Thunderbird & Lightning » Kan ikke hente / sende mails.

Thorvald

Geografisk sted: Esbjerg, Danmark

Kan ikke hente / sende mails.

Indlægaf Thorvald » man 13. jun 2022 05:57

Dette issue ligner en del det i tråden fra "Vikarinden" (viewtopic.php?f=2&t=13627).

Det er min far der har dette lignende problem på sin computer. Jeg prøvede at hjælpe ham igår over teamviewer, men jeg kunne ikke finde ud af det, lige meget hvad vi prøvede. Han kan heller ikke sende mails (testede med at sende en mail til mig selv). Efter 1 times tid opgav vi.

Han har åbenbart ikke modtaget nogen mails siden ca. d. 2. juni. Da vi var i tvivl om hvad adgangskoden skulle være gik vi ind på hans gmail i webbrowser (det var først senere jeg fandt ud af at man kunne se adgangskoden i Thunderbird). Men så prøvede vi at lave en ny adgangskode der i gmail - og så at skrive den ind i den "boks" som Thunderbird kom op med, når vi forsøgte at hente mails. Men lige meget hjalp det. Forsøgte også at se efter om serverindstillingerne var rigtige og prøvede at ændre noget efter en anvisning jeg fandt på gmail. Men det hjalp heller ikke.

Så hvordan får man Thunderbird til at hente og sende mails igen? Hvad skal server indstillingerne præcist være (hvis nu jeg har lavet kuk i det)?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/102.0.0.0 Safari/537.36
Med de venligste hilsener
Thorvald

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke hente / sende mails.

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 13. jun 2022 09:23

Hej Thorvald

Google har ændret på login-kravene pr 30 maj. Det kan være derfor, at din far ikke har kunnet hente og sende mail siden begyndelsen af juni. https://support.google.com/accounts/ans ... ur-account

Man skal nu bruge OAuth2 som godkendelsesmetode. En opdatering af Thunderbird til version 91.8.0, skulle automatisk konvertere indstillingerne for Gmail-kontoen i Thunderbird til OAuth2. Det krævede, at cookies var tilladt i Thunderbird.

Cookies: Åbn siden "Indstillinger" i Thunderbird. Klik på "Privatliv & sikkerhed". Find afsnittet "Webindhold". Kontrollér at der er flueben ud for indstillingen "Accepter cookies fra websteder".

Godkendelsesmetode:
Åbn siden "Kontoindstillinger". Find Gmail-kontoen til venstre på siden og klik på underpunktet "Serverindstillinger". Find afsnittet "Sikkerhedsindstillinger". Vælg "OAuth2" i rullemenuen ud for "Godkendelsesmetode".

Klik på "Udgående server (SMTP)" nederst i kolonnen til venstre på siden. Klik på Gmail-kontoen øverst på siden. Klik på knappen "Rediger". Vælg "OAuth2" i rullemenuen ud for "Godkendelsesmetode". Klik på OK.
Genstart Thunderbird.
Hilsen Jørgen

Thorvald

Geografisk sted: Esbjerg, Danmark

Indlægaf Thorvald » man 13. jun 2022 09:30

I see - ok, det må vi jo så prøve ved lejlighed. Foreløbigt tak for svaret. :-)
Med de venligste hilsener
Thorvald

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 13. jun 2022 09:40

Hvis man ikke vil acceptere cookies fra websteder, kan man lave en undtagelse og kun acceptere cookies fra Google. Så skal man klikke på knappen "Undtagelser". Det åbner dialogboksen "Undtagelser - Cookies". Indtast https://accounts.google.com og klik på "Tillad". Klik på "Gem ændringer".
Hilsen Jørgen