18:42

Når man starter Thunderbird første gang efter at have installeret programmet, oprettes mappen Thunderbird i mappen %APPDATA%. Når man flytter Thunderbird-mappen fra den gamle PC, skal Thunderbird-mappen fra den gamle PC erstatte den Thunderbird-mappe, der blev oprettet på den nye PC, da man installerede/startede programmet første gang.
Når Thunderbird vil have dig til at konfigurere en ny mailkonto, er det enten fordi den ikke kan finde den "gamle" profil, eller fordi, du oprettede en ny profil på den "gamle" PC inden, du kopierede mappen til den nye PC.

På siden "Teknisk information" står den about:profiles næsten nederst i afsnittet Programinfo. Klik på about:profiles. Det åbner siden Om profiler. Der kan du se dine profiler og skifte til en anden profil.
Hilsen Jørgen

Peter Herstoft

Indlægaf Peter Herstoft » fre 23. jul 2021 18:45

OK, jeg prøver. Foreløbig tak.

Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf Karl Erik » fre 23. jul 2021 20:13

Hvis du lukker Thunderbird, trykker Windows-tast+R, skriver "Thunderbird -p" (uden anførselstegn), så åbner en menu hvor du kan se de profiler Thunderbird kan se.
Karl Erik

Peter Herstoft

Indlægaf Peter Herstoft » lør 24. jul 2021 15:32

Hej Karl Erik,

Tak for tippet. Desværre kan Thunderbird - også der - kun se de(n) nye profil(er), den har lavet ved installationen. Men der var også et par indstillinger, som er gode at kende.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 24. jul 2021 16:11

Gad vide om du overhovedet har en brugbar profil. Hvis du har, men Thunderbird af en eller anden grund ikke kan se den, kan du prøve at bytte rundt på profilnavnene.

Når du åbner profilmanageren, som beskrevet af Karl Erik, så peg på den profil, Thunderbird kan se. Det skulle frembringe et "tooltip", så du kan se, hvad profilmappen hedder. Fx "tilfældige_tegn.default". Afslut profilmanageren.

Tryk på Windows-tasten + R. Skriv %appdata%\Thunderbird\Profiles og tryk på Enter-tasten. Det skulle åbne mappen Profiles. Hvis du kan se to mapper, hvor den ene er den, du så i tooltippet i profilmanageren, kan du prøve at bytte rundt på navnene på de to profilmapper.
Hilsen Jørgen

Peter Herstoft

Indlægaf Peter Herstoft » lør 24. jul 2021 16:57

Hej igen,

Det ser ud til, at jeg fik løst problemet. Umiddelbart ser det ud til, at Thunderbird nu fungerer, som det skal.

Noget tyder på, at jeg ikke har været omhyggelig nok helt i begyndelsen, da jeg ikke har kopieret hele Thunderbird-mappen men kun profilmapperne til den nye PC.

Jeg gjorde så, som der står i den engelske vejledning, og fjernede de gamle profiler, startede Thunderbird og lukkede den igen. Så kopierede jeg den gamle Thunderbird-mappe ind og valgte at overskrive de eksisterende data (Thunderbirds nydannede). Overskrivningen gælder kun filer med sammenfaldende navne, så den nye profil slettede jeg manuelt. Da jeg startede Thunderbird igen, var mine gamle mails og indstillinger der.

Jeg siger tusind tak for hjælpen, den var uvurderlig. Jeg vender tilbage, hvis der skulle dukke noget op, der alligevel ikke er, som det plejer.

Der har været nogle distraherende elementer i processen. Udover et nyt styresystem (Win 10 i stedet for 7) er den nye version af Thunderbirds grafiske udtryk også meget anderledes, og endelig var der stress-situationen med, om jeg kunne få mine data ud af den gamle PC, som havde fået et problem. Det ser det ud til med hiv og sving. Desuden var det forvirrende, at den danske vejledning for flytning af Thunderbird til en ny computer skriver, at man skal flytte profilerne først og installere programmet derefter, mens den engelske vejledning vil have det modsat.

Endnu en gang tak!

M.v.h.
Peter Herstoft